Gå til innhold
Arkivverket

[#59213] Gårdsnavn.


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Hei! Jeg strever med å finne navnet på gården til Ole Olsen Røseng fra norderhov. Han bodde der med sin kone karen sofhie dorff tidlig 1800.i kirkebøkene står det røising/ røseng som bosted, men hvis gården het det burde jeg vel få opp familien på det gårdsnavnet på folketellingslistene? Noen kloke hoder som kan hjelpe meg? Strever også med fødselstidspunktet til ole,må være sent 1700 tall. Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er en gård Røsvig, Nordrehoug i 1800, også med en gutt Ole Olsen f. ca. 1790. Men om det er samme gård som blir til Røssing/ Røseng/ Rossing osv vet ikke jeg. Skal sjekke Rosvig i Nordenhov i 1865...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

I 1865 finner jeg ikke Røsvig i Nordenhov, men Røsby og flere Røsseng/ Røssengbråten og Røsseng Åsen. Muligens kan gården kalt Røsvig i 1801 være den samme som Røsseng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er det f. eks. en Christian Nilsen Roseng-eje som er konf. i 1904, Nordenhov.... så det må væren en gård med det navnet nær opptil 1801.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSe konf. nr. 38, helttil venstre. Her finnes Knud Larsen Røjsing-ege konfirmert i 1797, nevnt 17 år gammel, og det er vel muligens den samme som finnes igjen på 'Røsvig' i 1801?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

PS: Ser også at konfirmatn nr. 37 heter Hans Nilsen Røjseng-eje, 16 år, og det finnes en Hans Nilsen, 21 år, på 'Røsvig' i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

PS:nr. 4 av pigene i 1797, er det Berte Olsdatter Røessing, nevnt 15 år, og nevnt 20 år på 'Røsvig' i 1801, en søster til Ole Olsen på 'Røsvig' i 1801?Mange data kan tyde på at det er Røssing- gården som 'feilaktig' kalles Røsvig i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jo, det må være denne gården. Se gutt 5te nederst helt til høyre, der er Haagen Nielsen Røsing-eje konfirmant i 1798, 18 år gammel. Også han finnes på 'Røsvig' i 1801, 21 år gammel.Så jeg tror du kan jobbe ut fra en hypotese om at enkemannen Ole Joensen, 63 år, på Røsvig' i 1801, er Ole Olsen Røsengs far. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

I boka ”Ringerikske slekter” bind III av A. Lagesen, side 315 osv. omtales garden Røsseng eller Røising i Norderhov. Om Ole Olsen står blant annet følgende:”Ole Olsen Røsseng der efterfulgte sin far som gaardbruker paa Røising, var født 1792 og døde 1832. I 1814 var han blit gift med Karen Sofie Dorph fra Land. De hadde i ekteskapet 7 barn, hvorav 4 sønner naadde voksen alder. Sønnene var Ole, Martin, Jens og Helge, fødte i aarene 1815-25. Av dem blev de to ældste, Ole og Martin, gaardbrukere paa Røising, hvorimot Jens og Helge gik over i handelsvirksomhet.........”Om faren står bl.a. følgende: ”Ole Jonsen Loe eller Røsseng var født paa Lo i Haug 1738. I 1769 blev han gift med Live Helgesdatter Hallingby. Han var da enkemand efter tidligere ekteskap med Lisbet Halvorsdatter Wang, fra Vang i Jevnaker, som var død paa Lo høsten 1764. I begge ekteskaper hadde han barn, hvorav enkelte døde tidlig. 1 søn og 5 døtre (av 2det ekteskap) naade voksen alder. Sønnen var Ole, døtrene Gunhild, Lisbet, Berte, Inger og Marie. Alle blev gifte: Ole med Karen Sofie Dorph, Gunhild med Ole Pedersen Skougstad, Lisbet med Christofer Pedersen Lie, Berte med Gulbrand Eriksen Tandberg (hans 1ste hustru), Inger med lensmann Michael Breien, senere med Anders Aslesen Oppen, og Marie med Ole Torkildsen Bjøre, Krødsherad, senere med Christofer Dahl, Holle, Nedre Telemark. Live Helgesdatter døde paa Røising 1799, 50 aar gl. .......... Enkemanden fortsatte ogsaa efter skiftet at bruke Røsing, hvor han var gaardbruker til sin død i 1812 ..........”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ifølge søk på Familysearch fikk de disse barna:Ole 1815, Martin 1817, Jens 1818, Christian 1820, Maren 1822, Christian 1824, Helge 1825, Christian 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ifølge søk på Familysearch fikk de disse barna:Ole 1815, Martin 1817, Jens 1818, Christian 1820, Maren 1822, Christian 1824, Helge 1825, Christian 1828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Erling; Oj hvor du har jobbet! Dette er mine folk.Jeg fant bare ole og martin som barn av ole og karen sofhie, det er den rette du har der og.Martin er min tippoldefar,og røisingnavnet har blitt 'justert' fram til dagens rossing.Tusen takk for hjepen,sto bom fast jeg, ikke særlig dreven på dette. Har så lyst til å lage slektstre,og kommer sikkert til å rope hjelp flere ganger, har tre besteforeldre til å følge bakover! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Glem ikke å takke Ole Arild også :-)LenkeHer blir vel din Ole Olsen Røseng konfirmert sent 1807 eller tidlig 1808, nevnt 14 1/2 år gammel, se øverst til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Unnskyld Ole Arild! Tusen takk til deg også! Jeg ble så ivrig over all info jeg fikk at jeg overså navnet ditt.Dere er så flinke og snille! Har 'montert'slekt i hele dag og takket være dere tar den fint form på denne greina så langt, og ja det er nok min midterste ole som blir konfirmert her,tusen takk erling! Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.