Gå til innhold
Arkivverket

[#59309] Ana Petrine Kraft ,hennes opphav.


Gjest Einar E. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E. Kristiansen

Skifte Ana Kraft år 1775(S.Edvardsen)(Kruft ser det ut som men det kan være trykkfeil) 'Anyway' med i skiftet er det fire barn: Jens (døpt 1761)Jacob,Even(10 v/sk.) og Margarethe (døpt 1763) Da eg søker Anas opphav undres eg på om Even Kraft kommandant på Munkholmen i 1744 tillhør hennes aner da en av hennes barn bær navnet Even.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Får vise til tema 2472 E.Pedersen Kraft officer Munkholmen Trondheim fra 26.10 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Einar!Så at du alt hadde disse opplysningene i tema 2472. Den Ann Kraft jeg fant var gift med Jacob Herman Munch:LenkeMvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Ser at Munch døde 1755.Ble Ana Petrine senere omgift med Peter Jensen Hass i ca 1761.Fikk hun da barnet Jens ca 54 år gammel (om Anas fødselsår 1707 stemmer) Hun må ha vært 56 år ved Margarethes fødsel og rundt 59 når Even föddes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDette er fra listen over prester i RødøyJacob Herman Munch (1730-1755) f. xxxx, d.1755 G. 1. Sophie Hammond (f. xxxx, d. xxxx) Minst 1 barn: Susanne Pauline. G. 2. Anna Petrine Kraft (f. xxxx, d. xxxx) Minst 1 barn: Fredrikke Lovise.LenkeJakob hadde minst tre barn med Anne Jakob d. 1747 og Even d. 1749 og Fredereikke f. ca 1750.Jakob Munch er sønn til Povel Munch sogneprest til Nesna.han og Anne skal ha blitt gift 25/9-1748 og han døde 30/6-1755 desverre har jeg glømt å notere kilden, men det er trolig prestehistorien som ble utgitt i Trondheim for noen år siden.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Fant noe i kirkebok for Rødøy 1 feb 1760. Synes eg kan tyde navnet Anna Kraft om eg nu ikke tar helt feil. Er det noen som kan lese det som står her?

bilete4781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Dette er eg sikker på. Her står det Peter Jensen Hass ,drengebarn Jens. Året er 1761.

bilete4782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Magne Greger

Hei. Peter Jensen (Falch) Hass f. 1721 Søvik,A.haug Sønn av Jens Jørgensen Hass og Margrethe Jacobsdtr Falch Det var PJH's søster som bodde på Skille. Ingen dok. på Peder der) d. 1807 Alteren(Austbø) Skifte g.m. enke Anne Petrine Kraft e.1755 Datter av Oberst og Kommadant på Munkholmen Even P Kraft og Maren Kylstrup.(Det finns godt med stoff om denne EPK som tok æren for å ha drevet svenskene bort fra Fredrikshald)f. 1718 d. 1774 begr. 10/7 1774 Rødøy Kirke KB Rødøy Reppen eller Ø Rewppen var antakelig enkesete for Prestefruer. PJH tittulerer seg som Skipper og gjestgiver. Etter APK's død flytter han derfra usikkert hvor. Men da Margrethe kommer for å gifte seg med Peder Hansen (28.10.1790, A.haug kirke) kommer hun fra Åkvik, Dønna. Som en kuriositet kan nevnes at hun hadde med seg ei halv kasse potet. Dette var den første poteten som ble dyrket der. I min fam. eie finns det heklenål i bein som har tilhørt henne. mvh mg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Anne Petrine Evensdatter Kraft, f. 1707, var søskenbarn til mi tttt-oldemor. Eg har registrert aner på farsida hennes Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E. Kristiansen

Først takk til Magne Greger (9) Dette gir bedre klarhet i hvordan det hele ligger til og slektskapet blir klarlagt. Ana Kraft blir ellers bare titulert i kirkeboka som Madam Hass.Intressant dette med Margarethe og potetkassen.Var det nord eller sør Åkvik hun kom fra ved giftermålet? Du kanskje vet noe mer om Peder Hansens morsaner.Mormodern Barbroe Hansdatter/Pedersdatter? er eg noe usikker på.(noen rare saker i forskjellige skifter)Her eventuellt om du trenger min mailadr: ekirkevik@msn.comHarald S.Storaker (10) Her er APK`s fødelsedato 1707.Magne Greger oppgir årtallet 1718, ellve år senere.Nermo har på sine sider samme årtall 1718.Han tror hun kan være født i Aust Agder? Har muligvis foreldrene Even Kraft og Maren Kylstrup hatt ett barn med samme navn i 1707.Om dette var vår Ana Kraft så var hun ganske gammel da hun fick barn i sitt andre ektenskap mellom 1761 og 1766(se innlegg 5) Men takk for lenk.Eg kontakter deg da eg ser ut å ha tileggsinfo til noen slekter hos deg. Mvh Einar E.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.