Gå til innhold
Arkivverket

[#59181] Skifter, bygselsbrev m.v. på Helgeland


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Denne saken angår alle kommuner på Helgeland, samt Meløy. Det gjelder særlig Alstahaug med Stamnes, Hemnes, Rana, Rødøy med Lurøy, Tjøtta og Vefsn med Grane og Hattfjelldal.Denne saken omfatter ikke kirkebøker, folketellinger og manntall.I. SkifterDet forstår seg slik at der i S. Edvardsens skiftegjengivelser ikke opplyses om hva som ble arvet. Hvor/hvordan kan man finne ut hva arven bestod av?II. Bygselsbrev m.v.Hvor er der å finne (gjengivelse av) bygselsbrev (husmannsavtaler), forpakteravtaler (en slags ansettelsesavtale for forpaktere), skjøter eller kjøpskontrakter for gårder/gårdsbruk, skyldsettinger (i form av gårdsbefaring) og lignende dokumenter? Det gjelder fortrinnsvis originalkilder, og ikke sekundære kilder som gårdshistoriebøker m.v.Blant andre Engelskbruket, som var blant de største skogeiere i Vefsn, hadde trykte standardkontrakter til utfyllelse. Godseier F. Holst hadde jordebøker. Hvor kan man finne eller be om tilgang til slikt tilfang?III. Skattelister, øvrige kilderPrinsessestyr, sølvskatt og alle andre skatter og avgifter som tynget bondestanden. (En god del av dette foreligger på mikrofilm, jf. DIS-Norges kilderessurser.)Det er åpent for å nevne andre lignende kilder som kan fortelle om/gi innsikt i en persons yrkesmessige, økonomiske eller bare hverdagslige forhold.IV. ForrestenEr denne kirkebok-CD-en til Vefsn Slektshistorielag så fantastisk som man skal ha det til? Er kirkebøkene skannet eller i søkbar tekstversjon?N.B. For å holde orden på svarene bes det om at hvert innlegg innledes med navnet/-ene på kommunen/-e som innlegget angår.Jeg takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skifter: Skiftene for Helgeland er å finne på mikrofilmer fra 1686, og starter på mikrofilm HF-1916. Det er mikrofilmet til 1878(1875-1878 er å finne på mikrofilm HF-1957). På de mikrofilmene jeg har sett har det vært hele Helgeland for perioder: 1758-1759 på mikrofilm HF-1930, 1759-1760 på mikrofilm HF-1931, 1760-62 på mikrofilm HF-1932, 1763-66 på mikrofilm HF-1933 og 1766-1773 på mikrofilm HF-1934. Hvis du spør etter spesielle år du skal ha, så kan jeg skrive opp mikrofilmnummer for det.Bygselbrev: Jeg har sett 2 mikrofilmer tingbøker for hele Helgeland 1717-1734 og 1730-1745. Tror den ene boka var på mikrofilm NT-667(filmnummeret har kommet bort i kopien av oversikten jeg har). I disse bøkene var det iallefall skrevet om flere bøkselbrev. Man må vel regne med at bøkselbrev også senere var ført i disse tingbøkene.I Trøndelag var jeg borti bygselbrev i pantebok, og det kan det jo også være ført for Helgeland. Har foreløbig kun lest panteregister for Helgeland, og det er for noe av perioden 1729-1755. Så her vet jeg for lite enda.Skattelister: Om det ikke akkurat er skattelister i tingbøkene, så har jeg sett at utligning av skatter har vært med på enkelte ting i de tingbøkene jeg har lest.Beklager at jeg ikke kunne innlede med navnet på kommunene, fordi at de mikrofilmene jeg har vært borti i forbindelse med spørsmålene dekker hele Helgeland.CD-en for Vefsn Slektshistorielag vet jeg ikke noe om, for jeg har ikke slekt i Vefsn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

II) Bygselbrev mv. Bygselbrev, husmannskontrakter, rydningsbvillinger, kårkontrakter, forpakyningsavtaler og andre leiekontrakter mv. finner du i pantebøkene som er mikrofilmet, en for søndre Helgeland og en for midtre og nordre Helgeland (bl.a. Rana, Hemnes, Lurøy, Rødøy, Træna..). Disse finnes på Søndre Nordland Fylkesbibliotek, Mo i Rana.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I - I skifteprotokollene, jfr innlegg 3.II - Fra et stykke ut på 1700-tallet skal slike dokumenter være ført inn i pantebøkene, men særlig husmannskontrakter ble ofte ikke tinglyst.III - For eksempel i lensregnskapene (ca. 1600-ca. 1660) og i fogderegnskapene (ca. 1660-forbi 1800). Det som er eldre enn 1600, er stort sett trykt og utgitt i serier som Norske Regnskaps- og Jordebøker etc.Du vil finne det meste, enten i original eller på mikrofilm, på Riksarkivet ved Sognsvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

IVJeg mener de er i skannet form, men det var ikke mye de hadde oppgitt på hjemmesiden sin. Tror nok de hadde oppgitt hvis det var i et søkbart system :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Lenken ble ikke som jeg ville med direkte link til tingbokoversikten på mikrofilm, men det går an å søke etter tingbøker, justisprotokoll og pantebøker der inne. Da får du oversikt over hva som finnes på mikrofilm med mikrofilmnummer. Prøvde ikke med skifter, men det skal gå an det også. Så da kan du jo fjernlåne mikrofilm istedet for å sitte på arkiv. Selv gleder jeg meg til å se mer både i pantebøker og tingbøker, og ut fra det lille jeg har sett av pantebøker så kan det se ut som om dette bygselbrev er mer detaljert beskrevet enn det er i tingboka, men grunnlaget mitt her er svært tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når du skal søke i bokbasen etter oversikt på skifter for Helgeland må du bruke søkeordet skiftebøker. En kommer ikke frem til oversikten med å bruke ordet skifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Martinsen skriver at det gjelder 'alle kommuner på Helgeland, samt Meløy'. Jeg kan gjøre ham oppmerksom på at Meløy i alle sammenhenger har tilhørt Helgeland så langt jeg selv har forsket i Meløy-kilder, og det er opp til århundreskiftet i 1900. Nå for tiden tilhører det riktignok Salten domssogn, men Meløy prestegjeld er fremdeles i Nord-Helgeland prosti i Sør-Hålogaland bispedømme. Meløy er og blir en del av Helgeland, noe som sies i Aschehoug og Gyldendals Store Norske Leksikon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Andre, Hvis du har konkrete spørsmål angående skifter, bygselbrev, skjøter og ligningende i gamle Rødøy - altså Træna, Lurøy, Rødøy, Meløy og del av Gildeskål før 1800 kan jeg kanskje hjelpe deg, ihvertfall med nøyaktige henvisninger til hvor du finner saken. Ha et fortsatt fint midtvintersblot. Terje P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest André Martinsen

Hallo, Terje Pedersen. Godt nyttår. Denne tråden var fortrinnsvis ment som en orientering, både for min del og for andre som måtte ankomme senere. Jeg har såvidt begynt å utforske de angjeldende kilder på mikrofilm. Jeg kan gi beskjed hvis jeg blir stående fast. Takk for tilbakemeldingen. A.M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har ikke anskaffet kirkebok-CD-en/kirkebok-DVD-en som sådan, men jeg har fått tilgang til Vefsn slektshistorielags nettsider, hvor man finner det samme innhold som på CD-en/DVD-en. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Jeg har stort sett fått svar på hva jeg ønsker å vite. Jeg er imidlertid nysgjerrig på det som måtte finnes av private arkiver på Helgeland, som jeg kom inn på i innlegg 1, punkt II. Man vet at godseier F. Holst hadde jordebøker, og også Coldevinene hadde et arkiv (som delvis gikk tapt i brann, men dog). Hvor et dette tilfanget gjort av?Opplys gjerne om private arkiver som man måtte ha kjennskap til. De kan inneholde mange opplysninger om slekt og gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.