Gå til innhold
Arkivverket

[#59255] Begravelse / Jordpåkastelse


Gjest Morten Fjeldsaunet
 Del

Recommended Posts

Gjest Morten Fjeldsaunet

Jeg har aldri fått med meg betydningen av ovenstående. Har etter hvert fått med meg at det oppereres med 2 forskjellige datoer for dette. Trodde i min naivitet at en begravelse var avsluttet ved oppgitt begravet, men ser nå at jordpåkastelse kan foregå en måned etter. Imøteser en forklaring på dette med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Slik forstår jeg det: Når det var store avstander, og/eller været hindret det, måtte presten foreta den kirkelige og *rituelle* jordpåkastelsen i etterkant. Slik kunne det være nordpå og i det hele langs kysten på øyene, kanskje også i andre grisgrendte strøk, langt fra prestegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Begravelsen foregikk fra hjemmet til kirkegården. Graveren hadde på forhånd kastet opp en grav. Man var ikke inne i kirken, talene ble holdt ved graven. De pårørende selv lukket graven. Normalt var det mennene som gjorde dette, mens kvinnene sang salmer. På slutten av attenhundretallet (1897) ble det her i Holt bestemt at graveren skulle lukke graven dersom de pårørende forlangte det. Her i distriktet må det mao vært vanlig helt fram til den tid at gravfølget sto for lukkingen. Når det ble vanlig å være inne i kirka ved en begravelse vet jeg ikke, men i 1936 døde en betydningfull person i Holt og begravelsen foregikk i kirka. Dette var svært uvanlig dengangen.Dersom presten ikke var tilstede ved begravelsen, satte man en lang stokk ned i graven som rakk ned på kistelokket. Jordpåkastelsen/jordfestelsen kunne dermed foretas senere. Da ble stokken dratt opp og presten helte jorda ned i hullet. Jorda falt dermed ned på kista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.