Gå til innhold
Arkivverket

[#59265] Noen som kan tyde


Gjest Merete Fikse Bærø
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Prøver: Innflyttet: for 5 år siden, pike Liv Olsdatter, 21 år, for at tjene. Født i Seufde og innflyttet ....., oppholder seg Grytting? Det med attester fra konfirm., vaksinasjon(tror jeg) osv. klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Merete!...indflyttet derfra.Attest om Daab, Confirm., Alterg. og Vacc. samt Ledighed til Ægteskab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Da må jeg spørre hva betyr 'Alerg.' og 'Ledighed til Ægteskab'? Er litt ny i granskning så jeg trenger vist hjelp med forklaring også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Gunnar skrev 'Alterg.' og ikke 'Alerg.'Alterg. er forkortelse for altergang, dvs. deltakelse i nadverd. 'Ledighed til Ægteskab' betyr bare at hun ikke var bundet av ekteskapsløfte (ihvertfall ikke på det stedet hun kom fra)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei igjen!Alterg. er forkorting for altergang, altså nattverd i kyrkja.'Ledighed til Ægteskab' vil seie at ho ikkje var trulova eller bunda av noko ekteskapsløfte, det vi idag kallar 'ledig på torget'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merete Fikse Bærø

Tusen takk igjen for hjelpen alle sammen. Da skal jeg se om jeg får noe fornuftig ut av dette. Merete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

'han i Drangedal', 'hun født i Næssherred' (Sauherad?), far: 'Ole Olsen Langkaas'.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Merete Fikse Bærø

Jeg har et tema til om Liv og der står det at hun skal være født 20.09.1821. Så det må være samme person som du har funnet. Og Aaraas har også vært nevnt med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.