Gå til innhold
Arkivverket

[#59258] Kaperskipet 'Pharisæeren'


Gjest Bjørn Davidsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har funne at tre personar frå kaperskipet 'Pharisæeren' vart tekne av den engelske kaperen 'Cloudy' 17. januar 1809 og sende i prisonen i Chatham. Den eine, ein styrmann, var frå Stavanger, medan dei to andre som er nemnde 'prisemester', var frå Bergen. Men kor var skipet frå? Er der nokon som har høyd om kaperskipet 'Pharisæeren'? Ei kjelde vil ha det til at den eine bergensaren var gått om bord i ein kaper frå Trondheim og dratt sørover - og fyren skulle ha hamna i prisonen. Men kjelda seier ingen ting om namn på kaperskipet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Du sier ikke om du har sjekket litteraturen om kapervesenet. Selv fikk jeg meget god hjelp av en bok i hyllen på Statsarkivet i Kristiansand. Et annet sted hadde jeg funnet en attest fra kapteinen om at min ane var død på hans skip, og med datoen og kapteinens navn kunne jeg finne navn og reder på kaperfartøyet, pluss data om det. Desverre har jeg ikke forfatterens eller bokens navn for hånden. Mener den var fra 1950-årene. På Statsarkivet vet de sikkert hvilken jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

Joh. Tønnessen:Kaperfart og skipsfart 1807-1814: 'Pharizæeren' av Stavanger, slupp 11 commercelester, 2 kanoner og 8 manns besettning. Eier kjøpmann og Eidsvoldsmann P.V. Rosenkilde. Kaperbrev Bergen datert 29/10-1808 for Ole Reinertsen. Ble 17/1-1809 tatt etter kamp, hvorved en nordmann ble drept, av engelsk kutter som forliste. 14 engelske og 3 nordmenn omkom. Kaperen reddet men senere tatt igjen av engelskmennene. Oppbragt 12/11-1808 av engelsk slupp 'Elisabeth' 22 cl. ved Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Takk for hjelpen. Eg skulle sjølvsagt ha grave djupare på arkivet i Arendal då eg var der, for då hadde eg nok funne ut av dette sjølv. Så eg lyt nok oppatt ein tur. Den eine av dei tre eg fann i prisonen frå det skipet, var truleg sonen til eigaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har litt problem med dette namnet; er det Farisearen eller Parisaren? Kva er det rette, - akkurat no?MVH Ho Arnfrid som berre undrar om so mykje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.