Gå til innhold
Arkivverket

[#59310] Moe-eie på Ringsaker


Gjest Tor Ivar Strøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ivar Strøm

En av mine forfedre var Arne Joensen uekte født i 1889.Lenke Hans foreldre var Joen Erichsen Fosseneie og Pernille Pedersdatter Moeie. Noen som vet når og hvor disse var født? Eller hvor de ble av etter denne fødselen. kan ikke finne noen av dem i Ringsaker i FT 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

født i 1889, og du finner dem ikke i 1801? Her er det nok en unøyaktighet... Dessuten ser ikke lenken ut til å virke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeEr det denne Arne Joensen som er født i 1789, tenker jeg? Moren lever i alle fall, men hvor ja.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Hei Erling. Ja det stemmer, det er han. Lenger opp i samme listen (nr. 990) finnes Michol Michelsdtr. som er en av fadderne i hans dåp. Hun har ei datter som heter Maria Pedersdatter og som kan være søster av Arnes mor Pernille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Men jeg har fortsatt ikke funnet ut noe mer om hans foreldre. Håper fortsatt at det er noen Ringsaker-eksperter der ute som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Kunne du gi meg litt mer info om hva som skjedde videre med Arne Joensen,konf,vielse evnt barn ? Det ser forøvrig ikke ut til at Michol er Pernilles mor. Hun giftet seg 18/4 1776 med Peder Johannesen. De fikk døtrene Johanne 1776 og Maria 1779 på Lille Ringsak eie,sikkert flere barn også senere. Men din Pernille bør være f før 1773. Dette var begges første ekteskap og ingen av dem fikk en datter ved navn Pernille før ekteskapet.Hvis da ikke denne Michol er fra et annet sokn,noe hun godt kan være har sett litt i Vang/Furnes siden Michol navnet er mer brukt der men fant ingen som får en uægte datter Pernille med en Peder i tidsr.1765-75.Men jeg tror nok det hadde hjulpet litt å se litt nærmere på Arne kanskje det finnes noen spor der ?Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ok da skal jeg titte litt nærmere på det i morgen. Har sjekket litt i kirkeboken på de andre fadderne til Arne samt mulige Pernille Pedersdtr. Tror fellesnevneren er navnet Gundersen og Lille Ringsaker! Den mest aktuelle Pernille har en mor som heter Kiersti Gundersdtr, Michol Michelsdtr var gm sønnen til Johannes Gundersen Lille Ringsak.Fadder for Arne er Tosten Gundersen Lille Ringsak. Så det virker som det er noe slektskap ute å går her.Men det skal jeg forklare litt bedre i morgen :) Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hei igjen! Håper du ikke har hatt for store forventninger til en løsning på Arnes aner! For dette blir ikke lett,hvis det i det hele tatt blir mulig å finne det ut.Som jeg skrev virker det som Pernille plasserte sine barn på Moe i nærheten av slektninger, Pernille fikk nemlig et uægte barn til, Peder dpt 17/5 1798 Pernille bodde/tjente da på Snilsberg,barnefaren var artillerist Ole Gulbrandsen SvendhougSiden denne gutten ikke finnes i 1801 tellinga,er det nok han som dør 12/3 1800 Peder Olsen Moe eie 1 år og 6 mnd.Av alle Pernille Pedersdtr vi finner i 1801 tellinga som kan være mor til Arne er det bare en som er aktuell,det er tjenestejenta på Sørbye, 35 år.Det kan være den jenta som blir døpt 1/4 1765: Kiersti Gundersdtr Krogvigeies uægte b.Pernille udlagt til barnefader er Peder Olsen Asla.Dette er Kierstis tredje leijemål,det andre er i 1761,det første i 1756.Bosted Solberg eie.Forskjellige fedre.Samtidlig med Kiersti er det en annen Gundersdtr som får 3 uægte barn med like mange fedre. Det er Marte Gundersdtr bosted Lille Ringsak og Tande.Det kan være disse er søstre,men de er nok født før kirkeboka begynner desverre,dermed får vi heller ikke vite om Kiersti kan være søster av Johannes Gundersen hvis sønn var gift med Michol Michelsdtr.Ser jeg skrev feil ovenfor Johannes Gundersen var fra Moeqvern sønnen Peder Johannesen overtok Moeqvern,det var Michol som hadde bosted Lille Ringsak ved deres vielse 18/4 1776.Tosten Gundersen Lille Ringsak som er fadder v Arnes dåp i 1789 er f 1761 sønn av Gunder Tostensen og Kirsti Joensdtr Lille Ringsak eie. Disse ble viet i 1760.Gunder Tostensen som er far til Tosten kan da ikke være far til Kiersti,Johannes eller Marthe som er født tidligere enn 1734.Så dette ble slett ikke så lovende som det så ut for. Vi får ikke noe hjelp av kirkeboka,kanskje det finnes skifter som kan hjelpe,men de har jeg ikke tilgang på nå.Jeg ser at Arne blir boende på Moe eie og at han bruker Peder Torgersen Moe eie og kone som fadder. Peder Torgersen sin kone var Johanne Pedersdtr hvis foreldre var Peder Johannesen og Michol Michelsdtr.Så han hadde iallefall sterke bånd til disse hele livet,men om de var slekt eller ei kreves nok litt mer enn en dags 'roting'.Så var det spørsmålet da hvorfor bodde han hos Lars Jacobsen og hans andre hustru og ikke hos Michol?Du ble nok ikke noe klokere av dette tenker jeg :) Tror det hadde vært en fordel å finne Pernilles dødsfall for å se hvor hun dør,og hvilken alder som gis,det samme gjelder Kiersti Gundersdtr.Men nå er det nok for i dag. Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Her var det mye å gripe fatt i. Jeg tror jeg skal prøve å finne Pernilles dødsfall, selv om det kan bli en del leting. Interessant å høre at Arne hadde en halvbror, selv om han antageligvis døde tidlig.mvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Har funnet to Pernille Pedersdtr som er interresante,men i farten finner jeg ikke papiret jeg noterte det ned på! Jeg husker bare at den ene hengte seg,men hun var gift og den minst aktuelle, den andre døde som inlæg på Skappel, født ca 1765,så hun er absolutt aktuell.Jeg ble nemlig mest opptatt av Joen Erichsen Fossen eie,far til Arne, han finner jeg nemlig ikke i ft 1801. Fant ham heller ikke død 1789-1801. Men blant gifte finner vi Ungkarl Joen Erichsen Fossen eie som 1/8 1790 gifter seg med Lisbeth Andersdtr Ambs eie. De får en datter Lisbeth dpt 9/11 1794 på Ambs eie. Etter det er det ingen spor i Ringsaker etter denne familien.Men på et landsdekkende søk i ft 1801 fant jeg familien i Stange, de bor under Hverven : Johan Erichsen 36 år Lispet Andersdtr 36 år og datteren Lispet Johnsdtr 7 år.Alder 36 år vil si f ca 1765, da passer denne karen veldig godt, Dpt 20/11 1765 i Ringsaker krk, Joen - Erich Hansen Samsahl eie og Lisbeth Olsdtr.Det passer også bra med at han døper sin første datter Lisbeth. En av cautionistene ved Joen og Lisbeth sin vielse er Jørgen Erichsen Fossen eie,det kan godt være en bror av John, så hvis Erich og Lisbeth på Samsahl har en sønn Jørgen, forsterkes den teorien. Får se om jeg finner ut mer i morgen.Grunnen til at dette er interresant for meg er at min formoder også er en Pernille Pedersdtr, som vies 1809 til en Peder Larsen, hun er den andre aktuelle tjenestejenta i ft 1801 i tjeneste på Prestqvern 27 år gml! Så vi får håpe vi komer frem til rett formoder her !Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Jeg har nå funnet en Joen Erichsen som døde i 1792, 28 år og 8 mnd. gammel. Det kan kanskje være Arnes far. Lenke Har så langt funnet ei Pernille som dør 16/4 1819, 55 år gammel, og kanskje ennå bedre, ei som dør 3/4 1826, 60 (66) år gammel.mvh Tor Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som jeg skrev så tror jeg den Joen Erichsn Fossen eie som gifter seg 1790 er din forfader, han flytter nok til Stange tror jeg, han dør nok ikke før 1794 iallefall, siden han får en datter i 1794 på Ambs eie hvor hans kone kom fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Pernille som dør 1826 er den gifte fruen som hengte seg, jeg har mer tro på den pigen som dør som indlæg på Skappel 14/11 1828 64 år. Men det blir ikke lett å finne ut av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ivar Strøm

Er enig i at hun kan passe, men som du sier er det ikke lett å få bekreftet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.