Gå til innhold
Arkivverket

[#59197] Folketellinger


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Kan man med sikkerhet gå ut fra at aktuell person bodde i den kommunen de er listet opp i det året tellingen er foretatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Man må gå ut fra at personen befant seg der på tellingstidspunktet, som er en bestemt dato tellingen skulle ta utgangspunkt i. Ved f.eks. 1900-tellingen skulle også personer som midlertidig befant seg andre steder, også telles med. Instruksen for de ulike tellingene finner du her: http://digitalarkivet.uib.no/tellingdok.htmJeg vil ikke ta for gitt at ikke feil kan forekomme. Jeg har funnet flere eksempler på at personer har falt ut av tellingen, men jeg har så langt ikke kunnet påvise at en person er oppført i feil kommune/prestegjeld. Digitalisering/avskrift kan også medføre feil.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg kjenner til flere tilfeller hvor en person er registrert både på fast og midlertidig adresse. I de tilfellene står det at vedkommende hadde midlertidig opphold på det ene stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.