Gå til innhold
Arkivverket

[#59262] Holt Seminar ca 1865


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei.Fikk lyst å vise et bilde jeg har av min oldefar som seminarist ved Holt. Oldefar Torkild Andersen Valand 1842-1892 er mann nr. 2 fra venstre i midterste rekke. Jeg har fått oppgitt navnene på hans 'kullinger', men jeg aner jo ikke hvem som er hvem. Noen andre som kjenner til dette fotoet?Min oldefar ble forøvrig den første forstanderen i dissentermenigheten Samfundet / Menigheten Samfundet/ dei sterktruande/ Samfundet på Vestlandet/ Lomelenderne (kjært barn har mange navn), som oppsto rundt november 1890 i Egersund og Kristiansand. Menigheten ble siden splittet, og i dag har vi Menigheten Samfundet (Egersund og Kristiansand) og Det Almindelige Samfund (1901) samt Det Almindelige Lutherske Samfund (1951/52), de to sistnevnte finnes bare i Egersund. En sidegren oppsto forøvrig også i Kristiansand, og varte fra 1930-åra til utpå 1950-tallet (Det Gammel-Lutherske samfund).

bilete4769.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Så bra! Jeg vet ikke mye om dette, men regner med at dette bildet viser mange skolemestre som hver for seg (forhåpentligvis!) har satt gode spor etter seg rundt om på Agder og andre steder. Er det pynt eller et slags monogram i bakgrunnen? Dette er vel også et svært tidlig bilde, sett i relasjon til fotografikunstens utbredelse?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Trodde at fotografiets spede barndom var en gang midt i 1820-åra? Men når det ble nærmere utbredt her til lands, vet jeg ikke. Det eldste fotografiet av enkeltpersoner jeg har kopi av, er av Torkild Andersen Valands svigerfar, Ole Mortensen Hartmark, som døde i 1869

bilete4770.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har også en kopi av et slikt gammelt bilde av min oldemors oldemor, kalt 'Besta tonje'. Hun var født 1787.Jeg ser 'på nettet' at Jørgen Løvland var student på Holt i ett år fra 1864, så kanskje han er på ditt bilde?Jeg har sett litteratur/artikler om dette seminariet, men ikke foran meg nå.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Du skriver litt om menigheten Samfundet.Da jeg var lærerstudent var vi en studentgruppe som arbeidet litt med å få innsikt i deres teologi, deres organisering, skolesyn, historie osv. Svært interessant, men noe vanskelig å få tilgang til. Men vi ble vennlig tatt i mot.Senere har jeg også lest noe om dete, og særlig om det lutherske kirkesamfunn (DELK)i Oslo/Vestfold m.v., som nok har en liknende historie, men som kanskje har utviklet seg annerledes? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Interessant bilde, Erling! Du skriver at du har navnene på din oldefars medstudenter. Kunne du ramse dem opp, så kanskje det skal kunne gå an å få identifisert noen av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Følgende var optagne til examen i august og repetisjonseksamen i 1863, ifølge kopi fra Statsarkivet i Kr.sand::Gunder Braaten (blev optagen i 1862) Jonas Vellesen Veen, Helleland (Rogaland) Ole Johannes Pedersen Riise, Haa (Rogaland) Morten Jørgensen Løvdal, Holme Bernt Knudsen Fuglestvedt, Holme Haagen Glambeksen Fuglestvedt, Holme Tellef Osmundsen Rosseland, Tvedt Arnt Tobias Tellefsen Steensvand, Birkenæs sogn Torkild Andersen Valand, Holme (min oldefar) Jacob Nielsen Urdal, Bjelland Jacob Abrahamsen Midbø, Nissedal Johan Christian M. Abrahamsen, Vandsø John Olsen Foss, Bjelland Johannes Torkildsen Prestø, Oddernæs Christoffer Gundersen Aasland, Thime (Rogaland) Lars Gullofsen, Øiestad Michael Thormodsen Langballe, Nærstrand (Norstrand?) Torkild Olsen Svanæs, Egersund (okka by i Rogaland) Aasmund Svensen Nordgaard, Aaserald Notto Gundersen Løvland, Evje Anton Martin Ulstrup, Øiestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Følgende var optagne til examen i august og repetisjonseksamen i 1863, ifølge kopi fra Statsarkivet i Kr.sand::Gunder Braaten (blev optagen i 1862). Jonas Vellesen Veen, Helleland (Rogaland). Ole Johannes Pedersen Riise, Haa (Rogaland). Morten Jørgensen Løvdal, Holme. Bernt Knudsen Fuglestvedt, Holme. Haagen Glambeksen Fuglestvedt, Holme. Tellef Osmundsen Rosseland, Tvedt. Arnt Tobias Tellefsen Steensvand, Birkenæs sogn. Torkild Andersen Valand, Holme (min oldefar). Jacob Nielsen Urdal, Bjelland. Jacob Abrahamsen Midbø, Nissedal. Johan Christian M. Abrahamsen, Vandsø. John Olsen Foss, Bjelland. Johannes Torkildsen Prestø, Oddernæs. Christoffer Gundersen Aasland, Thime (Rogaland). Lars Gullofsen, Øiestad. Michael Thormodsen Langballe, Nærstrand (Norstrand?). Torkild Olsen Svanæs, Egersund (okka by i Rogaland). Aasmund Svensen Nordgaard, Aaserald. Notto Gundersen Løvland, Evje. Anton Martin Ulstrup, Øiestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dimissions-examen juli 1865:1. Ole Johannes Pedersen Riise, Haa. 2. Jonas Vellesen, Helleland. 3: Christoffer Gundersen Aasland, Thime. ¤: Jacob Nielsen Urdal, Bielland. 5: Jørgen Gundersen Løvland, Evje. (Han du nevner i innlegg nr. 5,tenker jeg). 6: Haagen Fuglestvedt, Holme. 7: Morten Løvdal, Holme. 8: Anton Martin Ulstrup, Øiestad. 9: Arnt Tobias Stensvand, Birkenæs. 10: Mikael Langballe, Nærstrand/ Norstrand. 11: Aasmund Nordgaard, Aaserald. 12: Torkild Valand, Holme. 13: Johan Chr. Abrahamsen, Vandsø. 14 John Foss, Bjelland. 15: Bent Fuglestvedt, Holme. 16: Johannes Prestø, Oddernæs. 17 Tellef Rosseland, Tvedt. 18: Notto Løvland, Evje. 19: Lars Gullofsen, Øiestad. 20: Haaver Gjedestad, Moland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha! En annen kjent student var Arne Garborg (i 1868). Og her er et bilde av lærerne ved Holt Seminar (fra Øyvind Bjorvatn: Arne Garborg i Holt og Tvedestrand 1868-1873, Historielaget for Dypvåg Holt og Tvedestrand 2001, s. 7):

bilete4771.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jarl V Eriksen, fevig:Jeg vokste selv opp i Det Alm. Samfund i Egersund, og har mye familie både i Menigheten Samfundet, Det Alm. Samfund og Det Alm. Luth. Samfund. Dessuten har jeg en bror som gikk over fra å være 'prest' i Det Alm. Samf. til å bli pastor i DELK, avd. Egersund. Selv har jeg tatt et laaaaaaaaaaaangt skritt vekk fra disse gruppene.... men det er en annen historie.Skulle du være interessert i mer opplysninger, knyttet til din interesse for disse sektene, må du gi meg et hint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei, Oddbjørn Johannessen... Interessant! Jeg har det samme bildet i mine gjemmer et sted, tror at min onkel Petrus Valand hadde et originalfoto av disse lærerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Lærerbildet er også gjengitt i P. E. Hems biografi om Jørgen Løvland. (Og Jørgens to brødre var vel medstudenter av din forfar, Erling?)Jeg tror seminarist Fuglestvedt må ha havnet i Grimstad!?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det er same bakteppet i atelieret på fotografia i innlegg (1) og (11), så dei er tekne hjå same fotografen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, jeg legger merke til det du nevner om 'bakteppet'. Jeg vet det fins en bok om fotografer i Norge. Men vårt bilde mangler signatur/ navn, så det er vel neppe mulig å finne ut hvem som har fotografert? Flere var også omreisende, og hadde visst med seg slike 'baktepper' som ble slått opp for anledningen. Så bildene er tatt av eller hos samme fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Seminarist Jonas Vellesen Veen fra dette kullet ble en kjent person. Han finnes omtalt i bind 2 av Bjerkreimsboka, side 1424, nr. 69,8. Til Birkenes 1862, til Tveit att. 19.01.1863 for å gå på Holt lærerseminar. gift 1869 i Nærbø (?), kom til Enebakk i Akershus 1881, der han skrev et minneverk om livet sitt; Ættesoge og minne. Flere omtaler av han. Han skrev mange lærebøker på nynorsk for barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit. elisebet totland

Jonas Vellesen Veen var bror til Velle Vellessen som drev Time lærerlærlingeskole noen år på 1860-tallet. Arne Garborg var i det siste kullet som bare hadde fem elever. Står det noe om denne tiden i minneverket hans tro?Du har skrevet spørsmålstegn ved at han giftet seg i Nærbø. Dette stemmer nok. Han giftet seg mens han var lærer der. Jeg synes å huske at det var med datter av Mossige eller Aarrestad. Skal sjekke det ved leilighet.Du skriver om din oldefar Våland. Vet du om han var i slekt med lensmann/fengselsstyrer Gunder Våland? Har du i tilfelle opplysninger om Gunder? (Var styrer i Stavanger rundt 1874).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg skriver om min oldefar Valand. Han var fra Valand ved Mandal, og het ikke Våland. Så de var nok ikke i slekt. Jeg sjekket selv det ekteskapet, men skrev ? slik det står i bygdeboken for Bjerkreim. Konen het Oline, fra Gudmestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.