Gå til innhold
Arkivverket

[#59297] Johan Christian Horda-Hauge, f. Sandar 1835 - danselærar Christiania/Sandefjord?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1900 for Gimle (Lystad) i Sandar (Sandefjord) syner:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Joh. Horda-Hauge hf e Danselærer. Musiklærer. Hus- og jordeier 1835 SandarAgnis Horda-Hauge d ug Datter 1890 KristianiaOlga Skovlund tj ug Husgjerning 1877 Grimstad~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Johan Christian Horda-Hauge vert oppgjeven fødd i Sandar i 1835. Eg finn berre ein ''mogeleg'' person:* Johan, fødd 17.3.1835, son av gardbrukar Christian Hansson Hørdalen og kona Else Marie Jacobsdotter (Lenke)Kan Horda-Hauge kanskje vera ein ''vri'' av namnet Hørdalen? Kanskje ei bygdebok kan stadfesta om det er rett mann eg har funne?Neste problem gjeld dotteri Agnes. Ho vert oppgjevi fødd i Christiania 23.4.1890, og mori skal ha vore Selma Marie Hansen.Er det mogeleg å identifisera denne mori?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Solveig for spennande innlegg!Eg er overtydd om at du har funne rett Selma Marie Hansen, for her er dødsfallet hennar i Sandar: (Lenke).Ho døydde under opphald i Sarpsborg, men budde på Lystad i Sandar, fødd i Fredrikshald 1855!Men kva so med Agnes? Kanskje var ho ''adoptert''? Eg finn ikkje Agnes konfirmert i Sandar eller Sandefjord, men no vert det sagt at ho i ung alder skal ha utvandra til Glasgow i Skotland, og derifrå i 1911 til Amerika der ho gifte seg med ein presteson frå Hafslo i Sogn, Axel Brøgger.Hadde me endå kunna funne vigsli til Johan Christian Horda-Hauge og Selma Marie Hansen for å prova opphavet hans...?Og so var det å prova opphavet til Agnes, då...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei LarsJeg fant Johan Kristian og datteren Agnes i Hedrum 1900 LenkeForsøkte å lete etter henne konfirmert, men plutselig får jeg bare opp fødte og døpte i de skannede kirkebøkene. Merkelig greier:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Dette ga ingen mening. Sakset dette fra Grenland historielags slektsforum:'Informasjon om J.K.Horda Hauge (101 Views) Posted by: Even Weberg (IP Logged) Date: December 03, 2003 04:45PM Jeg ser etter informasjon om Plastik (gym?), danselærer og fiolinist Johan Kristian Horda Hauge, født 1835 i Sandefjord-området. Jeg er etterkommer av hans datter (muligens født utenfor ekteskap) Hanna Josefine Veberg, født 1875. Muligens noen av disse dataene ikke er 100% riktig, men jeg tror det. J.K Horda Hauge er oppført i folketelling 1875 boende i Kristiania Torvgt. 5 - og i 1900 i Kristiania OG i Hedrum/div andre steder på Lystad eller Gimle med sin datter Agnes Hauge og guvernante i fra Grimstad.Jeg kom over at en Horda Hauge hadde danseskole i Fønix i Skien ?? Kan noen fortelle meg mer ??? Er dette den samme person som nevnt ovenfor ?Even Weberg'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Christian Hansen Hørdalen solgte på Hørdalen og flyttet til Haugen (også i Sandar)Både Christian og hans kone Else Marie Jacobsdatter døde i 1855.Johan overtok 1/3 ,men solgte i 1862.Da er det muligens den rette Johan (Horda for Hørdalen og Hauge for Haugen )Hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg kan bekrefte at det er den riktige Johan Horda-Hauge som er funnet døpt i Sandar. Frøydis har også rett i bakgrunnen for navnet. Horda-Hauge er en god del omtalt i lokalhistorien for Sandefjord, og jeg har selv skrevet en liten artikkel. Han fikk utgitt noen komposisjoner.For øvrig gir A.W. Brøgger enkelte opplysninger om Agnes i boken Slekten Brøgger fra 1931. Her står det på s. 32:'Axel Brøgger, født 7. februar 1883, utvandret til Amerika i 1905 og er juveler i Bellingham, Washington, U.S. A. Gift 18. november 1911 med Agnes, født Horda-Hauge, født i Oslo 23. april 1890 av foreldre danselærer Johan Christian Horda-Hauge og hustru Selma Marie, født Hansen.' De hadde følgende barn ifølge Brøgger-boken: 1. Margrethe, født 16. juni 1912. 2. Lovise, født 6. juli 1917.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Det er nok den rette Agnes som Solveig fant(2)Jeg ser at hun blir adoptert 5.7.1891 av Johan og Selma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Asbjørn Langeland

Asbjørn Langeland, Bjerke, 2016 FrognerJohan K. Horda-Hauge fikk en datter født utenfor ekteskap i 1875. Dette finner en i kirkeboka for Botne. Barnet ble døpt Hanna Josephine, og foreldrene var Elen Johanne Jacobsdatter og danselærer Johan Kristian Horda-Hauge. Da Hanna Josephine var min bestemor, var følgelig Johan K. Horda-Hauge min oldefar, og jeg har derfor vært interessert i å finne ut mer om ham. F.eks. Hvor traff Johan Horda-Hauge Elen Johanne? Det har jeg funnet svar på i avisen Holmestrandsposten. I Holmestrandsposten har jeg funnet en annonse for en konsert med Horda-Hauge som ble holdt i Holmestrand 6. juni 1874. Min bestemor ble født i mars 1875. Jeg skal ikke gå i datalj her, men en kan finne ut mye om Horda-Hauges slekt i Lorens Bergs bygdebok for Sandar. Da Horda-Huge døde i 1906, ble det skrevet minneord om ham i Sandefjords blad, og på Nasjonalbiblioteket kan man også lese andre avisartikler om ham. Ellers står det en god del om ham i boks Musikklivet i Sandefjord av Kaldager. I tillegg til å være musiker, lærer i platikk og dans og komponist, prøvde han seg også som forfatter. I Nasjonalbibliotekets samlinger finnes to bøker av Horda-Hauge: 'Thorleif - En fortelling' og 'Lilly - kaldet Hollænderjenten - Drama i 4 handlinger'. Fullstendige bibliografiske opplysninger finner man ved å gå inn i Nasjonalbibliotekets kataloger på nettet. Han fikk også publisert dikt i avisene, bl.a. et heltedikt om sagnfiguren Gloms Sundbø som sto i Sandefjords blad. Jeg har også vært interessert i å finne ut hva det ble av Agnes. I boka om Slekten Brøgger finner man jo noe slik som Torkel Fagerli siterer. Hvis man søker i U.S. Social Security Death Index, finner man at Agnes døde i oktober 1962 i staten Washington. Hennes mann, Axel Brøgger døde i 1966. (Dette har jeg skrevet ned i full hast, hvis noen ønsker flere detaljer eller nærmere kildeanvisning, kan dere kontakte meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.