Gå til innhold
Arkivverket

[#59285] Marie Jakobsdtr Helland flyttet til Amerika


Gjest Kariann Helland Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kariann Helland Johannessen

Hei. Er det noen med tilgang til Amerikanskekilder som kan hjelpe meg med å finne hvortid Marie død og om hva som skjedde med sønnen Norman. Her er det jeg har: Marie f. 28 des 1880 på Helland, Radøy døpt 6 jan 1881 Manger far:Jakob N.Helland. F.t.1891 hjemme. F.t.1900 i tjeneste i Bergen. Så har jeg at hun i 1910 kommer til Ellis Island, 29 år. Og i 1921 er hjemme på besøk har en sønn, Norman som er født 1911 Denver, Colorado. Folketellingen 1930 er hun bosatt i Illinois,Cook,Chicago og er gift med William James, abt.1866, England og sønnen Norman Jacobsen, 19 år, Colorado, stepson. Har ikke fått sjekket fødselen hans heller. Veldig takknemlig for all hjelp. Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Den Marie du viser til i 1930, er da 47 år. Trolig samme person er i 1920 enke på 37 år. Er det oppgitt feil fødselsår? Eller er det folketelligene som konsekvent er feil?1920 United States Federal CensusName: Mary Jacobson Home in 1920: Chicago Ward 25, Cook (Chicago), Illinois Age: 37 years Estimated Birth Year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Roomer Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Marital Status: Widow Race: White Sex: Female Year of Immigration: 1908 Able to read: Yes Able to Write: Yes Image: 16Household Members: Name Age Hugo Liebmann 37 Hattie Liebmann 42 Mary Jacobson 37 Norman Jacobson 8 Alice Griffin 37-1930 United States Federal CensusName: Marie James Home in 1930: Chicago, Cook, Illinois Age: 47 Estimated Birth Year: abt 1883 Relation to Head of House: Wife Spouse's Name: WilliamHousehold Members: Name Age William James 64 Marie James 47 Norman Jacobsen 19 Ellen Obrien 45-Det dør en Norman Jacobson i 1948. Om det er den Maries sønn, vet jeg ikke.Last Name First Name Middle Name Sex/Race Age Cert # Death Date County City Date Filed JACOBSON NORMAN M/W UNK 0029913 1948-10-18 COOK CHICAGO - -Lenke På samme adresse kan man også søke på Marie/Mary James, men det ble mange.- hanne line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann Helland Johannessen

Tusen takk for hjelpen. Det må være henne i 1930-t. selv om fødselår ikke stemmer helt. Jeg sjekket dødsmelding etter foreldrene og da heter hun Marie James, og bor i Chicago (1936) og USA (1949). Så det kom opp mange som het James, så det er vel kanskje noe lignende Olsen hos oss. Men Normann som døde i 1948 kan være riktig, da min far mente han døde rundt 2 verdenskrig. Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.