Gå til innhold
Arkivverket

[#59279] Kvithår ?


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg prøver meg igjen. Vi har et pussig uttrykk her om en del som sitter i ( nakken ) ? på et dyr. Kan dette rett og slett være sener ? Når kjøttet er kokt, blir dette hardt og seigt, og går ikke an å tygge. Ser ut som om det er sammenpresset av tusner med tråder. Her kaller vi det bare kvithår, men tror ikke dette er rette navnet. Har noen greie på dette ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Siden dette er et forum for slektsgransking, vil jeg tro at slike kunnskaper nok kan være mangelvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hva slags dyr er det dette sitter på da? Stort eller lite? Nakkesenene på dyr som elg etc er tykke, sterke og seige og kanskje sammensatt av tynne tråder og de går vel gjerne i oppløsning på denne måten hvis de blir kokt. Men jeg blir ikke helt klok på hva slags dyr du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg må komentere Reidar med det han sier om disse nakkesenene. Dette jeg snakker om blir ihvertfall hardt og fast ved koking, og dette er det ingen som klarer å tygge.Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.