Gå til innhold
Arkivverket

[#59315] E.A. Thomles egen samling på ca 500 sider. Tilgjengelig for alle om en ukes tid.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

E.A. Thomle var en kjent genealog og statsarkivar. Han døde i 1936, og det betyr at alle hans bøker og artikler nå er frigitt .NST har på sin nettside lagt ut noen artikler som har stått på trykk i NST, og jeg vil i tillegg legge ut ca 500 sider. Artiklene er i PDF format, og det er selvfølgelig ingen restiksjoner fra min side når det gjelder nedlasting eller bruk.Grunnen til at jeg gjør dette er et sterkt ønske om at flest mulig av dere skal ha lett tilgang på artikler/verk.Og er det noen forfattere der ute som ønsker å få publisert seriøse og kildebelagte artikler (også hypoteser) uten noen helst form for redigering, så ta gjerne kontakt med meg.Jeg vil i denne tråden fortelle når hjemmesiden er oppe og går.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Glemte E-postadressen (lars.ove.wangensteen@gmail.com), hvis det er noen som helst vil kontakte meg privatLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Lars Ove. Jeg er interessert i å se hva Thomles 500 sider inneholder! Kommer det via dette forumet eller tilemailadresser?hilsen hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans Petter:Jeg vil ikke legge ut innholdsfortegnelsen her på forumet.Oversikt over det som er scannet er sendt deg pr mailLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Lars Ove! Jeg kunne også väre intressert i denne innholdsfortegnelsen! Er det mulig at du vil sende den til meg også?Mvh Wenche wenche_kristiansen@telia.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er bare ca 1/4 som er ferdig scannet pr dd., 9 artikler. Arbeidet med scanningen forsetter i morgen.Om en uke er hjemmesiden operativ og kan dere gå inn på www.wangensteen.net, og lese og laste ned så mye dere ønsker.I tillegg til Thomle vil det komme mye annet også, bla Norges første trykte Norgeskart (Aggershus Stift inndelt i dets fogderier og amter) av O.A. Wangensteen fra 1761, en oversikt over noen interessante privatarkiver ved SAH, etterhvert en biografi over E. A.Thomle, pluss en mengde av annet gammelt materiale.Dette skal bli en nettside for de som er interessert i hvordan de store genealogene tenkte og arbeidet på en tid hvor til og med skrivemaskin og telefon var luksus, eller helt fraværende.Så jeg utfordrer brukerne av dette forum til å komme med ideer og ønsker.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det jeg ønsker meg aller helst, er en samlet trykt utgave av Thomles genealogiske artikler, av NST-artiklene, selvsagt, men ikke minst inkludert alt i Personalhistorisk tidsskrift og Norsk tidsskrift for genealogi, personalhistorie, literærhistorie etc bd I-III, - alt inkludert et nylaget *navneregister*. DET hadde vært en stor nyvinning og hjelp for det norske slektshistoriske miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (7)Ja jeg er ening i at det hadde vært det optimale, men dette hjelper jo noe. Mange av artiklene jeg publiserer er fra Personalhistorisk tidskrift bla.Men jeg var litt kjapp når jeg i går sa at bare en fjerdedel var scannet, artiklene er scannet 2 og 2 sider, så derfor var det halvparten som var ferdige i går.I dag dermot, er ALT ferdig scannet, det vil si ca 500 sider.Og at verkene til Thomle blir gjort lett tilgjengelige, mener jeg (og mange med meg) er i Thomles ånd. Han var en storhet innen genelogi.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ingen tvil om at Thomle var viktig. Du bør også ta med noe Thomle har skrevet i tidsskriftet Bygd og Bonde - om Tolstad i Vågå, et meget viktig og bra arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore (9)Thomles artikkel om Tolstad skal jeg love å legge ut, hvis jeg får tak i den. Takk for tipset :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det var hyggelig at du Lars, som jeg har erfart å være en av de mest hjelpsomme innen dette forumet for flere av oss får en svært positiv henvendelse ifra Tore H. Vigerust. Ingen kommer utenom at Tore H. Vigerust er en svært kunnskapsrik person innen genealogien og det betyr en god del for ditt innspill og for mange andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja det er flott at jeg får tips av Tore om hva som bør re-publiseres av viktige artikler og verk av Thomle.Jeg har en fyldig biografi over Thomle som (tror jeg) lister opp alt Thomle har produsert.Hvis Tore vil se igjennom den og gi meg flere tips, så sender jeg gjerne den til han. (hvis han ikke allerede har denne biografien)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vil gjerne takke Tore for at han tok seg tid til å gå igjennom Thomles produksjoner, og at han sendte meg en liste over interessante artikler han mente jeg skulle legge ut. Jeg skal gjøre mitt beste for å få re-publisert de etterhvert.For øvrig har jeg mottatt et brev fra statsarkivar Per Øyvind Sandberg vedrørende Spangens privatarkiv. Der skriver han at SAH har fått arkivet i gave fra Spangens enke, uten forbehold. Hun forusetter derimot at arkivet blir tilgjengelig for brukere. Han skriver:'Hva eventuelle brukere av Spangens privatarkiv gjør med innholdet i dette materialet, er Statsrkivet i Hamar uvedkommende, men vi forventer at ved bruk av disse papirene at det gis kildehenvisning, både til arkivskaper, arkiv og oppbevaringsinstitusjon.'Det vil da si at jeg kommer til å skanne deler av dette arkivet for så å legge det ut på hjemmesiden.Dette må da vel være godt nytt?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

såvidt jeg vet, fikk også NSF hele Thomles arkiv i gave uten reservasjon, arkivet ble deponert i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ok Tore. Da skanner vel kanskje NSF dette da? :-)Forøvrig vil jeg også legge ut deler av tidligere statsarkivar Leif Midthaugs privatarkiv.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ok. Men Wangensteen har kjøpt en ny skanner i dag, som skal plasseres på SAH i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreDa er 29 artikler av Thomle (de på NSTs nettside har jeg ikke tatt med) ferdig skannet, og jeg har igjen bare noen i Finne-Grønn/Thomle bind II og III. Alle verkene du ga meg tips om var på SAH.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg antar at statsarkivet har den trykte forfatterfortegnelsen (fra 1990-tallet) til Personalhistorisk Tidsskrift. Der skulle du finne en god del Thomle-artikler fra 1920-årene, som ikke står i bibliografien i studenterbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJa den har de, men jeg har ikke hatt tid til å bla i den ennå. Men skal gjøres, og her skal skannes :-)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er hjemmesiden min oppe og går forhåpentligvis til glede for noen. Jeg har ikke lagt så mye vekt (har ikke hatt tid) på utseende ennå da jeg har brukt tiden på scanning. Forløpig inneholder siden 37 artikler av Thomle, men mer kommer. Jeg har valgt å ikke komprimere PDF-filene, så mange av de er store, opp til 37MB, og det vil kanskje ta litt tid å laste de ned.Adressen er : www.wangensteen.netMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For ordens skyld, Thomles artikler i PHTs går tilbake til dets barndom, slutten av 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette ser utrolig bra ut, Lars Ove! Bare så synd at det er sommer og sol her i Larvik (20 grader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Riktig det Geir. Det er mange artikler fra Personalhistorisk Tdsskrift (PHT) som er fra 1800-tallet.I tillegg er mine kilder boken 'Thomle' på SAH, Bygd og Bonde og Norsk Tidsskrift for genealogi, personalhistorie, biografi og literærhistorie (alle 3 bind)Jeg har ikke lagt ut de artiklene som NSF har på sin hjemmeside. Ikke fordi jeg ikke kunne gjort det, men fordi det blir litt 'smør på flesk'.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.