Gå til innhold
Arkivverket

[#59317] Anne Torsteinsdatter, d. 1709, Venås, Der Bort, Møre og Romsdal


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Hvem var Anne Torsteinsdatter, som var gift med Sæbjørn Andersen, 1654 - 1734. Barn: Ander d. 1685 Berte, Mali og Marit. Ekteparet drev gården Venås, Der Bort, Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Hei!Jeg har nok ikke noen opplysninger om Anne Torsteinsdatter, men jeg stusset på stedsangivelsen 'Der Bort'. Hva kan dette dreie seg om? Hvilken kilde har du dette fra? Kan det rett og slett dreie seg om en feiltydning av en håndskrift?Etter det jeg kjenner til så er det tre steder i Møre og Romsdal som bærer navnet Venås (også skrevet Venaas, Wenaas). Det er i Bud, i Tingvold og i Rauma (Grytten). Og jeg fant en Sæbiørn Wenaas som bisettes fra Voll kirke, Grytten p.gj. i 1734. Gården Venås ligger øverst i Måndalen og tilhører Voll sogn.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Der bort er bruk nr. 2 under Venås, gård nr. 116. Opplysningene finnes i bygdeboka for Voll, bind 2. Det er sikkert den riktige Sæbjørn som bisettes fra Voll kirke, ettersom det er 1734 som er oppgitt som dødsår i bygdeboka.Ifølge samme bok ble det holdt skifte etter Anne i 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olav Kleppen

Da ser det ut som om du har rimelig god oversikt over lokaliseringen. Siden du ikke hadde med navn på sogn eller prestegjeld så lot jeg meg forlede til å tro at du ikke visste mer enn at det var i Møre og Romsdal - og det er jo et vidtfemnende område. Og derfor hadde jeg den tilnærmingen som jeg hadde.'Der bort' er antagelig et uttrykk som har sitt utgangspunkt i en veldig lokal angivelse av en plass, i likhet med 'der nord' eller 'der sør' som jeg vet har blitt brukt andre steder, ihvertfall i Romsdal og på Nordmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Jeg vil anbefalle å legge temaet under Møre og Romsdal. Med at det ligger under 'generellt' vil det lett forsvinne i mengden uten at dyktige og hjelpsomme lokale folk som kanskje har noe å bidra med blir oppmerksom på emnet. Alle er jo ikke innom sidene daglig.Det er bind 2 av Voll bygdebok som er ættesoge. 'Raumadalsfolket' som har den eldre versjon utlagt på nett kan kanskje også gi noen svar. Her er i alle fall nevnt en gard Næss.'Der bort', 'Der opp', 'Der sø' og lignende var naturlige måter å lokalisere et bruk på i dagligtalen her på våre kanter. Da 1709 var før de romsdalske kirkebøkernes tid så er det nok ikke så mange spor å gå etter blant våre eldre damer som vanligvis ikke var med i skattelister etc. Noen andre skifter har vel heller ikke bygdebokforfatter funnet når han ikke nevner dem.Men noe kan jo dukke opp.Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Der bort, Venås er et av gardsbrukene langt framme i Måndalen i nåværende Rauma kommune (et par mil vest for Åndalsnes). Betegnelsen kommer fra tida før det hadde foregått utskifting av innmarka. Gardene lå gjerne i et klyngetun, og fikk benevnelsen etter hvor husa lå i forhold til hverandre i tunet. Jorda lå spreidd i teiger rundt omkring. Etter utskiftinga kan disse benevnelsene virke villedeende. Da de begynte å flytte husa dit de ble tildelt jord, kunne f.eks. Der opp bli liggende nedenfor Der ned osv. I noen romsdalsbygder finner en benevnelsene Her opp, Her ned osv.I Olav Søvik: Bygdabok for Voll b. 2, s. 549, finner vi på Der opp br.nr. 2: Sæbjørn Andersson, 1654-1734, g.m. Anne Torsteinsdtr. d. 1709: Born: Anders 1685, Mali , g.m. Ole Vigåsen (Vikås), Marit d.ug. 1760 og Berte, Bruaset, Johannesgarden 3 (Bruaset er litt lenger ute i samme dalføret).Et par brukere tidligere, finnes omtale av far til Sæbjørn m. sønner. Anders Olson f. ca. 1620, sønner: Sæbjørn 1654, Knut 1656, Ola 1659 og Lauritz 1662. Det står ikke noe om hvor Anne Torsteinsdtr. kom fra. Det er skrevet om skiftet etter henne og litt gardshistorie.Mvh Randi Ingunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk til Helge og Randi. Hadde ikke tenkt så langt som å legge temaet under noe annet enn generelt. Men hvordan endrer jeg det nu da til under Møre og Romsdal? er det mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.