Gå til innhold
Arkivverket

[#59250] Oppslag i Jondals gards og slektssoge, gården Espeland (Hordaland)


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnt bok, trenger jeg hjelp til et oppslag vedr. gården Espeland.En Niels Knudsen Espeland ca.1660-1736 skal ha giftet seg 02.06.1696 med Ragnhild Trondsdtr. Tveit 1674-1711.Her er han i 1666.LenkeJeg vil gjerne vite hvem som er foreldrene hans, og hva som står om familien på Espeland i Jondal. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg kan ikke bidra med opplysninger om Nils Knudsens foreldre, men her er vel giftermålet i Kvam/Øystese (se til høyre) - Hordaland fylke, Øystese i Kvam, Ministerialbok nr. A 1 (1690-1741), Kronologisk liste 1696, side 19. LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for lenken til vielsen Grethe. Men det er altså foreldrene til Niels jeg er på jakt etter.Så jeg håper at noen av forumets mange aktører har tilgang til bygdeboken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at noen har tilgang til nevnte bygdebok og kan hjelpe meg med opphavet til Niels Knudsen Espeland, Jondal. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Faren het Knut Åmundsson (1615-95). Det står ingenting om mor hans i Losnegårds siste bok om Jondal. Heller ikke Åmunds kone er nevnt. - Losnegård kaller kona til Nils for Ragnhild Trondsdtr. fra Ytre Ålvik i Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for responsen Odd. Prestemanntallet sier at Knut var 50 år i 1666, men det sto ikke noe etternavn der.Koppskatten i 1645 gir meg 9 tilslag på Knut/Knud i Strandebarm, men heller ikke der er det nevnt noen etternavn. Og ingen av dem befinner seg på Espeland. De er på gårdene Mondum, Omme, Asse, Fosse, Liones, Øye, Neerhus og 2X Bondehuus. Dermed er det vel lite trolig at jeg klarer å finne navnet på kona til Knut. Jeg vet heller ikke så mye om vilke barn Niels Knudsen og Ragnhild hadde, bortsett fra tre sønner,Peder, Hans og Knut. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Ser av Kvamsboka, bd. II om Ytre Ålvik at Ragnhild Trondsdotter først hadde vært gift med Hans Person Råen, og at hun giftet seg med Nils da Hans døde. Det framgår også at Nils og Ragnhild hadde 8 barn og at Nils giftet seg på nytt med Helga Jonsdtr. Vik (Herand) da Ragnhild døde. - Når det gjelder sønnen Knut, må kan være sønn av Ragnhild og hennes første ektemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nytt innspill Odd. Det er rett at Ragnhild var enke da hun giftet seg med Niels, og at Niels giftet seg opp igjen med Helga Jonsdtr.Herand 1679-1724 den 05.01.1714 i Kvam. Men Knut er sønn av Niels og Ragnhild. Han er døpt 26.12.1705, se nederst på venstre side i kirkeboka hvor det står at Niels Ytre Aalvig og Ragnilda Trondsdtr. døpte sønnen Knut. Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser at Ragnhild var datter av Trond Larsson og Ranveig Rikollsdtr. Det er jo kanskje noe merkelig at ingen av dem er kalt opp igjen blant barna til Niels og Ragnhild. Og Ragnhild var jo bare gift knappe 2 år med Hans før han døde. Derimot døper de tre jenter for Pernille i 1699, 1704 og 1708. Det kan jo kanskje bety at mor til Niels var en Pernille, i alle fall må det ha vært viktig for dem at en av jentene het Pernille. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Bygdeboka for Kvam har desse borna: Ragnhild Trondsd.og den første mannen, Hans Person Råen, hadde sonen Per (Peder)1674-1711Nils Knutson og Ragnhild Trondsd.:Guro 1697-1767Pernhild f/d 1699Anna 1700-d?Hans 1702-1773Pernhild f/d 1704Knut 1705-1792Pernhild 1708-1744Jørund 1711-1753Nils Knutson og den andre kona Helga Jonsd. Vik hadde bornaRagnhild f/d 1717Ragnhild 1720-1786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk til Elin. Det stemmer med mine funn i kirkebøkene.Så får det være ubesvart spørsmålet om hvorfor de ikke kalte noen av barna opp etter Ragnhilds foreldre. Men jeg står fast ved min mening om at Pernille må ha vært en viktig person i familiesammenheng siden de døpte tre jenter med det navnet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.