Gå til innhold
Arkivverket

[#59284] Forfedre til Anne Andersdotter (1778-1851) Dalen i Skjåk, Oppland.


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Noen som kan belyse fakta om forfedrene til Anne Andersdotter Dalen (16.4.1778 – 21.8.1851) fra Skjåk i Oppland?Anne Andersdotter Dalen skal i følge Atle Brandsar og hans notater etter Jon Kolden være uegte barn av Ragnhild Christensdotter Lund (antaglig begravd 10.7.1888) og Anders Jonson Hjeltar som nok er den samme som Anders Jonson Hørvermoen (1748-1837) side 122 i Ættesoge for Skjåk 1 (ÆfS 1).Anne Andersdotter Dalen (16.4.1778 – 21.8.1851) er gift med Østen Syverson Ekre og begge er nevnt i Bygdabok for Lom Bind 3 side 207.Har spekulert i om Anders kan være sønn av Jon Anderson Skriden da det finnes en Anders døbt 2.2.1748 i Lom med far med dette navnet?Kan denne Jon Anderson Skriden igjen være sønn av Anders Jørgenson Skriden og Marit Jacobsdotter Vange (gift 1746) som begge er nevnt på side 261 i ÆfS 1?Alle opplysninger som kan belyse forfedre til Annne Andersdotter Dalen er av interesse.Dette spørsmålet har sammenheng med debatt 47807 LenkeMvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Atle Brandsar

[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=51&filnamn=f10514&gardpostnr=13&personpostnr=207&merk=207#ovre>Lenke - her er Anne tenestjente på Uppistugu Synstnes hjå Tor (som og kausjonerte ved vigselen med Østen påfylgjande år). Lenke - dåpen til Anne (som eg trur er den same som 'din' Anne). I ft. 1801 er det berre to stk. Anne Andersdotter i Lom og Skjåk, og det er nok denne dottera til Ragnhild Lund og Anders Hjeltar som passar best, alderen peikar og mot det.Huslyden til Jon Skriden står nemnde på side 260 i ÆfS I.Dette _kan_ vere foreldra hennar Ragnhild Kristensdotter Lund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=51&filnamn=f10514&gardpostnr=13&personpostnr=207&merk=207#ovre>Lenke - her er Anne tenestjente på Uppistugu Synstnes hjå Tor (som og kausjonerte ved vigselen med Østen påfylgjande år). Lenke - dåpen til Anne (som eg trur er den same som 'din' Anne). I ft. 1801 er det berre to stk. Anne Andersdotter i Lom og Skjåk, og det er nok denne dottera til Ragnhild Lund og Anders Hjeltar som passar best, alderen peikar og mot det.Huslyden til Jon Skriden står nemnde på side 260 i ÆfS I.Dette _kan_ vere foreldra hennar Ragnhild Kristensdotter Lund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei og takk igjen!!Det er denne Anne som vi tidligere har regnet som datter av Ragnhild Lund og Anders Hjeltar!Usikkerheten blir da om Christen Olson Lund og Anna Syversdatter som du nevner i lenken over (vigd 1745), er foreldre til Ragnhild?Som sagt tidligere finner jeg en Ragnhild Christensdtr Lund som dør i 1888. Hun er da 38 år gammel: LenkeDvs hun er født ca 1749-1751, og det kan passe bra med foreldre som er gift 1745.Har imidlertid ikke klart å finne Ragnhild sin dåp i tidsrommet 1749-1751, men der kan 'kråketærene' være synderen!Jeg blir litt blind jeg når jeg har sett gjennom noe mange ganger!Så dersom du ikke allerede har gjort det og har tid, kanskje du kunne sjekket dette tidsrommet med dine skarpe øyne? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Det var ikkje rart ho ikkje fannst 1749-1751, her er ho døypt 13.3.1755 (usikker på om det er mars eller april...): Lenke - 'Christen Lunds pgbr Ragnild, Fadd: Østen Lund, John Skeager, Anne Ramstad, Marith Tægom, Barbroe Lund.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Da må det nesten være en feil i avlesningen på dødsfallet hennes. Fort gjort å blande 33 og 38?Sjekket dødsfall, og er nesten sikker på at det står 38 år? Kolonne helt til venstre på bilde nr 5 kanskje 6 LenkeSkrivefeil i kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Christen Olson Lund og hans kone Anna Syversdotter Lenke som kan være mulige foreldre av Ragnhild (6).Ikke mulig å finne under Lund i ÆfS 1 eller 2.Har hatt flaks tidligere, og kommet over personer jeg leiter etter på helt andre garder enn 'etternavnet/gardsnavnet' skulle tilsi.Noe gode tips om hvor det kan være aktuelt å leite, hvilke garder som ligger under eller i nærheten av Lund, eller eventuelt som Lund ligger under?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.