Gå til innhold
Arkivverket

[#59234] Etterlyser info. om familien Møller i Bergensområdet


Gjest Ingve Forus
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingve Forus

Prøver å finne ut mer om Adam Jørgenson Møllers familie i Bergensområdet.Han var frem til 1777 bosatt i Bergen, født ca. 1751?, gift 1777 med Marken Ingebretdtr. Forus, Høyland, Rogaland. Han er død på Forus før 1801. De hadde 2 sønner: Hans Jørgen og Ingebret. Ville sette stor pris på om noen hadde mer info. om Møller-familien i Bergen og slekten der. Takker på forhånd.Vennlig hilsen Ingve Forus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nei, huff da, lenken til dåpen ble helt feil! Her er dåpen til Engelbreth i Domkirken i Bergen i 1782 LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!Kan dette være din Adam blant matrosene i Bergen? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=47&filnamn=matr1754&gardpostnr=422&merk=422#ovre>LenkeHer står Domkirkens sogn som fødested. Samme Adam ble konfirmert i Domkirken i 1767 LenkeMen jeg har ikke klart å finne noen Adam døpt rundt 1751 i Domkirken. Får bare tilslag på denne karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dåpen til Engelbreth i den skannede kirkeboka for Domkirken. Ser at Hans Jørgen Møller er en av guttens faddere - Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. A 3 (1758-1789), Fødte og døpte 1783, side 236 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingve Forus

Hei Grethe Takk for kjempefin respons, med gode oppslag og mye info. Er litt forvirret. Her har du nøstet kraftig opp i familien, funnet fram til brødre og slekninger? på Bergensiden, men så stemmer det kansje ikke helt. Min Adam var sjømann, og far til Hans Jørgen, født 1777, og Ingebret, født 1783. Mor var Marken Ingebretsdtr. Forus. De kan for den del ha bopel Bergen uten at jeg har gammel info som tyder på dette. Men med de nye innspillene fra deg kan det jo tenkes. Så til opplysningene: 1 Adam kan være døpt utenfor Bergen? Konfirmasjon og vielse helt flott. 2. Kan Engelbreth være 'min' Ingebreth, som er døpt i Bergen, med Adam som far og Marie Engelbretsdtr (feilskrift av Marken Ingebretsdtr)? og at min fødselsdato er feil? Hans Jørgen er født i 1977, kan være bror av og fadder til dåpsbarnet? Sansynlig? 3.Har du forslag til søk etter Jørgen Møller, Adams far, og resten av familien? Takk igjen for innspillene. Ingve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På jakt etter dåp i Høyland for sønn nr. 2, ser jeg at matros Adam Møller ble gravfestet på Forus, 32 år gammel. Det var i mars 1783 LenkeDu har rett i at det kan virke som den Engelbret jeg har funnet døpt i Bergen, likevel ikke er din Ingebret. Faren, Adam Møller, er ikke matros. Men har du info om fødsel/dåp på Engebret?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingve Forus

Iflg. Høyland Gards- og Ættesoge er Ingebret født 1783, men dette kan være feil. Adams yrkesvalg ved dåpen synes å være av temporær karakter. Jeg har ikke funnet noe i kirkeboken om dåpen. Men din info om gravfesting er ny. Takk for den. Dine oplysninger om Engelbrets dåp synes meg imidlertid mer troværdig enn info gitt i ættesoga, og kan skyldes unøyaktighet? Er det mulig? Ingve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.