Gå til innhold
Arkivverket

[#59220] Marthe Aanonsdatter, Sandnes/Søndeled


Gjest Olav Trydal
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Trydal

Jeg leter etter opphavet til min ane, Marthe Aanonsdatter.30.8.1787 gifter hun seg i Søndeled kirke med Alv Johnsen, Sandnes f. 1765. Om hennes opphav sier Søndeledboka ingen ting, og heller ikke har jeg funnet henne født/døpt i Søndeled eller Dypvåg.Alv og Marthe fikk fem barn: John 1787, Gunvor 1791, Aanon 1793, Ingeborg 1797 og Anne 1800. Alle er døpt i Søndeled. Alv omkom på sjøen høsten 1799 - et halvår før minstejenta, Anne, ble født.Folketellingen 1801 viser at Marthe bor på Sandnes som enke med sine fem barn. Hun lever av daglønn og allmisse. Alderen oppgis å være 34 år. Det vil si at hun ble født i 1767 (med et avvik på et par år, slik erfaringen med folketellingene er.)Men hvor ble hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne fra Hommedal? Det ser ut for at foreldra er oppkalt, da skulle en tro at hans mor het Gunvor og hennes Ingeborg og da fant jeg denne på FS: Lenke Far: Aanon Ellingsen og mor Ingeborg Nilsdtr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Går ut ifra at det er hennes far vi finner her i 1801 i Svenevig: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=49&filnamn=f10924&gardpostnr=70&personpostnr=1289#nedre>LenkeDenne Marthe har ihvertfall 5 søstre: Inger 1758, Margrethe 1764, Helvig 1767, Kirsten 1770, Siri 1771. Samme par fikk og en Marthe i 1757 som døde samme året.Kanhende det er et skudd i blinde, men det passer med navneoppkalling.Synd det ikke står farsnavn for dem, her er det lyst for dem: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Søndeled i Risør, Lysningsprotokoll nr. A VI 1 (1784-1820), Lysninger 1787, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeFinner henne heller ikke i Hommdedal i 1801.Dåpen hennes i kirkebok (n° 14): Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Eide i Hommedal, Klokkerbok nr. B 1 (1758-1791), Kronologisk liste 1760, side 10. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Olav, jeg har nå sjekket Dypvågboka (bind III). Heller ikke der var det noen hjelp å få. Der står det om Marthe Ånonsdtr. at det er 'uvisst hvor hun var fra'.Der nevnes det for øvrig et barn i tillegg til de fem du regner opp - ei Ingeborg f. i 1796 (død før neste Ingeborg blir født året etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er det noen som har prøvd seg både med en fødselsdato og et fødested:Marte Aanonsen Pedigree Female Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 10 APR 1768 Egelsund, , Rogaland, Norway Christening: Death: 07 JUN 1813 Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Alf Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, det var nok et blindspor. Jeg finner ingen Marthe Aanonsdtr. døpt 10/4 1768 i Egersund. Jeg ser samtidig at samme dåpen er meldt inn til LDS også av tre andre, der fødestedet er oppgitt hhv. som Egeland, Egeland i Sirdal og Egeland i Westmoreland!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Et annet sted står hun som født 10 april 1768 i Egeland, Vestre Moland med foreldre Aanon Christensen og Torborg Joensdtr.Jeg finner heller ingen slik i kirkeboka for Vestre Moland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Det er alltid like imponerende å oppleve beredskapen på dette forumet. Takk for det!Antydningene om at Marthe var innvandrer til distriktet, er interessante. Kyststrøkene på Agder hadde svært god kontakt på den tiden det gjelder.Oppkalling av barn er alltid et godt spor:Sønn nr. 1 – John - er garantert oppkalt etter sin farfar Jon Gregersen, Bosvik/Sandnes. Datter nr. 2 – Ingeborg - er like sikkert kalt opp etter farmor Ingeborg Paulsdatter, Sandnes. Sønn nr. 2 – Aanon - er da kalt opp etter morfar, en foreløpig ukjent Aanon. Siden de ser ut til å ha fulgt ”boka” m.h.t. oppkalling, er trolig datter nr. 1 – Gunvor - oppkalt etter sin mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Aha, da får vi lete etter Gunvor! Fant en Marte Maria Aanonsdtr i Vestre Moland, konfirmert i 1790, 21 år gammel. Synest det står at stedet hun kommer fra heter Vallesverd: Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Vestre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1816), Konfirmerte 1789-1797, side 179. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det paret fra Vestre Moland, begge 47 år!!: LenkeDet er ganske urimlig at de skulle ha fått en datter i 1768! Da ville de begge ha vært bare 14 år!! Dersom da ikke alderen er helt feil i ft.Det vil si at det er også svært usikkert at hun kom fra Vestre Moland i hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Denne Marthe er vel for ung til å være ”min”, tatt i betraktning at hun giftet seg og fikk barn i 1787.Men det er nok nyttig å se for seg et videre område for hennes opphav enn det jeg har tenkt meg til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Alderen er det vel for så vidt ikke noe i vegen med, men det er jo ganske umulig at det er henne da di giftet seg 3 år før denne ble konfirmert! Jeg såg det først etterpå, var for opptatt av å finne ut om det kunne være noe i det som stod på FS. Det viser oss ihvertfall at vi må ta alt som er lagt inn av privatpersoner med en teskje salt!Det blir nok en vanskelig nøtt å knekke.Har prøvd med landsomfattende søk på Aanon(d) med kone Gunvor(d) og fant et par i Valle, det er jo og i Aust Agder: Lenke Men fikk de en datter Marthe? Det er jo lite sikkert!!De er og litt i yngste laget, men ikke umulig. Fant ingen andre kandidater, men det er jo og en mulighet at en eller begge var død før 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Det er fint å få innspill og inspirasjon til å lete videre.Folketellingen for Holt for 1801 finnes ikke i Digtalarkivet, og det er et aber. Flere grener i slekta i Søndeled har hentet gener fra Holt .Jeg har nå et spor som det kan være interessant å forfølge. Deler av gamle Dypvåg hørte på 1700-tallet til Søndeled sogn og prestegjeld.I folketellingen 1801 finnes det på gården Gjeving en del folk som vekker interesse: LenkeHer bor Gunvor Davidsdatter i follaug hos sin sønn John Aanonsen og hans kone Maren Pedersdatter. Gunvor er enke og 70 år gammel. John har fem barn, Aasul og Gunvor fra et første ekteskap, og Marthe, Maren og Aanon i ekteskapet med Maren.Far til John, og altså mannen til Gunvor, må ha vært Aanon. John er bonde og gårdmann, og det går an å forestille seg at han er eldste sønn som har overtatt etter sin far. Da er det mulig at foreldrene var Aanon Johnsen og Gunvor Davidsdatter.Det bor også en David Aanonsen med kona Ingeborg Michaelsdatter på Gjeving. David er håndverker og husmann uten jord. En yngre bror av John?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, det så vel ut til å være interessante folk - og her er det også vrient å finne opphavet (verken Gunvor Davidsdtr., John Aanonsen eller David Aanonsen ser i hvert fall ut til å være kirkebokregistrert i FS).Når det gjelder ft. 1801 for Holt, er det ikke bare i Digitalarkivet den mangler. Den eksisterer rett og slett ikke, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det virket virkelig interessant. Som Oddbjørn fant jeg heller ikke noe på FS, bortsett fra en som har funnet John Aanonsen i ft og opererer med morsnavn og bare Aanon til far.Kirkebøkene for Holt er skannet for disse periodene og da kan det hende du finner dem der. Lenke Har sjekka 1754 uten å finne noen John Aanonsen, men han kan jo godt være født et par år før eller etter.De har og forlovelseslister ser jeg for det aktuelle tidsrommet.God jakt-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Aanon Johnsen og Gunvor Davidsen er vel ikke et navnepar det finnes for mange av. Men jeg ser et eksempel i FS :Results for: Norway Father: Aanon Johnsen, Mother: Gunvor Davidsdatter International Genealogical Index / Norway 1. ASGIER AANENSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 01 MAR 1767 Haegebostad, Vest-Agder, NorwayKan det i all verden være disse folkene det gjelder? Jeg ville ikke reflektert mer over dette hvis jeg ikke hadde fulgt debatten om flyttingene fra Hegebostad til f.eks . Holt som du har gjort rede for her på forumet i det siste, Oddbjørn.Hvis det er tilfeldigheter ute og går, er de i alle fall ganske påfallende!Når noen har funnet Asgiers dåpsdato, er det trolig på ei kirkebokside. Hvor finnes den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ikke utenkelig, Olav. Det bør bli kirkebok for Øvre Kvinesdal, antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Jeg har sjekket litt om barna til Marthe Aanonsdatter/Alv Johnsen - Sandnes – og til John Aanonsen/Maren Pedersdatter - Gjeving. Hvis Marthe og John er søsken, ville jeg tro de kunne ha brukt felles faddere.Der finnes ett sammenfall: 15.2.1785 blir Gunvor – datter til John døpt. 19.10.1787 blir John - sønn til Marthe døpt.Begge har Maren Aanonsdatter som fadder. Det kan være ei felles tante. Kanskje hun som i 1801 (34) er gift og bor i Risør?En oppsummering så langt : Aanon (Johnsen ??) og Gunvor Davidsen har hatt et bruk under Gjeving gård på slutten av 1700-tallet.Aanon døde en gang før 1801, og sønnen John overtok bruket. Moren ble boende i follaug hos han.En annen sønn, David, slo seg til som håndverker på en husmannsplass uten jord på Gjeving.Datteren Marthe kom til Sandnes og giftet seg der med Alv Johnsen ????Datteren Maren kom til Risør og bosatte seg der?????Ut fra aldersopplysning i folketellingen 1801 vil fødselsår for disse personene være slik: Gunvor ca. 1731 John ca. 1754, David ca. 1759, Marthe ca. 1767, Maren ca. 1767Problem: Jeg har ikke funnet dåpsdato e.l.for denne generasjonen i kirkebøkene så langt, så det er aktuelt å tenke innflytting fra et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Innlegg 19: Maren Aanonsdatter som bor i Risør i 1801, har neppe noe med familien på Sandnes/Gjeving å gjøre. Hun var datter til Aanon Nilsen, Barmen født i 1862 og gift med Anders Nilsen, Risør. (kfr. Søndeled V s. 172)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Trydal

Jeg har fått tilgang til Dypvågboka III, og utfra omfanget har jeg fått bekreftet at 'det var der folk bodde' på 1700 - 1800-tallet.Når det gjelder en del av de folka jeg har vært på jakt etter, kan vel opphavet fritt sammenfattes i 'uvisst hvor de kom fra' eller 'de kom trolig vestfra'. Før eller senere ender selvfølgelig alle spinkle greiner på slektstreet 'i det blå', - men det er ikke lett å godta.Fortellingen om Jon Ånonsens ankomst til Gjeving har nesten bibelske kvaliteter: Han kom til fots vestfra, og da han var trett, la han seg til å sove i skogen. Da drømte han at en stemme sa til ham at den skulle bli hans den eiendommen han lå på. Slik gikk det også… (Dypvåg III s. 1437)Om Peder Davidsen, Lyngør, sies det at han sikkert var innflytter, kanskje bror til Gunvor Davidsdtr. på Gjeving (mor til David og Jon Ånonsønner på Gjeving, som også var innflyttere.) David-navnet var så godt som ukjent på våre kanter. (Dypvåg III s. 1643)Til innlegg 4 fra Oddbjørn: Ref. til Dypvåg III - der står det om Marthe Ånonsdtr. at det er uvisst hvor hun var fra, og at hun også fikk ei datter Ingeborg i 1796. Jeg finner ikke denne omtalen i Dypvågboka??? Ingeborgs dåp fant jeg i kirkeboka, så den er med takk notert.Til innlegg 18 fra Oddbjørn: Takk for tips om Øvre Kvinesdal/Hegebostad. Der er Aanon Johnsen og Gunvor Davidsdatter innført som foreldre til Askier i 1767. Om det har noe med Dypvågfolket å gjøre er et åpent spørsmål, og spørsmålet om Dypvågfolket videre har noe med Martha Aanonsdatter på Sandnes å gjøre, er på samme måte åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Olav - til mitt innlegg 4: Du finner dette i Dypvåg III, s. 2245 (helt nederst) :o)Mvh Oddbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Trydal

Oj, den var kjapp. Den utgaven av Dypvåg III (1959) som jeg sitter med, ender på side 1808, og da er de siste 80 sidene en omtale av slaget ved Lyngør m.m. Under hvilken gård er Marthe omtalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hun er omtalt under Sandnes i Søndeled. Dette bindet har nemlig også med gårdene i Holt, samt en del i Vegårshei, Gjerstad og Søndeled.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg får da føye til at den utgaven jeg blar i, er fra 1965. Du må ha fått tak i en tidligere utgave som kun omfatter gårdene i Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.