Gå til innhold
Arkivverket

[#59218] Kristian Kaspersen Solberg-eie, Nedre Eiker


Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

Jeg trenger litt hjelp til å finne faren til en 'O. J. Burros' som levde i Brandon, Douglas, MN. Han skal være født i Norge 18 april 1870, som eneste barn av Christian og Margaret (Mickelstadther) Solberg.Dette temaet har gått på Norway Heritage en stund [url="http://www.norwayheritage.com/snitz/topic.asp?TOPIC_ID=3603>Lenke, men for å gjøre en svært lang historie kort, så kan den oppsummeres slik: Hans fornavn er Oluf, og moren var Margit Michelsdatter Fauske, født 16 juni 1830, døpt 25 juli 1830 i Nes i Hallingdal, Buskerud. Foreldre Mikkel Olsen Fauske & Birgit Halvorsdr, Fauske-Teigen i Hemsedal. Etternavnet Burros tok han etter morens nye ektemann i Minnesota. Marit Mikelsdatter (41) fra Goel emigrerer fra Oslo 7. juli 1871, sammen med sønnene Tor Aslaksen (11) og Oluf Aslaksen (1/2) LenkeSønnen Tor Aslaksen er født 16 sep 1856, døpt 12 oktober i Hemsedal, foreldre Aslach Thorsen Bakke & Margit Mikkelsdatter Fauske Lenke Har også funnet Marit under Nørdre Fausko i bygdebok for hemsedal, men det står kun sønnen tor Aslaksen nevnt. Så hvor kom sønnen Oluf fra?History of Douglas and Grant Counties - Minnesota, Constant Larson Editor-in-Chief Vol 11 1916 page 363 har dette: O. J. Burros, a successful farmer of Brandon township, Douglas county, was born in Norway on April 18. 1870, son and only child of Christian and Margaret (Mickelstadther) Solberg, natives of Norway, where the father died many years ago. Christian Solberg was engaged in farming and was well know in the community in which he lived. After his death his widow with her son came to the United States in 1872. They located in Goodhue county, this state, where they remained for three years, at the end of which time they came to Douglas county. Here the mother married J. T. Burros, and since that time the subject of this sketch has borne the name of urros. J. T. Burros was the owner of eighty acres of land in section 18 of Brandon township, and it was on that farm that his wife died in January, 1901. FT-1865 for Hemsedal er forsvunnet, men jeg har funnet en Mariet Michalsd i Eker som kan være moren: Lenke Faren skal altså ha vært en 'Christian Solberg', og ha dødd før emigrasjonen. I Eiker finnes det jo Solberg-gårder, så kan han være derfra?En Kristian Kaspersen Solberg-eie (38) dør i Nedre Eiker 11 nov 1870. LenkeHer er han som ugift sammen med mor og søsken på Solberg i Nedre Eiker, 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Kan tilføye at denne Kristian Kaspersen er født 13 okt 1831, døpt 04 des 1831 i Modum, Buskerud. Foreldre Casper Christophersen & Pernelle Knudsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dette blir kanskje en litt merkelig historie.Dødsfallmeldingen fra lensmann i Eiker viser at ungkar Christian Caspersen Solbergeie dør 11/11 1870, 38 år gammel. Han etterlater en bror og to søstre i live. Dessuten hadde han en søster Oline som er død 27/4 1869. Denne Oline fødte 31/3 1869 en sønn Olaf som hun hadde fått med en svensk arbeider på Hadeland, Johan Larsen. Barnet er døpt i Nedre Eiker 6/5 1869.Kan Christian og Margit ha tatt seg av dette barnet etter morens død?. Alderen passer jo ikke helt. Det gjør derimot O.J.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei igjen,Jeg beklager. Jeg var nok litt for rask. En sjekk i FT 1875 viser at denne Olaf var hjemme hos bestefaren.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei Arnt,Takk for info uansett! Det er et mysterium hvor denne Oluf er født. Jeg har sjekket kirkebøker både i Eiker og Gol, men kan nok ha oversett han. Finnes det andre Solberg gårder i distriktet..., f.eks oppover Hallingdalen mot Hemsedal?At han står som 'Aslaksen' i emigrasjonen er nok feil, for Tor og Oluf skal være halvbrør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har prøvd å lete etter Marit eller Margrete Mikkelsdatter f. ca 1830 på Gol i 1865 tellingen. ( En mengde navnvarianter)Fant en dame som oppholder seg i Eiker og oppført med fødselsår 1830. Hun er ugift, og jeg finner ingen sønn Tor hos henne, men han kan jo være et annet sted?LenkeHun kan jo ha vendt tilbake til Gol som var ført som hjemsted ved emigrasjonen.Har ikke gerid å finne henne i Hemsedal-området i 1865-tellingen.Er denne Tor Aslaksen lokalisert i 1865?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, ja jeg tror det kan være denne i Eiker, FT-1865.Sønnen Tor har jeg ikke funnet, men han kan være hos Margits foreldre, Mikkel Olsen & Birgit Halvorsdr på Fauske-Teigen i Hemsedal.Margits mor, Birgit Halvorsdatter (66) dør på Fauske-Teigen 08 juni 1868. Faren Mikkel Olsen (76), dør på samme sted 23 aug 1872.Så det er mulig at hun f.eks flytter hjem til Hemsedal i 1868 når mora dør, for a ta seg av Tor...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Folketellingen i 1875 for Eiker er ikke digitalisert, men ligger i Statsarkivet på Kongsberg.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Olaf Johannessen f. 1869 bor på Solbergeie sammen med Christopher Caspersen f. 1821 på Modum og Johanne Caspersd. f. 1823.på Modum, Jeg ser nå at de må være hans onkel og tante.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ok, det er onkel og tante ja.Jeg fikk det ikke til å stemme at han bodde hos bestefaren, da Casper Christophersen (morfar) er død før FT-1865.Hadde det vært farfaren han bodde hos, ville han vært svensk, og jeg stusset litt over at denne svenske arbeideren hadde dratt med seg faren hit til Norge... :-)Men takk for opplysningene. O J sporet var jo veldig interessant, så litt 'synd' at han fantes i FT-1975... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.