Gå til innhold
Arkivverket

[#59251] Jacob Christopher Foss, fødd 1768 - gastgjevar på Hofslund i Sogndal - opphav?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Jacob Christopher Foss, fødd kring 1768, med mor Cathrine Elisdabeth, fødd kring 1745, gifte seg kring 1789 med ei prestedotter frå Hafslo, Birgitta Andreasdotter Lind, døypt i Trondheim 11.3.1762. Parfolket busette seg på Hofslund i Sognder Jacob var gastgjevar til han vart gravlagd i Sogndal alt 7.8.1793. Han let etter seg to born:* Ludvig Christopher Foss, døypt i Sogndal 12.6.1791.* Cathrine Birgitte Foss, døypt i Sogndal 14.6.1792.Eg tykkjer eg har leitt både ''høgt og lågt'' etter opphavet til denne Jacob V\Christopher Foss, men eg finn han ikkje. Er det nokon som dreg jensel på dette namnet og so kan fortelja meg:* Dato og stad for fødsli/dåpen til Jacob Christopher Foss?* Fulle namn på foreldri hans?* Dato og stad for vigsli til Jacob Christopher Foss og Birgitta Lind?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kan dette være din JacobIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 JACOB LUDVIGSEN Male Event(s): Birth: Christening: 26 AUG 1768 Nykirken, Bergen, Hordaland, NorwayParents: Father: LUDVIG FOSS Family Mother: CATHARINE ELISABETH Messages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

om det er riktig person - da er ekteskapsinngåelsen til foreldrene herIGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 LUDVIG FOSS Male FamilyMarriages: Spouse: CATHARINA ELISABETH SUSSEMEL Family Marriage: 30 NOV 1761 Korskirken, Bergen, Hordaland, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.og her fra vigde i Bergen LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Odd Brede!Nå sitter vi her og tenker helt likt:Her er et ektepar som heter Ludvig Foss og Catharina Elisabeth Susselmel [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=vigd1663_1&gardpostnr=9986&merk=9986#ovre>LenkeDe har en sønn som heter Jacob, døpt i 1768 i Nykirken, men han heter altså bare Jacob og ikke Jacob Christopher, se: Lenke og her m/faddere: LenkeLudvig Foss døde i 1789 LenkeMen ser så at det er en Jacob Foss som giftet seg i Bergen i 1790 med Margrethe Mejer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men i folketellingen 1801 for Sogndal står det at Cathrine Elisabeth Foss er konens svigermor, altså Birgitte Linds svigermor, etter det første ekteskapet. Denne Cathrine Elisabeth er 56 år gammel i 1801, f.ca. 1745, og den Catharina Elisabeth Susemel som du, Odd Brede, fant, ble døpt i Bergen i 1741. Riktignok en aldersforskjell på 4 år, men likevel. Og da Jacob Foss ble døpt i Nykirken i 1768, ble moren kalt Cathrine Elisabeth Foss. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=94&filnamn=f11420&gardpostnr=55&personpostnr=1215#nedre>LenkeHer er det som sagt en god del navnelikhet ute og går. Når det gjelder denne navnebroren, så finner jeg ham i Bergen i 1801 Lenke. Men i 1801 er sistnevnte 38 år, f.ca. 1763. Og her det to Jacob døpt i Bergen omkring det tidspunktet Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her har jeg funnet et skifte i Sogndal fra 1794, hvor avdøde heter Ludvig Foss, bosatt på Hofslund. Enken heter Cathrine Elisabeth LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Det siste skiftet som står på Jacob Foss har samme dato som skiftet registrert på Ludvig Foss - 3.3.1794.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Odd Brede og Grethe for mange spennande og imponerande innlegg.Eg har studert opplysningane, og er komen til at det MÅ vera Jacob Ludvigson Foss frå Bergen som hamna i Sogndal. Kvar han har fått Christopher-namnet ifrå, veit eg ikkje, men namnet på mori stemmer, og alderen hennar er jo heller ikkje so langt unna. Dessutan heitte einaste sonen Ludvig (det var nok han det var skifte etter i Sogndal i 1794!).Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du mener skiftet etter sønnen Ludvig f. 1791, ville han jo være bare 3 år i 1794. Det er kanskje heller bestefaren. Men Ludvig Foss i Bergen døde i 1789, mens skiftet som er nevnt i Sogndal på Ludvig, Foss, er fra 1794. Skulle vært artig og funnet en slags sammenheng i dette. Sett originalen av skiftet(-ene?) fra 1794.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.