Gå til innhold
Arkivverket

[#59280] Skillingsviser


Gjest Bjørn Arild Lindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arild Lindland

Etter det jeg har hørt tok Skillingsvisene utgangspunkt i faktiske hendelser. Mitt spørsmål er da:Hvem er det denne sangen forteller om? Når skjedde det? Hvordan gikk det med de som var igjen på fyret? Broren som ble reddet? Hvem var de som druknet?Tar med første vers og regrengSangen fra Fyret(Denne sang er tilegnet de to tapre småpikene på Flatholmen fyr, som etter et forlis fikk reddet sin ene bror, mens faren,(fyrvokteren) og en annen bror druknet.)Du fikk ingen kiste, du fikk ingen krans Ei klokker ei salmesang. Men skumhvite bølger de går uten stans, over leiet på brune tang Vi kan ei som andre, få pyntet din grav Med blomster og støtte blank Vi ser kun det mørke, det rullende hav Og stedet omtrent hvor du sank.Refreng: Kom hjem, kom hjem, kom hjem vår fader og broder kom hjem Bjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende det er denne historien skillingsvisa bygger på?LenkeMange av skillingsvisene byggger jo på faktiske hendelser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Takk Gunn. Det er en utrolig historie. Jeg har hørt denne sangen bli sunget siden jeg var liten gutt. Min mor hadde den som en av sine favoritter når hun sang. Linken du henvier til fortelleer jo hele historien i detalj. Igjen takk.Bjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Takker Reidar. Denne hadde jeg funnet. Jeg har en del av disse 'Frem fra glemselen', som LP-plater.Et par andre sanger jeg lurer på opprinnelsen av er:Fant-Sonja og Burobeng-visa.Er der noen som vet mer om disse?Bjørn Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Kan ikke hjelpe deg, men vet at Elin Prøysen har utgitt iallefall en bok om skillingsviser med litt om deres opprinnelse også.. Den jeg har er dessverre nedpakket så jeg kan ikke sjekke om de er nevnt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Takk for tipset Hege Sofie.Jeg låner noen av bøkene til Elin Prøysen på Biblioteket til uka.Bjørn Arild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Sangen 'Småpikene på Fladholmen fyr' Finner du i Erik Svendsens 'Kan du minnes' Viser og sanger for eldre. Utgitt på Norsk Musikkforlag A/S i 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.