Gå til innhold
Arkivverket

[#59223] S&F:Kven var 'Christian Olsen, forige Klocker til Holmedals Kald' & hans lagnad?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

I DA-debatt #6819 innlegg (7) vert følgande opplyst:**********Cecilie Skauge Knoph, SAB / DA, 9.11.2001 15:18 (7)I skifteprot. A10 for Sunnfjord fol. 112a står følgende : Ao 1752 dend 14de Dec. ....................blev skiftte og deeling holden paa Gæstgiver Stædet Lofttet kaldet i yttre Dale Skibrede, og Holmedals Sogn beliggende, efter gæstgiveren afgangne Endre Sørensen Kals, imellem Encken Anna Hansdatter Lemvig paa den ene og den Sal. Mands børn og arvinger, en søn og to Døttre Navnlige : 1. Hans Endresen, 17 aar. 2. Karen Endresdatter, aflet i den afdødes første Egteskab, gifft med Christian Olsen, forige Klocker til Holmedals Kald, men begge nu fraværende, ligesom og Encken sagde sig icke nogen underretning at kunde give hvor de sig opholde. og 3. Pernille Endresdatter 14 aar gammel paa den anden side.I Skifteprot. A6 for Sunnfjord fol. 399 finnes følgende : Den 22/1-1793 skifte 'efter giæstgiverenke Ane Kahls imellem hendes Arvinger som af Nærværende Giæstgiver Ole Arnesen bleve angivne at være følgende : 1 S. Hans Endresen Kahls som er død og efterladt sig 4 Børn. a. Endre Hansen myndig og opholder sig i Bergen og haver staaet i lære som Toback Spinder. b. Moritz Hansen myndig og boer i Bergen som Peruqe mager. c. Søren Hansen myndig og ligeledes efter angivelse opholder sig i Bergen i Tobachs Spinder-Lære. d. Anne Sophie Hansdatter giftt med en Skomager-Søn i Bergen hvis Nafn ikke Vides.2.D. Pernille Endresdatter gifft med Moritz Thomesen Giørøen ? i Aschevold Skibrede i Buelandet.**********Mitt spørsmål omhandlar:'2. Karen Endresdatter, aflet i den afdødes første Egteskab, gifft med Christian Olsen, forige Klocker til Holmedals Kald, men begge nu fraværende, ligesom og Encken sagde sig icke nogen underretning at kunde give hvor de sig opholde.'- Kvar oppheldt dette paret seg? Born? Når og kvar dø dei?MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Berit Frank Pagh

Det er ikke nogen, jeg kender til, men dette par: klokker Christian Olsen og Karen Endresdatter fik i 1728 og 1729 døbt hhv. Ole og Pernille i Ullensvang.Ullensvang Mini A3/1 1719-1733. (Sidetal mangler)Vh. Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er dåpen til Pernille i 1729.Det ser ut til at Christian var klokker i Ullensvang. Se post nr.10. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er ekteskapet i Domkirken i Bergen 09.02.1727 mellom ungkar og klocker til Uleswang Christian Olsen og pige Karen Endresdtr.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk Rune,Då ser det ut til Karen Andresdtr. er ho som dør hjå Ole Grubbe i 1780. Kona til Ole Grubbe dø i 1785 (Pernille) og ho er vel då dotter til Karen.Pernille hadde vore gift ein gong før, då truleg med Jens Larsen Warberg. Eller er dette ei anna Pernille sidan ho er skreven Pernille Christiansdtr. Cold? Kan Cold komme frå Kahls/Kals/Cals eller kom det frå klokkaren Christan Olsen?- Når dø Christian Olsen?- Kven var foreldra til Jens Larsen Warberg?- Kven var foreldra til Ole Grubbe?Innspel mottas gjerne.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gisle.Ja, her var det mange spørsmål på en gang. Jeg kan vel egentlig ikke svare deg på noen av dem.Perioden som klokker i Ullensvang kan ha vært forholdsvis kortvarig. Jeg fant i alle fall ikke flere barn frem til 1733 i kirkeboka.Skiftet du refererte til i første innlegg var jo fra 1752. Det tolker jeg dithen at Christian hadde vært klokker i Holmedal, og det må jo ha vært etter perioden i Ullensvang. Om da Christian med familie dro tilbake til Bergen etter endt tjeneste i Holmedal, ja det vet ike jeg. Det kan jo ikke fastslåes at Elen som ble døpt i Bergen i 1730 er barna av samme par. Det sto jo ikke yrkestittel på faren der.Her kan du se fadderne ved dåpen i 1730. Du kan jo se om du finner noe fornuftig at av det.LenkeJeg har også sett på denne Pernille og eventuelle ekteskap, men det er vanskelig å kunne fastslå om dette er den samme Pernille som ble født i 1729. Og om det er ' din ' Karen som dør hos Ole Grubbe, er vel heller ikke lett å fastslå.Jeg har og sett litt på fadderene ved barnedåpene til både Elen Cristiansdtr`s barn og like så barnedåpene til Pernille Christiansdtr. Cold, og kan ikke se Karen eller Christian som faddere ved noene av barnedåpene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Rune!Mange takk for innspel.Ang. fadderne i 1730 så er nok Endre Sørensen (nemnd i innlegg (1)) faren til Karen Endredtr. Så eg trur nok Elen høyrer heime i den familien vi snakker om.Eg må nesten studere litt meir på fadrane.MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har prøvd å finne en passende kandidat blant de døde i Bergen, uten hell. Dvs der er potensielle kandidater, men jeg vet lite eller ingenting om hans alder eller fødested. Det er i alle fall ingen som nevnes som klokker eller tidl. klokker.Jeg finner heller ikke noe skifte.Vet du noe om hans foreldre eller fødested? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Rune,Nei dessverre, veit ingen ting om denne Christian Olsen anna enn at han har vore klokkar i Ullensvang og Holmedal og at han har vore 'innom' Bergen....Elles har eg laga ein debatt for å prøve å finne opphavet til Christain Cold. Men om han er identisk med Christian Olsen, ja det er ikkje mogeleg å seie. MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.