Gå til innhold
Arkivverket

[#59222] Wilhelmina Christiane Sørensdotter Holck (1779-1821)/Gunder Svendsen - Trondheim


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Wilhelmina Christiane Sørensdotter Holck, ei søster av kjøpmann Johan Christopher Holck i Trondheim og dotter av sokneprest Søren Holck til Hafslo og sidan til Edøy, var f. på Venø i Ringkøbings amt på Jylland 19.3.1778, men voks opp dels i Hafslo og dels i Edøy. Ho skal ha gift seg 31.1.1815, uvisst kvar, med skipsførar Gunder Svendsen, og dei budde visstnok i Trondheim, men Wilhelmina døydde i Kristiansund 23.4.1821. Om Gunder Svendsen har eg ingen fleire opplysningar. Men det ser ut til at dette parfolket minst fekk to born i lag:* Gunder Erasmus, fødd (Trondheim??) 1816* Elisabeth Svendine Margrethe, fødd Vår Frue, Trondheim 15.1.1820Dersom vigselsdatoen er rett (31.1.1815), vart dei ikkje vigde korkje i Domkyrkja eller Vår Frue i Trondheim og ikkje heller i Edøy der foreldri hennar då budde.Er det nokon som sit med kunnskap om denne ætti og som kan hjelpa meg finna svar på desse spørsmåli:* Kvar stod bryllaupet mellom Gunder og Wilhelmine?* Kor mange born fekk dette parfolket i alt?* Opplysningar om skipsførar (kaptein) Gunder Svendsen?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Her er vel vielsen for Gunder og Wilhelmine i 1815: Kristiansund i Kvernes, par nr. 2: Permanent sidelenke: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Sønnen Gunder Erasmin Christian f. nov. 1816, Kristiansund i Kvernes, far oppgitt som Capit. Gunder Svendsen: Permanent sidelenke: Lenke Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan det tenkes at Gunder Svendsen ble gift på nytt: se døde nr. 10, 1830: Permanent sidelenke: LenkeMvh. Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Jeg må bare gjenta fra den andre debatten din ang. bror til Wilhelmine at du bør låne Tandberg, Elisa: Ingeniørfamilien Swensen fra Vestre Moland. Oslo 1954 :-)Informasjon om Gunder Swensen finner du i boka på side 20-21.Fritt fra disse sidene:Gunder Swensen var losoldermann i i Kristiansund. Han ble født 18.4.1782 i Brækkestøe, døpt 24.4. samme år i Vestre Moland Kirke i VA. Han ble konfirmert 1796 i Vestre Moland og var sjømann noen år før han slo seg ned i Kristiansund. Det er Gunder Swensen som begyndte å stave patronymet Svendsen slik etterkommerne senere har gjort. Han døde 18.8.1839 og ble begravet 26.9 samme år i Kristiansund. hans enke fikk uskiftebevilling 6.12.1839.Som dere har funnet ut ble han første gang gift med Wilhelmine Holck i Edøy gl. Kirke 31.1.1815. Hun var født 25.5.1779 på Venø i Limfjorden i Danmark og døde 23.4.1821 i Kristiansund. Hennes foreldre går jeg ut fra du har sjekk på siden du holder på med flere av deres barn?Gunder ble andre gang gift 9.12.1824 i Kristiansund med Anna Bruun Wasmuth, f. 3.4.1789 ss, død 19.5.1851 ss. Ingen barn. Hennes foreldre var kjøpmann i Kristiansund Kristian Fredrik Wasmuth og Johanne Susanne Holck.Selv om ikke dette står i boka var Johanne Susanne Holck halv(lille)søster til presten Søren Hagerup Holck, far til Wilhelmine.Johan Christopher(sen) Holck, kjøpmann i Kristiansund var far til begge disse, til Søren med sin første kone, Marthe Susanne Hagerup og Susanne med sin andre kone Stincken Tostrup.Gunder Swensen hadde solide røtter i Vestre Moland, foreldrene var Skipperreder Svend Knudsen Brækkestøe og Erasmine Rasmusdatter. Via sistnevnte er det også lange røtter i Nærebø i Landvik. Dette er dog ikke med i boka.Gunder hadde ikke barn med sin andre kone, men med Wilhelmine Holck hadde han:1. Gunder Erasmin Christian, 1816-1899, fyrvokter på Prestø Fyr i Nærøy, Namdalen. Gift m Caroline Fredrikke Volckmar (mer i boka). Et barn.2. Søren Hagerup Holck Swensen, 1818-1864, kjøpmann først i Kristiansund, senere i Trondheim, da sammen med sin svoger kjøpmann Johan Adolf Steen. (dette er min Swensenlinje). Gift med Wilhelmine Henriette Caroline Schare (mer i boka). 9 barn.3. Elisabeth Margrethe Svendine Swensen, 1820-1896, gift med ovennevnte kjøpmann Johan Adolf Steen (mer i boka). 4 barn.Om jeg er heldig skulle det her i innlegget komme en gjegivelse av et maleri av losoldermann Gunder Swensen.Mvh. Gine.

bilete4761.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Randi og Gine for kjempefine innlegg. Gine kjem jo her med heile soga til Gunder og Wihelmina, so eg gjev meg berre ''ende over''...Problemet mitt er med dette heilt løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gine Olsen

På utsnittet fra Arkivalier Online, Skannede kirkebøger (danske), Venø, oppslag 8 går det frem at Wilhelmine ble døpt på Venø 20.6.1779.Jf. bildeutsnittet nedenfor (håper jeg!)På FamilySearch's nye prøveside til søkning Lenke står at Wilhelmine ble begravet 30.4.1821 i Kristiansund (fødsels- og dødsdato står i innlegg (1)).Mvh. Gine

bilete4891.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.