Gå til innhold
Arkivverket

[#59315] E.A. Thomles egen samling på ca 500 sider. Tilgjengelig for alle om en ukes tid.


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Du har en side for tilbakemelding på hjemmesiden, men jeg legger det her om andre vil kommentere.Først og fremst tusen takk for det jobb du har gjort og lover å gjøre videre!Som du selv sier, så er noen filer store, det er OK, om en vet det ;-). Om du legger til filstørrelse i teksten på lenken så vet man vad man har å vente. Om du så får tid senere noen gang, kan du jo legge en fil med mindre oppløsning, men selvfølgelig i tillegg til den andre. Det er jo fortsatt noen i verden som ikke har bredband. På hytta (om det regner) har jeg det heller ikke.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nils:Ja det er endel feil og mangler ennå,men det skal rettes opp etterhvert. Blant annet virker ikke besøkstelleren osv, men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at jeg har begynt å legge inn artikler på siden min. (og der er det også oppdaget en feil i hyperkoblingen på i hvertfall en artikkel, *Angell*).Arnfrid:Send også en stor takk til NSF/NSF (og en redaktør). Det var deres negative holdning til publisering på nettet og all den diskusjonen om åndsverkloven som foregikk i en annen debatt, som fikk meg til å ta beslutningen om at dette materialet skal gjøres tilgjengelig for alle.Så egentlig er det NSF og NST som skal ha æren for at min side er en realitet.Arnstein:Det er sikkert like varmt på Hamar, og her også skanneren gått varmMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her var det virkelig mye snadder å kose seg med :o)Takk for det Lars Ove!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på følgende:Ikke noe av det jeg legger ut på hjemmesiden er 'kvalitetssikret'. det vil si at det kan helt sikkert forkomme feil i artiklene.Jeg skanner og legger de ut fortløpende, men det jeg er sikker på når det gjelder Thomles verk er at han har bygget grunnmuren for mange, og at det faktisk i dag kan finnes 'nye' uopplyste eller glemte hypoteser eller opplysninger som i tidens løp har blitt oversett i hans verker.Det samme vil selvfølgelig gjelde Spangen og Midthaug. Ikke så mye er nytt, men...Hvorfor blir gamle slekter fortsatt diskutert hvis alt er kjent? Og hvorfor ikke ta de 'gamle' alvorlig?Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Lars Ove (30): Du er vel overdrevent beskjeden når du fraskriver 'kvalitetssikring' av en hver art!Du kvalitetssikrer det du legger ut på sidene dine ved å at du ser til at alle sidene i en artikkel er kommet med, altså at den er fullstendig slik den i sin tid ble kvalitetssikret av utgiver!'Kvalitetssikring' av tidsskriftartikler er ikke noe som er oppfunnet av nåværende redaksjon av NST/Genealogen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Yngve (32)Du har selvfølgelig rett.Jeg kvalitetssikrer ved at 'tjenesten' jeg tilbyr er uten mangler. Det vil si at alle artiklene er fullstendige, og at de er godt merket med forfatter samt kildehenvisnig.Jeg har også valgt å skanne uten OCR. Ved skanning uten OCR vil artikkelen bli gjengitt helt lik orginalen. Jeg ser at NST på sin nettside har benyttet OCR på noen av artiklene de har lagt ut, noe som kan medføre konverteringsfeil.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg har fulgt mye med på alt det Wangensteen tilbyr av sin tid for å hjelpe andre og det er helt fantastisk.Synes siden din med ditt domenenavn bør legges ut her på forum. http://www.wangensteen.net/.Gratulerer med flott side og lykke til.Mange hilsen fra Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg takker så mye for hyggelige tilbakemeldinger, og vi i samme slengen si at på mandag eller tirsdag så vil det komme mer stoff:1) Boken 'Thomle-familien' (ca 300 sider)2)En meget god artikkel av Eystein Magnus som heter 'Nye opplysninger om slekten Magnus. Denne artikkelen ble i 1998 sendt til NST til vurdering, men Magnus fikk aldri tilbakmelding fra NST, og den kom aldri på trykk der.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Ikke for å mase for mye opp i din aktivitet nå, men vil alle pakkene til Leif Midthaug bli scannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans Petter (38)Nei alle pakkene vil ikke bli skannet. Grunnen til det er for det første at ikke alt er like interessant, jeg vil ikke ha tid til det, og kanskje ikke ha plass på hjemmesiden. Det samme gjelder Spangens arkiv.Jeg vil etterhvert legge ut et register over disse arkivene, og jeg ønsker en tilbakemelding fra dere om hva dere ønsker skal legges ut.Jeg vil også bruke litt tid på å publisere artikler som ikke tidligere er blitt publisert (i feks NST). Kvalitetssikringen (over innholdet i artiklene) blir da overført til dere. Det kan jo bli et interessant prosjekt.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Når det gjelder Midthaug så har jeg plukket ut følgende som jeg også tror mange med meg kan være interessert i:Pakke 1(B):17 Restad, Gausdal, slekt 19 Gudbrandsdalsslekter Engebret HougenPakke 2 (B):22 Birkerusten Korporal Tollef Christensen, Fron, Opplysninger 59 Fougner Nordre, Gausdal, SlektPakke 4(B):32 Vågå slekterPakke 5:25 Onsum i Fåberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans PetterDette er fra Midthaugs 'Gudbrandsdal-arkiv' som befinner seg på Maihaugen i Lillehammer, ikke på SAH.Midthaugs arkiv på SAH er mye, mye større enn det på Maihaugen.Men jeg skal ikke avskrive at jeg også kommer til å skanne deler av Lillehammer-arkivet også.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Lars OveFinnes det en oversikt, som du kan få lagt ut over hva som ligger i SAH for Midthaug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans PetterJa. Og den blir skannet og lagt på hjemmesiden. Oversikt over Spangens privatarkiv er ferdig og vil også legges ut. (kunne ha gjort det nå, men har hatt noen problemer med Webhuset (serveren) og mine publiseringer fra Frontpage, så jeg må vente til over helgen når support er på jobb igjen)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Lars Ove,takk for at du har lagt ut av Thomle. Jeg hadde selv ikke lest disse artiklene og finner mye som kobler seg opp mot mine nære slektninger på Tallerås både fra Tofte på Dovre/Tolstad og sammenheng til slekten min fra Bøe i Øyer. Flere knytninger mellom to Gudbrandsdøler som giftet seg med to søstre fra Valdres. Noe sammenheng er det også til Cold og Riiber i Øyer som er av interesse selv om det ikke direkte berører meg. KJEMPEJOBB!!!! Men hva kan man vente med en med gode aner fra Valdres!! Venter i spenning på videre publiseringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Svein (45)Hyggelig å høre at noen synes dette er nyttig stoff. Nå er 'Thomles familie' (vel 300 sider) skannet, og den blir som tidligere nevnt lagt ut til uken.I tillegg vil flere artikler fra Personalhistorisk Tidsskrift komme, og sist men ikke minst; 'Herredagsdomboken fra 1604'.Jeg registrerer også at NST på sine nettsider (der hvor dere kan lese noen av Thomles artikler) oppfordrer besøkende og lesere å betale 25 øre pr side. Min nettside er gratis, men kanskje jeg skulle oppfordre leserne til å støtte en GOD sak, feks nødhjelp til Burma?Lars OveLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Lars OveDet er virkelig et betydelig stykke arbeid du har lagt ned her, og som jeg er sikker på vil være til stor nytte for mange som driver med slektsforskning. Selv har jeg med stor interesse brukt morgenen og formiddagen til å studere artikkelen om Tolstad i Vågå. Som så mange med utgangspunkt på Romsdalskysten (Bud, Aukra, Hustad, Fræna, Sandøy....)har jeg slektslinjer til Vågå og nærliggende områder og da blir slikt stoff fort 'matnyttig' i forhold til ens eget arbeid.Forøvrig så må jeg få slutte meg til alle de som fremhever din hjelpsomhet og positive holdning til de mange som ennå ikke har rukket å bli 'drevne i faget'.Du fortjener stor takk!Mvh. Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Jeg glemte å si at jeg har bokmerket din nettside og lagt den i min mappe merket 'Slektsforskning' .....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takk skal du ha Bjørn :-)Og jeg har nettopp lagt ut følgende på www.wangensteen.net:'Herredagsdomboken 1604', 'Nye opplysninger om slekten Magnus', 'Slægten Hielm', 'Oversikt over innholdet i Spangens arkiv på SAH', og 'Nils Hansen Nissens etterkommere'.Senere i dag vil jeg legge ut Thomlefamilien. Det er en slektsbok på ca 300 sider (som er delt opp i passende filer)Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Nå er boken 'Familien Thomle' lagt ut. Den er på ca 300 sider, og har personregister. Gå gjerne inn å se om kanskje du har felles aner med ThomleLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.