Gå til innhold
Arkivverket

[#59232] Hjelp til tyding av kirkebok for Larvik/Langestrand


Gjest Lars Even Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her under Hedrum finner jeg en Anders Jone som døper en datter i 1777, med fadder fra sør Jone ( Gjone)LenkeDessverre har ikke disse kirkebokavskriftene her over døpte med 1788-89.Likevel kan det være at samme Anders Jone ( Gjone) fikk en datter døpt Anne Maria senere.Det blir bare gjetting, dette, men Anders Gogstad og hustru har tydligvis flyttet en del så det kan lønne seg å lete i nærområder til Larvik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ingen Anders på Sør Gjone i 1801 . Heller ikke en Anne Maria Andersdatter f. ca 1888. Men på Gjone Nordre finner vi denne Anne Maria A. som tjenestejente: LenkeAlder passer ikke helt, men det kan være noe unøyaktig angivelse, både i kilden jeg fant Fam.s og i folketellingen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Lars EvenDette er vielsen fra Klokker boken høyre side par nr 5 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8251&idx_id=8251&uid=ny&idx_side=-131>LenkeHer står det at hun er ført inn i Det Almindelige Jevnførelsesregister på side 670 Når jeg kikket på det, står det at hun er født i Brunlanes og konfirmert i Tanum. Nr 7 nedenfra på venstre side LenkeJeg finner denne Anne Marie døpt 1789 i Brunlanes innførsel nr 7 på høyre side LenkeHar ikke gått mellom mer enn 1789, så det kan jo kanskje være flere kandidater. I hvert fall så må det vel være Anders Johnsen og hans familie vi finner her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg er enig med lailas vurdering her. Om Anne Marie Andersdatter både er døpt og konfirmert i Tamum, Brunlanes, er det ikke mange Andersdøtre som passer.Jeg har sett gjennom døpt fra 1787-til 1790 uten å finne noen andre som passer bedre enn den damen Laila har funnet.Det eneste jeg stusser litt på er om det er samme Anne som er nevnt 10 år gammel i 1801 tellingen hos familien? Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Even Røed

Hei. Takker igjen for bistand. Jeg har selv lett gjennom døpte i Brunlanes 1787-1790, og jeg mener å ha funnet en kandidat til: 01.01.1787 Anne Maria datter av Anders Hansen og Marte Maria Jacobsdatter. Dette er vel også en kandidat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Min ane Anders Gogstad finner du her i 1801 med hustru og døtre Anne Christine, ugift og Severine som er enke med to små sønner.LenkeTeoretisk kan jo Anders Gogstad og hustu Karen ha hatt en datter Anne Marie også, men hun er ikke nevnt i skifter Larvik i digitale kilder. Det ville vel også være litt rart om det var både en Anne Christine og en Anne Maire som begge vokste opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne Anne Marie du også mener kan være en brukbar Kandidat, Lars Even? LenkeHar nok oversett henne i kirkebøker.Lurer på om det går en å finne den damen konfirmert.Enig at det er en bra kandidat.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant omsider den dåpen du nevner i kirkeboka, øverst høyre side. Nevnt Amundrød: LenkeMulig det kan stå noe om denne familien i Brunlanesbøkene, men dem har jeg dessverre ikke her hjemme.Har ikke funnet hennes konfirmasjon hittil, men kan lete litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Even Røed

Hei. Ja, det var den jeg mente. Jeg mener å ha funnet Anders Hansen i 1801-tellingen. I FS fremkommer barna: Anne Maria, Hans, Maria, Berte Maria og Niels. I 1801-tellingen finner jeg Anders Hansen med ny kone Anne Larsdatter og med hans barn Hans og Niels med riktig alder i forhold til FS. Det betyr at døtrene ikke bor hjemme i 1801. Berte Maria ser ut til å være pleiebarn, og Anne Maria tjenestepike i Tanum. Tror jeg, så langt. Jeg får se på dåpne til disse barna for å se om det er noen link videre nedover til min slekt, faddere e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste tjenestejente jeg finner i ca alder i Tanum i 1801 er denne jenta? LenkeSikkert lurt å undersøke faddere ved barndåper i den familien der Anders Hansen er far.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her er vel den Anders Hansen som ble gift med Anne Larsdatter ? LenkeSer ut til at Døtre fra 1. ekteskap er ute av huset .Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Simonsen

Hei!Avskrift fra bb Brunlanes, Bakken under Helgeroa:'Anders Hansen, f. 1766 d. 1806, fra Amundrød bruk 1. Los. G. 1. 1787 m. Marthe Maria Jakobsdtr., d.1798, 33 år, fra Nevlunghavn. G. 2. m. Anne Barbra Larsdtr., d. 1842, 72 år, fra Brevik.''Barn i 1. ekt.: 1. Hans f.1788. 2. Nils f.1794. Barn i 2. ekt.: 3. Marthe Maria f. og d. 1800. 4. Ingeborg. 5. Marthe Maria f. 1804. 6. Lars f. 1806.'Vet ikke om dette er til hjelp, men....Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Even Røed

Takker for informasjon. Da er oversikten over etterkommere etter Anders Hansen enda mere komplett. Men bygdeboka har ikke med seg Anne Maria og Berte Maria. Men det ser ikke ut til å være så enkelt å finne ektefeller eller etterkommere av disse barna. Om noen kunne hjelpe med det hadde det vært fint. Dette er den info jeg har om disse (dato er dåpsdato): Anne Maria 01.01.1787 Hans 12.05.1788 Maria 08.05.1791 Berte Maria 09.12.1792 Niels 16.02.1794 Ingebor 28.03.1802 Marthe Marie 07.03.1804 Lars 1806 Alle døpt i Brunlanes. De 5 første har Marte Maria Jacobsdatter som mor de 3 siste har Anne Barbra Larsdatter som mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.