Gå til innhold
Arkivverket

[#59214] Ragnhild Paulsdatter , født i ca. 1790 , død 23.10.1857, Heidal, Sel


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg søker etter foreldrene. Informasjonen jeg har er at hun vokste opp på Lillesæter i Heidal. hun ble gift den 18.8.1811 med Christen Olsen og de ble gårdbrukere på Nordre Hougen(Moen) i Bredebygden i Sel. Ved dødsfallet var hun inderstkone på nordre Hougen og det var oppgitt at hun ble 67 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Fylket er Oppland. Å finne hennes fødsel i kirkebøkene er vistnok ikke mulig på grunn av at de gikk med i en brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kirkebøkene for Heidal og for Sel er ikke brent. Det er imidlertid opprettet et slektshistorisk arkiv, Norddalsarkivet, som er avskrifter. Helge H. (Fra Heidal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet deres i 1811, da står det Lillesæter som du sier, men muligheten er at hun bare arbeidet der: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 1 (1799-1816), Ekteviede 1811, side 326-327. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9252&idx_id=9252&uid=ny&idx_side=-141>LenkeDa burde hun kunne finnes i ft 1801.Her er noen kandidater fra Heidal/Oppland (Vågå prestegjeld):10 år: Lenke12 år: LenkeDet er og en på 16 år, men hun blir vel i eldste laget: LenkeHer er en Ragnild Poulsdtr i 1790:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vågå, Ministerialbok nr. 1 (1739-1810), Fødte og døpte 1790, side 90. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det er nok stor mulighet for at rett person som er funnet i ministialboken og som bodde med sikn mor og stefar på Howde i Heidal. Er det mulig å se datoen hun ble født og døpt? Nøden var tydeligvis stor for denne familien da mor måtte gifte seg med en som var 30 år eldre enn seg og lut fattig i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg greier ikke å finne det ut, men det er vel muligens i slutten av 1789 ettersom hun er en av de siste døpt i dette kirkeåret. Det var nok mange triste skjebner i den tiden og store valget hadde de vel ikke dersom de ville overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk igjen for hjelp. Jeg søkte etter konfirmerte og fant en som kan passe som syttenåring i 1806. Det var skrevet under Harildstad eller lignende. Hvilken gård lå Lillesæter under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Den Lillesæter (av to) lå vel under Steinfinsbø, et par kilometer unna. (Jeg stammer ned fra den Ragnhild Paulsdatter som er nevnt som pleiedatter (Ryen)- 12 år i 1801). Hilsen Helge H. (født og oppvokst i Heidal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk igjen for innlegg. Til Helge. Har du støtt på Ragnhild, som jeg søker etter i og med at det er mye likheter omkring navn og fødested. I matrikkelen av 1950 fremkom også Lillesæter under Steinfinnsbø. Det er vel nærmest umulig å finne foreldre til Ragnhilds mor og far? Isåfall het de Hans og Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Hans Petter Engh

Ved vielsen ble navnet skrevet Povelsdatter, som var navnet etter hennes reelle far. Hun ble født uekte og navnet Hansdatter kom sannsynligvis ifra hennes morfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai m Kveum

Det kan ikke være helt uten grunn at de skriver: Bare noen måneder etter at sønnen Tollev var unnfanget, giftet Christen Olsen seg på høsten i 1811 med ei anna jente som han også hadde besvangret. Hun het Ragnhild Hansdatter Lillesæter. Selv om vielsen foregikk i Kvam, og presten har glemt å føre opp kausjonistene, er det nærliggende å tro at Ragnhild var fra Lillesæter i Heidal. Hun døde i Nordre Haugen i 1857, sagt å være 67 år gammel.Det er mulig hun ikke er fra Heidal??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg undrer på hvorfor Aud Sandbu har skrevet Ragnhild Hansdatter i sin artikkel om Hougen? Det kan bero på en skrivefeil. Ved dødsfallet skrevet presten Ragnhild Poulsdatter innhyst kone på Hougen. En sønn av Ragnhild ble døpt Paul og en sønnesønn, min oldefar, Paul Christensen i Kvam, i 1860. En datter ble døpt Marit, som også var Ragnhilds mors navn. Så et mønster går igjen som styrker at vi har funnet rett person. Er det mulig å tyde fadderes navn ved Ragnhilds dåp, som kan si mer om hennes aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.