Gå til innhold
Arkivverket

[#59232] Hjelp til tyding av kirkebok for Larvik/Langestrand


Gjest Lars Even Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Even Røed

Kan noen hjelpe til med å lese det som står i kirkeboken vedr. ekteskap 31.03.1823 side 330 i Larvik/Langestrand kirkebok. Nr 2 ovenfra, Svend Olsen og Anne Maria Anderdtr. Det er tekst som er uleselig for meg på begge ektefeller og i anmerkningskolonnen. Om noen kunne tyde dette, hadde det vært fint. På forhånd takk. Mvh. Lars Even Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Her kommer et forsøk:Ungk. Svend Olsen af Langestra. 25 Aar saa forev. ?? - fød og ophold sig i M....? Pige Anne Maria Andersdr. 34 Aar. Være paa Langestr. 2 Aar fød og Konf. i Drammen?? Jon Larsen ??svend. Ingebret Alfsen Skredder begge med paaholden Pen. 1823 31ste Marts 2 Paaskedag. I Laurvigs Kirke.Noen spørsmål gjenstår.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det står i anmerkningen noe om at begge er konfirmert og fri for ekteskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Even Røed

Tro du har rett i at det står Thanum. Bruden er 34 år, dvs at hun bør være født ca 1788. Finner ikke kirkebøker fra Brunlanes/Tanum før fra 1866. Hvor kan jeg finne døpte i Tanum før 1866, f.eks. 1788?Mvh Lars Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Døpte i Tanum finner du i Brunlanes sine kirkebøker som starter i 1766. De er felles for sognene Brunlanes, Tanum, Berg og Kjose fram til og med 1877 når det gjelder kirkebøkene. Klokkerbøkene er delte fra 1866.Se her: LenkeHilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ved å bruke genealogiske ressurser på DIS-Norge sine sider kan en i hvertfall snevre inn området til disse stedene med 1801-telling: Laurvig, Fredrichsværn, Hedrum, Tanum og Tjølling.Gårder i Brunlanes kan nok kanskje ligge under flere av disse tellingene, men hovedsaklig vil jeg tippe på Laurvig.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeJeg så i klokkerboken på samme ekteskap, og her finner du Svend Olsen notert som ført født 'i den gamle bogen', under Tanum, se her pag 731
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Even Røed

Takker for all hjelp. jeg er nokså fersk på området, så jeg vet ikke hvordan jeg skal nyttiggjøre meg all informasjonen. Jeg kan skrive litt om den teorien vi jobber ut fra. Det er at Anna Marie Andersdatter er datter av Anders Sørensen Gogstad og Anne Christophersdatter. Disse har bl.a. barna Anders Andersen døpt 24.03.1780 Langestrand, Larvik og Else Maria Andersdatter døpt 09.09.1783 også Langestrand. Else Marie var gift med Ingebrigt Alvsen som var vitne i giftermålet til Anne Maria Andersdatter og Svend Olsen Gielstad. Else Marie og Ingebrigt hadde et barn, Jørgen Ingebrigtsen døpt 27.11.1825 Langestrand. Og i denne dåpen var Svend Olsen fadder. Så vi er nokså trygge på å være på rett spor, men det hadde vært fint å finne dåpne til Anne Maria Andersdatter for å bli 100% sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Even Røed

Takk for innspill. Vi hadde funnet Severine, men nå fikk vi dødsdatoen. Mvh Lars Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Anders Sørensen Gogstad og Karen Christophersdatter er mine aner også, på min morfars side.Jeg har Karen Christophersdttr.f. ca. 1744 d.10 jul 1819 i følge kirkebok ,Langestrand, Larvik 0g Anders Sørensen Gogstad f. 14. jul 1748,Gokstad Ø. Samdar , d. 1816 Langestrand, Larvik som navn på paret.Deres datter Severine Andersdatter f. 1776 Langestrand er min ane. Hun ble gift 2. g. med min ane Anders Thomasen Turum f. 1778 Langestrand.Jeg legger en lenke her til en av mine spørsmål om denne slekten: LenkeDu finner litt om Anders Sørensen Gogstads forfedre i Sandar i L. Bergs Sandeherreherredsbok.I boken til Ragnar Kristensen om Langestrand og Fritzøe verk , finner du bilde av hus og litt omtale av Anders Sørensen Gogstad og noen av etterkommerene.Om du finner at Anne Marie Andersdatter også hørte til i søskenflokken sammen med Anne Christine, Severine, Else Marie og Anders, ville det være av interesse for meg også.Jeg har en god del data om slekta ellers, og kan godt sende deg noen filer fra mitt slektsprogram om du er interessert. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lett litt etter en Anne Maria Andersdatter f. ca 1789 i nærområdene til Larvik / Brunlanes. Fant en dame her som jeg lurer litt på?Far er nevnt som Anders Gjone . I Hedrum bruktes ofte kun gårdsnavn som etternavn i en periode. LenkeDet var bra forbindelse mellom Hedrum/ Larvik og Brunlanes i den tiden, særlig for jernverksarbeidere.Dessverre har jeg ikke Hedrumbøkene hjemme nå, men skal se om jeg finner hvem denne Anders Gjone kan være om ingen kommer meg i forkjøpet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.