Gå til innhold
Arkivverket

[#59201] Malangsfjord/Troms: Foreldre til Elen Larsdtr. (1767-1823)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Elen Larsdtr. var vel født i Gloppen i Malangsfjord i 1767 og gift med Peder Christensen (1774-1851), visstnok fra Lavangsnes i Ibestad.Er det noen som kan fortelle meg hvem hennes foreldre var? Samt foreldrene til Peder Christensen? FS opererer med Christen Pedersen som far til Peder.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du bør kanskje presisere saken litt nærmere. Siden spørsmålet er under Troms, menes det vel Malangen. Uttrykket Malangsfjord brukes aldri, selv om det i siste veibok fra NAF på side 447 er brukt i forbindelse med en vei ned til et helleristningsfelt. Stedet 'Gloppen' i Malangen er ukjent. Hvor bodde Elen og Peder, f.eks. i 1801? og senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er muligens ekteskapet deres i 1801. Han står fra Kaltdahlen og hun Aerviigen (synest jeg det står)Ingenting om at hun er fra S&F: Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 3 (1783-1803), Ekteviede 1800-1802, side 408-409. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vel begge i 1801 enda ikke gift, hun er da 30 år og han 27: LenkeHeller ikke her står det at hun kom fra Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Derimot er det en Elen Larsdtr født 1771 i Skutvik (finner ikke det), Malangen i Troms med foreldre Lars Jonsen og Ane Pedersdtr dersom man skal tro FS: Lenke Det kan jo sjekkes i kirkeboka (litt vanskelig å lese da alt er blandet sammen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har vel funnet barna deres ved foreldresøk?1802 Karern Maria: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28492762&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke1804 Olava: Lenke1805 Christen: Lenke1808 Ingeborg Maria: Lenke1810 Lars: Lenke1812 Martinus: Lenke1814 Petrica: Lenke1816 Peder Andreas: Lenke1818 Elias: LenkeDette er nok Peders dåp: Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 1 (1744-1777), Kronologisk liste 1774, side 216. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En Christen Pedersen gifter seg med en Karen Andersdtr i 1773, 17 des;: Lenke Kopi fra kirkebok, det er nok sikkert hans foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig, Kjellaug, for all mulig hjelp.Jeg har nok vært litt slumset med kilder her. Fra en sekundær kilde har jeg tatt Gloppen i Malangsfjorden som en sannhet. Men dette skal visstnok være hentet fra en Trondenes-bygdebok. Men jeg burde selvfølgelig undersøkt det selv før jeg satte ut en etterlysning her. Men gjort er gjort, og jeg er ledet inn i riktig spor. Takk igjen.Jeg skal først fordøye det jeg har mottatt. Har du mer informasjon om disse, tar jeg gjerne i mot det. Karen Andersdtr.'s far skal visstnok hete Anders Knutsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er en Karen Andersdtr som blir født i 1750: Kildeinformasjon: Troms fylke, Trondenes, Ministerialbok nr. 1 (1744-1777), Kronologisk liste 1750, side 48. Permanent sidelenke: LenkeMye mulig at det er henne, faren heter Anders Knutsen af Søvig - nest siste i venstre kolonne.Vi gjør jo alle feil med hensyn til geografien-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

FS har en Anders Knutsen av Sørvikmark, Trondenes f ca 1713 og d 1755, men dessverre går ikke de skannede kirkebøkene så langt tilbake. Det er lagt inn av privatfolk, så det blir nok litt vanskelig å sjekke. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takker og bukker igjen. Dette er riktig.Å finne Elen Larsdtr. foreldre i Gloppen i Sogn og fjordane er nok vanligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har leita i kirebøkene for Gloppen fra 1767 til 1772 uten å finne henne. Sjølsagt kan jeg ha oversett henne, de er ikke så lette å lese.Kanskje noen med bygdebok fra Gloppenområdet kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, jeg sender spørsmålet videre. MEN spørsmålet ses nok ikke av de rette personene fordi overskrifta er feil! Vi får vente og se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok sikkert rett, kanskje du burde sette opp et nytt tema og presisere Gloppen, S & F. Ellers er jeg redd for at folk med kjennskap til Gloppen distriktet ikke ser dette spørsmålet. Du kan jo legge en lenke til dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen, Kjellaug.Har inne et tema på Slektsforum (DIS) for Gloppen/S&F, der Elen Larsdtr. ikke finnes i de aktuelle tidsrom.Har fått kopi av Lysakers 'Trondenes Bygdebok' og Bjørkenes/Jensens 'Folk og slekt i Trondenes'. Begge bøker har samme levetid på Peder og Elen, men Lysaker sier at Peder kom fra Lavangsnes i Ibestad, men Bjørkenes/Jensen har Kaltdalen som fødested på Peder. Lysaker har Gloppen i Malangsfjord som fødested for Elen, mens Bjørkenes/Jensen opererer med Gloppen i Sogn/Fjordane.Dette er en interessant diskusjon. Fordi det spriker så i bygdebokforfatternes stedsangivelser. Hjelperen i Gloppen/S&F ser i bøkene at det ikke er sikkert at Peder og Elen har 10 barn, slik Bjørkenes/Jensen hevder. For en Peder Christensen og en annen kvinne har det 3. oppførte barn - at Peder har vært gift 2 ganger (2 med første og 8 med neste).Hva mener dere?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I ft 1801 (#5) er det kun en Peder Christensen som er en aktuell kandidat, de 2 andre er for unge. Da står det vel igjen å sjekke kirkebøkene for døde for å se om Elen Larsdtr er der. Jeg synest det er rart at det skulle stå Aereviigen for henne da de ble gift og Kaltdalen for han dersom det var hun som kom derfra.Legger ved lenke til ditt tema i DIS: Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen.Jeg har undersøkt kirkebøkene og funnet at det er Peder og elen som er far til disse barna. Spørsmålet blir da bare hvor Peder kom fra - Kaltdalen eller Lavangsnes, og hvor Elen kom fra. Tror på Kaltdalen da det hyppist står. Elen kom nok ikke fra Sogn og Fjordane, og må vel komme et sted fra i Malangen, eller at Ervik er mer rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Både ja og nei. Sier vi bare Malangen, tenker vi bare på Troms. Men sørsiden av Malangen, kanskje mer sørvestsiden, var og er Lenvik. Grensen gikk grovt sagt ved Målsnes. Målselvfjorden, Rossfjorden, Tennskjær og Aglapen var Lenvik. Målselvfjorden etc. ble senere Målselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.