Gå til innhold
Arkivverket

[#59318] S&F: Solund - Ole Simons. Steensund - Hans opphav ?


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Ein Ole Simonsson Steensund / Steinsund gifte seg 29.12.1773 i Gulen.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 12 (1749-1776), Kronologisk liste 1774, side 167.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11443&idx_id=11443&uid=ny&idx_side=-168>LenkePermanent bildelenke: Lenke- Han d. 13.3.1822 Trovåg. 69 1/4 år gml.Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen, Ministerialbok nr. A 18 (1816-1825), Døde og begravede 1822, side 131.Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på FS, men det er ikke noe videre hjelpsomt! [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=6893888&lds=0&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeLenkeKan han ha kommet fra Svanö? LenkeEller Fjaler? LenkeDet var og en kandidat i Davik,men han ble gift med en Brithe.Faren er jo oppkalt, så mora het vel da et av de navna som dötrene fikk. Hvem var födt först?Her er en i Eid med mor Christi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ifølge alder ved død skulleOle S. Steinsund vere f. omkring årskiftet 1752/53.Ingen av kandidatane passer til dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sett avvik opp til 5 år på denne tiden. Så det vil ikke si så mye egentlig, 2 år er ikke så mye. Men det kan jo og være at du har rett. Jeg stusser litt på at mora het Gjertrud da han brukte andre navn til døtrene før han fikk henne. Jeg ville heller ha tippet på Synnøve eller Kristine, dersom de da ikke fikk en Gjertrud som døde som liten og som ikke er kommet med. Vet du hvilket årstall barna ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siren Eldøen

I Solund gards og ættesoge 1 er det nevnt en Simon Olson på gården Råke. (s.602-603) Han giftet seg med Anne Rasmusdatter Furevigen i 1744. I skiftet etter Simon i 1749 nevnes Ola f.1748.Siren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk for observasjonen Siren.Simon Olsson var frå Austgulen (Nedre) og var først gifte med Kari Jonsdtr. Deretter med Anne Rasmusdtr.Borna frå første ekteskap var Ola og Jon. Frå andre, Cornelius og Ola.Foreldre til Simon var Ola Simonsson og Svanhild Johannesdtr.Eg kjenner ikkje lagnaden til Ole Simonsson Råke, men kan han vere 'min mann'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Kun ein halvbror til Ola Simonsson Råke, nemleg Jon, var truleg gift i 1764 med Helje Steffensdtr. og busett Bremnes i Gulen. Dei hadde ingen born som vaks opp, men dessverre finnes det ikkje skifte etter Jon. Dette kunne ha fortalt oss om evt. Ola S. Steinsund var bror hans.Eg får leite etter Ole Simonsson sin konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Der finnes ein link til Steinsund.Enka Anne Rasmusdtr. gifte seg oppatt i 1750 med Halvard Anfindsen Hardbakke og dottera Synnøve, f. 1751 vart gift med Elling Jensson Steinsund og busett i Steinsund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.