Gå til innhold
Arkivverket

[#59303] Christian Schnitler i Tjelsund, Nordland


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Hei! Jeg leter etter informasjon om Christian Schnitler f ca 1703, død 16. apr 1775 i Hol i Tjelsund, Lødingen, Nordland. Han oppgis å være gift med Mette Nilsdatter 28. juli 1736. Er det noen som kjenner til hans aner og etterkommere? Jeg har funnet Christian Schnitler f ca 1744 og Ebbe Schnitler f 1753 i Hol i Tjelsund som barn av paret. Dette er ikke bekreftet i primærkilder, og kan være uriktig. Er det noen som vet om han har tilknytning til Major Peter Schnitler som i årene 1742-1745 utarbeidet 'grenseeksaminasjonsprotokollene'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I skiftet etter Christian Snitler, Hoel i Tjeldsund, åpnet 13/5 1775 er nevnt ektefellen Methe Nielsdatter og følgende barn;Christian,Niels, 25 årLorentz, 23 årEbbe Christian, 21 årMaren Rusina, 22 åralle oppført som boende i Hoel, Tjeldsund.Methes foreldre: Maren Stensdatter og Nils Iversen, Michelbostad, Tjeldsund.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg referer videre fra DIS-Saltens CD med skifter.Ebbe Snidtlar nevnt i skifte etter Marithe Dahs, madame, Hoff i Tjeldsund, skiftet åpnet 30/12 1787. Ektefelle Niels Willum Dahs. Ebbe omtales som svigersønn av avdøde 'madame' og gift med Kirsten Larsdatter. Hun må da være av avdødes første ekteskap.Det er mange skrivefeil i disse skiftene.Videre er det skifte etter Jeles Svendsdatter, skifte åpnet 30/4 1796, Hoel i Tjeldsund der Christian Christiansen Snithler er nevnt som ektemann med barna. Hartvig, Svend, Christian, Christopher, Hans og Maren.Det var dette jeg fant i farten.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for fin info, Inger! Barna etter Christian Christiansen Schnitler og Gilles Svendsdatter hadde jeg, og Christopher Rhode er min ane. De andre barna (til Christian og Methe) var nye for meg, videre informasjonen om Ebbe og Kirsten. Tusen takk!Tar med mer info for andres skyld:Det var to barn til her Mette Maria f 30.01.1781 og Maria Sofia Schnitler f 17.06.1791.De andre barna: Hartvig f 31.03.1771, Maren Leth f 17.10.1773, Christiann f 02.11.1775, Svend f 17.01.1778, Christopher Rhode f 20.02.1783, Hans Jentoft f ca 1786.Informasjon om hvor Schnitler-navnet har sin opprinnelse mottas med stor interesse! Jeg har ellers ingen informasjon om aner på på Christian Schnitler f 1703, så all informasjon som kan sette meg på sporet er veldig kjærkommen.Tore Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for tipset. Der har jeg allerede vært, og jeg kunne ikke finne noen aner på C. Schnitler der, kun en antydning om at han kom fra København som du riktig påpeker.MvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Kanskje du kan opprette et eget tema der du antyder at du trenger ideer eller hjelp til søk i København. Jeg har selv aner der enda lenger tilbake, men har ikke funnet ut hvordan man kan gå frem for å spore personer i Danmark. Har betraktet dette som et uløselig problem. Det kan godt være noen her på forumet kan ha en eller annen løsning.Lykke til med videre søk!IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

fornavnene Ebbe, Christian og Lorentz går igjen i Schnitlerslekten så det er nok en forbindelse her.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Hei Knut.Har du mer informasjon om denne Schnitlerslekten? Jeg finner svært lite på nettet om Schnitler.mvhTore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har dessverre ikke så mye mer om Christian Schnitler. Det har vært noen tråder her før, blant annet denne: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=4348&sok=skrolsvik&nr=58&antinnlegg=12#anker>LenkeOpplysningen om at han er fra København har jeg herfra: Lenke Se side 8.Ellers har jeg noe fra Tjeldsund i 1769 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk til deg også Egil, for fin informasjon.København virker nå som det riktige sted å lete etter C.Schnitler, ja. Disse listene sammenfaller fint med mine notater ellers. Den tråden du henviser til var også interessant å lese. Ved funnet av 'Kongsvik-skatten' i Tjeldsund i 1747 oppgis det at finnerne overlot gjenstandene til 'fogd Christian Schnitler'. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest knut fasting

Tore: Joda, jeg har samlet en del om Schnitlerne, noen av dem er mine forfedre. Har du en epostadresse ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Konrad Naustvik skriver i 'Gårds- og slektshistorie for Tjeldsund' bind 2A side 192 at major Peter Schnitler, som i årene 1742 - 1745 dreiv med befaring og fastsettelse av grensen mot Sverige, trolig var bror eller farbror til Christian Schnitler. Han nevner 9 barn til CS og kona Mette Nilsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tore Johansen

Da har jeg følgende barn på Christian Schnitler og Mette Nilsdatter:Maria Sofia f 1740, sans død som barnNiels f 1742 d 1742Christian f 1744 d 1812Maren f 1746 d før 1755Niels f 1749Lorentz f 1751Ebbe f 1753 d 1810Maren Rusina f 1755Christopher f 1757 d 1760 Informasjon om faren Christian f ca 1703 er det lite av. Han figurerer ofte som fadder, men historien sier han var fogd når Kongsvik skatten blir funnet. Når det gjelder foreldrene til Christian har jeg lite.Jeg har funnet at det finnes en Lorentz Schnitler gift med Dorothea Hansdatter Nobel (iflg Hanne Schnitler, Per Nermo m.fl.)De fikk sønnen Lorentz Schnitler f 1687. Han dukker opp i Bergen og får flere barn med Margrethe Marcusdatter.I andre ekteskap mellom Lorentz og Agnete Førbø:Peder/Peter f ca 1690, kom til Norge ca 1717. Denne er identisk med 'Grensemajor' Peter Schnitler.Eufrosyne, ingen infoChristian f ca 1706. 'Bodde først hos sin morfar og dro siden til 'fremmede lande og omsider fra København til Ostindien''. Ellers kunne det vært en god kandidat til Fogden i Tjelsund.Ifølge oppkallingsregler og guttenavn i Schnitlerfamilien, der navnene Lorentz, Ebbe og Christian ser ut til å gå igjen er det nærliggende å lete etter disse.Kanskje Lorentz (gift med Nobel) hadde 2 brødre Ebbe og Christian? Det kan iallefall se ut som om Fogd Christian hadde en far som het Christian Schnitler og kom fra København.Alle tanker mottas med takk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bente Thrane Sundén

Hej! Det skal finnes en slektstavle tegnet efter Chr. Delgobes samlinger om fam Schnitler. Den begynner med Johannes som var kjöpman og brygger i Rostock på 1600 tallet. Selv har jeg funnet min oldemor der. Kanskje ett tips hilser Bente Thrane Sundén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takk for tipset Bente! Den visste jeg ikke om. Imidlertid ser den ut til å være litt kinkig å finne på nett. Har du funnet den på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.