Gå til innhold
Arkivverket

[#59301] Ole Christensen, født på 1720-1740 tallet i Heidal i Oppland


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg søker etter hans ektefelle og mor. Han døde den 27.11.1809. Ble født og vokste opp på gården Espe(Nordre Espelund) i Heidal. Hans bror Eilev Christensen som overtok Nordre Espelund ved kongeskjøte i 1759 var født i 1725. Ifølge bygselseddel av 2. juli 1776 ble Ole bruker av gården Nordre Hougen i Bredebygden i Sel. Den ble også kaldt Sandbuhougen da den lå i nærheten, men hadde ikke noe å gjøre med Sandbuhougen. I folketellingen for 1801 ble ikke Nordre og søndre Hougen med i tellingen av en eller annen grunn. Far til Ole var Christen Ellefsen, f. i ca. 1795 og død i 1773. En annen bror Johannes hadde bygsel på Søre Hougen allerede i 1757. Nordre og Søre Hougen tilhørte Kvam Kirkesogn i Nord Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kai m Kveum

Hvilke kilder støtter du deg til når du sier at Ole Christensen er bror til Ellev Christensen f.1726?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Kildene mine er hovedakelig ifra Aud Sandbus informasjon om gården med de mange navn: Harperud, Moen, Nordre Moen, Sandbohaugen og Nordre Hougen, registrert i Bredebygden Lokalhistoriske selskaps nettside.Jeg har også forsøkt å sjekke i kirkebøkene, men koblingen er ikke skikkelig dokumentert ifra min side. Brødrene jeg har reistret som potensielle til Ole Christensen er Ellev og Johannes. Jeg har nettopp sittet og søkt og funnet at Johannes Christensen ble konfirmert i Hedalen i 1747, 16 år gammel og en Ole Christensen i 17655 16-18 år gammel.Eiliv Christensen fikk kongeskjøte på Nordre Espelund i 1759 og var isåfall eldst. Johannes Christensen fikk bygsel på Søre Hougen(Sigtrudplassen?) allerede i 1757 i en alder av ca. 26 år og Ole Christensen fikk i 1776 bygsel på Nordre Hougen i en alder av ca. 37 år Jeg har notert at Ole døde den 27.11.1809, men har ikke funnet dødsfallet i kirkeboka idag når jeg sitter å skriver,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.