Gå til innhold
Arkivverket

[#59308] Marit Knutsdatter Næss, f. 1740, Møre og Romsdal


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Marit Knutsdatter fra Næss? Født 1740 og gift i 1762 med Jon Olsen Samset. f. 1737. Barn Marit, Kristi, Ola, Knut, Jon, Anne Ole og Knut alle født mellom 1762 og 1787. Er det noen som kjenner til Marit's opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg viser til mitt innlegg i din debattråd 59317. Også når det gjelder Marit så vil jeg anta at det kan være lurt å se på Ministerialbok for Grytten 1725 -1763. Samset er også i Måndalen i Voll sogn i Grytten p.gj.Det er vel ikke usannsynlig at Marit også var fra Grytten. Det er kanskje flere steder i området som kan ha blitt skrevet som Næss, bl.a. det nåværende Åndalsnes eller Veblungsnes.Etter det jeg mener å ha registrert så skal det foreligge bygdebøker for området, men der har jeg ingen nærmere kjennskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Som nevnt i innlegg 59317 er det Bygdeboka for Voll, bind 2 som nevner begge ektepar og hvor jeg etterlyser ektefellens opphav. Det kan jo være at bind 1 tar for seg andre gårder enn de som nevnes i bind 2, men hadde håpet at kanskje noen visste noe om dette. Når det gjelder Ministralboka kan jeg ikke skjønne at noen kan tyde det som står der. Har forsøkt i din lenke i det andre innlegget, men klarer faktisk ikke å tyde hva som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.