Gå til innhold
Arkivverket

[#59271] Pehr Hindriksson, Örebro, f. 25.01.1841


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Ovenstående person var født i Haakansboda, Örebro, som sønn til Hindrich Olsson og Anna Olsdotter, som bodde 'inhysu' i Lindesby.Han var eldste bror til 'vår' oldefar. Han ble 29.12.1876 for 5. gang dømt for 'stöld' m.m., og fikk livstidsdom med straffarbeid og fratatt medborgerlige förhörande, ifølge notater i förhörslängdene fra Lindesby, Örebro. Var Fästningsfange.Er det noen som vet noe mer om hva dette innebærer? Hvor satt han fanget? Vil han gjenfinnes i folketellingene? Forteller dødsbøkene om når han eventuelt døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

PS: Nå sjekket jeg selv i folketellingen for 1900, Örebro, og da finner jeg en Per Henriksson, f. 1841, som lös arbetare, i listen over obefintliga. Kan dette være 'vår' Per, som er blitt løslatt fra sin livstidsdom?Finnes han død i de svenske kildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei ErlingI 1890 tellingen finner jeg en Per Hindriksson f 1841 i Jærnboås i Örebro. Han er festningsfange. Under står det 'Løsa och fattiga personer innom Lindesby Rote. Jærnboås.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, dette er nok vår person. Vi skal til Jërnboås i sommer og 'snuse' i forfedrenes trakter, så det er kjekt å ha mest mulig kunnskap om dem før vi drar.... Så lurer jeg på om han finnes død i de svenske kildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest erling t. endresen

f. 25.01.1841, f. i Håkansboda, “af Nora ock Hjulsjö Häradsrätt den 29.12.1876” 5. gang dømt for ”stöld” m.m. til livstids straffarbeid og fratatt medborgerlig ”förhörande” for livstid. Fästningsfange i 1890 (straffad vid Långholmen), men i 1900 omtalt i folketellingen som løsarbetare, i listen over obefintliga . Finnes dog ikke i listen over frigitte straffarbeidsfanger frem til 1926, så vidt jeg har kunnet se..I år fant jeg altså i en opptegnelse hos våre svenske slektninger om denne Per: 'Straffad vid Långholmen'... hvor nå det er. Kanskje festningen i Sverige? Hadde vært artig om det fantes fotografi av Per i forbindelse med at han var straffange. Har lett i listen over frigitte fanger, men ikke funnet noe. Har heller ikke kunne finne ut når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Vil det si at opplysningen om Långholmen bare er en antagelse som er skrevet ned, mer ennn et faktum? For det var ingen henvisning.Digiarkiv.se er ukjent for meg...Er det noe sted man kan følge denne fangen videre? Kan det stemme at han er frigitt og er den som omtales som løsarbeider i listen over obefintliga i Järnboås i 1900?Finnes det i så fall et register hvor hans løslatelse omtales?Er takknemmelig om en av dere 'Sverige-kjennere' evemntuelt kan finne flere data for meg her.mvhErling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hei.Jeg sjekket nå i Digiarkiv.se... kjente ikke til dette nettstedet fra før, og fant den du henviser til. Pehr Johan Henriksson, bokbindare, hektad for 5. gångs støld osv.Har tidligere funnet et fotografi av en Per Johan Henriksson i SVAR, en frigitt fange, bilde nr. 3096. Har tenkt at det ikke er 'min' Pehr, siden han bare skal være døpt Pehr, og født 25. eller 26. jan.1841 i Järnboås.Har du mulighet til å sjekke i fødselsprotokollene for Järnboås om det dreier seg om to ulike Per Henriksson-er? For den du har funnet frigitt, skal være født 01.07.1841 i Järnboås.I så fall kan det jo være denne andre Per Johan Henriksson, bokbinder, som jeg har funnet i tellingen for 1900, og feilaktig antatt at denne var 'min' Per Henriksson.Spørsmålet blir: Er det 2 stk Per Henriksson f. i 1841 i Järnboås, Per f. 25/26.01.1841 og Per Johan f. 01.07.1841?Fint om du kan sjekke dette for meg.Hadde selvfølgelig vært spennende om det er 'min' Per som er funnet, og som kaller seg Per Johan.mvbhErling T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I födelseboken Järnboås C:7 finns Pehr f 25 januari 1841 son till Hinrik Olsson och hans hustru Anna Olsdotter i Håkansboda, pag 53 (i husförhöret).24 juni föds tvillingarna Per Johan och Anna Stina och deras föräldrar heter Per Jansson Bäske(?) och hustru Anna Stina Bergström, pag 108.Det finns inget barn som är fött 1 juli.Synd att det inte finns mer skannat av böckerna från Landskrona fängelse. Jag har bara hittat en volym: Fångjournaler 1860-1880 DIIIc:2 i Arkiv Digital och där kan jag inte hitta honom. Om man haft möjlighet att följa honom i fångrullorna hade man kunnat se ev. datum och namnändring. Har du sett i domboken från 1876?Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for hjelp... nei, jeg har ikke sett i domboken, som jeg heller ikke kjenner til. Hvor finner jeg Domboken for 1876?Er det mulig å henvende seg skriftlig til et eller annet offentlig arkiv i Sverige og få opplysninger om Pehr Hindriksson f. jan. 1841, ang. hans fengselsopphold? F.eks mot betaling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Her har jamen Ulla vært aktiv i denne dabetten og den andre debatten Erling. Så fint.Jeg har vel egentlig ikke noe. Men, ser at på arkivdigital finnes en fotografirulla fra Landskrona fängelse. Det er masse bilder, men ved første øyekast ser det ikke ut som de er sortert i noe særlig grad etter tid. Det virker som det bare er å begynne på starten og bla seg gjennom det. Det som er at det er bare bilder og ikke tekst. Det virker jo som det er litt usikkert om det virkelig er den Pehr Hindriksson som du søker som var den som sonet i Landskrona ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

min Pehr Hindrikson står omtalt i husforhøret for i Lindesby i Järnboås, pag 322, lengden for 1876-1885, under listen for 'lösa och Fattiga Personer'.Der står det med svært liten skrift at han er dømt osv., og under rubrikken for 'Fräjd och enskilda anmerkningar' står det at han er festningsfange, samt at han videre skal være omtalt på pag 263. Tyder dette på at det ikke er min Pehr som er løslatt, jfr innlegg 8.Også i husforhøret for Järnboås 1856-1865, pag 184, under Lindesby, står familien omtalt, med utallige kommentarer om blant annet Pehr. Men det er vanskelig for meg å tyde.Men i husforhørslisten for 1886-1895 finner jeg ikke Pehr omtalt videre i husforhörslengden pag 263, slik hans mor og bror er.Dette må jeg finne ut av på et eller annet vis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

I husförhöret 1856-1865 står något om Arboga 1856 men resten har jag svårt att se.1886-1895 finns Per på sidan 261 - inga nya uppgifter. Det står bara att han är fästningsfånge.Nora och Hjulsjö häradsrätt finns bara på mikrokort hos SVAR och endast tom 1830. Och Arboga rådhusrätt finns tom 1850. Enligt info på Digiarkiv ska deras material finnas hos Arkiv Digital nu. Ska fortsätta att leta efter bokbindarn där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Nej, det är tydligen inte min dag idag - hittar inget mer. Du kan ju maila till kundtjänsten hos SVAR eller Landsarkivet i Uppsala för mer info om möjlighet att få kopia på domen från 29/12 1876. Likaså kan du kontakta Digiarkiv/Arkiv Digital för att höra om det går att beställa kopia på Per Johan Henrikssons fångakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Forøvrig:Om man ble dømt til livstidsfengsel/ straffearbeid, hvor mange fengsler var da aktuelle å havne på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har nå fått bekreftet at den fangen som frigis rundt 1887 er storebroren til vår oldefar... har fått tilsendt 'saksmappen' på Per Henriksson, han kaller seg ganske riktig Per Johan Henriksson, men foreldrene han oppgir og forklaringen ellers stemmer med 'vår' mann. Spennende med et foto, fra 1880-åra, siden vi ikke har bilde av hans lillebror, vår oldefar Karl Erik

bilete7403.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest erling t. endresen

Her er Pers livshistorie, så langt jeg har klart å spore.(Han ble i 1946 strøket fra listen over Obefintliga i Järnboås, har jeg fått oppgitt). Skulle gjerne funnet hans dødsdata.Barn i familien nr. 3. Pehr Hindriksson f. 25.01.1841, f. i Håkansboda. Fotografi fra 1887 ved benådning og løslatelse, bildearkiv no. 3096..Dokumenter tilsendt juli 2009 fra Landsarkivet for Uppsala omhandler livstidsdommen fra 1876. Ut fra egne utsagn og omtale ved forhørene og fra data i fangeregisteret kan man rekonstruere Per Henrikssons liv slik:Han oppgir i forbindelse med rettssaken i 1876 for 5. gangs tyveri å være født i Järnboås den 1. Januar 1841 (et annet sted oppgis 1. juli, ved frigivelse 1876 oppgis 21. januar, også dette feil, rett dato er ifølge dåpsboken 25.01, døpt 26.01) som sønn til Gruffogd Henrik Olsson og h.h. Hanna Olsdotter (skal være Anna, men hun kalles faktisk Hanna i folketellingen 1880 også). Faren var død for 4 år siden, mor og 7 søsken levde i 1876.Han hadde i skolen lært seg å lese og skrive. Han kom ved 10-årsalderen til en frøken Bendgustjuna (?) i Stockholm hvor han tjente i 14 måneder, opplyser han. Husforhørslängden har en notat om at han flyttet til Stockholm rundt 1851, men dette er siden overstrøket. Deretter kom han i lære hos svarver Lindqvist dersteds, var der i 9 måneder.Han dro imidlertid ”nedover i landet” og ble arrestert i Arboga for tyveri av en klokke. Fikk en straff som han imidlertid unnslapp. Arbeidet litt her og litt der. 15 år gammel ble han 1. gang dømt i Arboga Rådhus Rätt den 16.07.1856 til 8 måneders straffarbeide for fickstöld av et gullur. Han gikk da til nattverden 1. gang ved Långholmen.Av Glantshammers herredsrett ble han senere dømt 2. gang for tyveri av en klokke til 18 måneders straffarbeid.Videre ble han 3. gang i Lindesberg i 1860 dømt for et nytt tyveri av en klokke, med 3 år og 2 måneders straffarbeide. Han frigavs fra Långholmen i 1863 etter uttjent straff.2 måneder senere dømdes han igjen i Arboga for 4. gangs fickstöld til livstids straffearbeide, og han ankom til Warbergs straff-fängelse 29. januar 1864 hvor han fikk fangenummer 66. Her ble han værende til 12. juli 1875, etter at han av kongen var blitt benådet fra livstidsdommen, på vilkår, nemlig at om han begikk ugjerninger som forstyrret allmenn sikkerhet igjen, ble det livstidsdom med ”förlust av medborgerlig förtroande för alltid”. For øvrig nøt han nattverden her, siste gang 20.10.1872.Han ble ved løslatelse sendt til ”Tjurkø Kronarbetsstation”, (til ”klassen fo forsvarslösa fånger” ?), beliggende i Karlskrona, Blekinge. Han kom så via bruksforvalter Låftman i Fellingsbro til Järnboås kommunalmämd. Han er innført som arbeider innflyttet til Østra Forss i Fällingsbro den 20.02.1876 fra Carlskrona, med kommentar i husforhørslengden at han ”eger icke medb. Förtroande” osv. (Flyttet til Obefintliga i Fällingsbro i 1879 (lengden 1878-1887), med kommentar om at han er fange osv. Også kommentar her: Anmäld hafva blifvit förpassad från fängelse til utrikes ort”). Han vandret fra sted til sted i tiden etter løslatelsen i 1876, var blant annet ved Guldsmedhyttan Han skal ha inntatt en del ”super”, blant annet kaffe med brännvin, underveis. I Järnboås brøt han seg etter vitneutsagn i november 1876 inn hos hämmansägere Göran Andersson Bäske i Sågheden ,og i Lindesberg skal det på jernbanestasjonen i Ludvika (det ble funnet en billett Frövi-Ludvia hos ham) ha forsvunnet en kappsäck med dameklær og smykker, tilhørende en viss frøken Wibom. Dette ble Per ble anklaget for å ha tatt. Dessuten hadde han på falske premisser fått prestbetyg i Järnboås, og han utgav seg til flere personer falskelig å være ”guldsmedsgesälle” Anders Hindriksson f. 1852, sin bror, og det falske betyget fortalte at han hadde god kristendomskunnskap, uklanderlig vandel og var nattverdberettiget, v/ Axel Nyman.Han ble av Nora ock Hjulsjö Häradsrätt den 29.12.1876 dømt 5. gang for ”stöld”; han stjal den 11.11.1876 hos småhandleren Carl Larssen i Pumphustorget i Lindesberg 1 manns- og 4 kvinnehalsduker til en samlet verdi av 9 kroner, som han rett nok leverte tilbake da han ble anholdt av Larsson. Dette vedgikk han for retten å ha gjort. Også det falske prestbetyget ble han dømt for. De andre ”tjufradsbrott” var mer usikre, men han fikk 8 års straffarbeide og förlust av medborgerlige rettigheter for alltid av retten. Han ble imidlertid på grunn av vilkårene i den forrige benådningen dømt til livstids straffarbeid og fratatt medborgerlig ”förhörande” for livstid.Han fikk fangenr. 337 ved Ørebro Länsfängelse i november 1876, ankom hit 13.11.1876: Per Johan Henriksson, (navnet Johan har han antatt, uvisst når, og det er også påført svakt med blyant i husforhørslengden 1876-1885 fra Järnboås). Fangens kjennetegn: blå øyne, lyserødt hår og skjegg, nærmere 9 ¾ f lång. Hadde ingen kontanter på seg, og klær uten verdi.Den 21.02.1877 ble han sendt videre til Straffängelset Landskrona. 10 år etter, den 05.04.1887, ble han frigitt fra Centralfängelset i Landskrona. Han var her nr. 143 i stamrullen, nr. 270 i porträttrullen. Han omtales nå som ”förre Borstbindaren Per Johan Henriksson” osv. Her fremkommer det at han sist er innskrevet i Fällingsbro församling i Örebro, noe som stemmer. Benådet av Kungl. Sv. Hofsrätt, fra livstidsstraffarbeide. Tidligere dømt for 1., 2., 3. og 4. resa stöld. Livstidsdømt 2 ganger. Han forvises til ”Utrikes ort” ved frigivning. Hadde oppspart 681 kroner og 84 øre. Ytterligere kjennetegn: Rak nese, ordinær munn, lys hud, 5,9 fot høy. Sterk kroppsbygning. Krutstänkt i ansiktet og blind på høyre øye.Omtalt i tellingen 1890 i Fellingsbro som jordbruksarbeider, ugift, i listen for qvarståande obefintliga, med kommentar ”för alltid förlustig medb. Förtr.”Men i folketellingen 1900 som løs arbetare, i listen over obefintliga i Järnboås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.