Gå til innhold
Arkivverket

[#59295] Ragnhild Johnsdatters aner.


Gjest Ruth Gaustad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ruth Gaustad

Ragnhild var født 20.03.1836 døpt 08.05 s.å., gift med Erland Monsen 01.08.1865, Finner ïkke dødsfall/begravelse for Ragnhild, men Erlands dødsfall finner jeg den 09.09. 1880. De bodde i Sør-Fron.Ragnhilds foreldre var John Monsen og Elie/Eli Pedersdatter. Har funnet en John Monsen, men får ikke helt årstall til å stemme. Jeg har også funnet giftermål mellom John og Elie 08.10.1821, men er i tvil om de er de riktige.Lurer på om noen kan fortelle hvor John og Elie hadde sine opphav, i så fall kommer vel forrige generasjon fram av seg selv, og det er dem jeg leter etter. Jeg er takknemlig for all bistand. Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved både dåp og den vielsen du nevner, er nevnt gården Suleng. I FT 1801 er det i Fron gården Schurdage Sulleng. Der finner vi Ely 8 år med far Peder og mor Ragnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Ved vielsen i 1821 står det Gusdal ved John sitt navn.Altså skulle han komme fra Gausdal. Etter alder ved vielse skulle han være født ca 1793.I kirkebok for Gausdal i 1793 finner jeg en John(uekte barn). Greier ikke helt å tyde hva som står, men er den eneste jeg kan finne som passer. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9283&idx_id=9283&uid=ny&idx_side=-243>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Takk skal du ha Bjørg. Disse bøkene hadde ikke jeg sett før. Jeg vet at de først fikk en datter med navnet Ragnhild som døde bare et par måneder gammel.Kan kanskje finne noe ut av Skurdal eller Skodal som vel brukes i dag og Suleng, i bøker jeg har, men jeg må be om hjelp til å tyde navnene i kirkebøkene for dette var vanskelig skrift. Ser at det står Mons og det er det jeg forstår. Og så er det en D under John, kan noen fortelle hva den betyr og tyde noen av navnene ved Johns dåp?Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Foreslår Berit Stenersdatter Fjerdrom som mor og Mons Jonsen Sørbø som far. I så fall gifter de seg 28 mars 1794Lenkeog bor på Gjefsen under folketellinga i 1801, men her er det ikke nevn noen sønn som heter John.Hvis jeg skal prøve meg på fadderne, vil jeg foreslå Ole Svendsen Myhrhaugen, på Myre i 1801, Amund Johansen Myhre, også på Myre i 1801, ? Salmonsdatter Fjerdrum, Mari Johansdatter Leikvamseie og Ingeborg Johnsdatter Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Men selv om John ikke står i FT 1801, er han ikke å finne som død i Gausdal i de aktuelle åra. Og heller ingen annen John å finne som kan passe i FT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Se dåp nr. 16 blant jentene i 1822. John Monsen er far til et uekte barn. Står ungkar, men han skal jo nå være gift med Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Nå har jeg tenkt masse og har funnet ut at John har hatt to jenter på gang samtidig.John og Elie Pedersdatter fikk datteren Marit 22.02 1821, og gifter seg 08.10.1821.Men så kommer Johns datter Anne med Marit Olsdatter til verden 30.03.1822 og følgelig måtte de to ha vært sammen juni/juli, 1821.Men 'rundbrenneren' gifter seg da med Elie som han sto i med først. Kanskje han måtte fordi gardmannsdattera ville at barnet skulle være 'Ekte'! Derfor er han gift når barn nr.2 kommer til verden. (han var jo ungkarl da barnet ble unnfanget, men det er litt rart at det står ungkarl ved Annes dåp)Jeg har funnet at ekteparet også fikk en sønn, Peder født 1830 som døde ganske med det samme, en datter Ragnhild født 1833 som døde av kopper 2 mnd gammel og så en Ragnhild til født 1836. Hun var min oldemor.Det synes som det kan være en Peder som er aktuell som Elies far både på en og to Sullengsgarder,dette må jeg se nøyere på etterhvert.Når jeg har havnet mellom 1790 - 1800 er det ikke så lett og komme videre bakover, min Cd med kirkebøker fra Fron går til 1799. Har vel funnet det som går an, så tusen takk til dere for all hjelp med mine gamle aner. Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Når en tenker på oppkalling av besteforeldre, vil jeg tru at det må være Peder gift med Ragnhild som er det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.