Gå til innhold
Arkivverket

[#59319] Helene johannesdatter`s mor?


Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Rossing

Så strever jeg igjen! leter etter helenes mor.faren heter johannes evensen,helene gifter seg 10.4.1860 med martin olsen røising, de har da adr, smetop vallesæter.v.toten helene ca. 36 år.sønnen jens martinsen røising født 14.10.1860 i v.toten gifter seg i land 19.9.1886 med anna hansd.berget.Hvor er helenes dåp og dertil mor, samt jens sin konfirmasjon. Har lett på toten,land og norderhov uten hell.Noen der ute som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så på et av dine andre temaer med lenke til vielsen. Brudens fødested står oppført som Vallesæter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Legger ved lenke tilekteskapet deres, det kan alltid være en hjelp å se det (n° 14): Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vestre Toten, Ministerialbok nr. 6 (1856-1861), Ekteviede 1860, side 236. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8960&idx_id=8960&uid=ny&idx_side=-224>Lenke Permanent bildelenke: Lenke En John Evensen blir gift med en Marit Olsdtr i 1822 i Nord Aurdal, Oppland: LenkeMen det er vel bare et skudd i blinde.De fikk en datter Johanne Marie för de gifta seg: Lenken° 99: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vestre Toten, Ministerialbok nr. 6 (1856-1861), Fødte og døpte 1857, side 30. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det tenkes at mora het Johanne?Da har vi et par her som kan være mulige kandidater:: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Elene nr 19 1826:LenkeForeldre Johannes Evensen og Maria Gulbrandsd. Rognebyeje. Indst.Jeg fant ingen bedre kandidat 1823-26 Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En Helene 14 1/2 blir konfirmert som nr 42 i 1840:LenkeHennes fødested er Vallesæter, men faren er Johannes Pedersen og mora Johanne Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er dåpen til Helene født på Vallesæter i Vestre Toten, nr 51:LenkeDen andre Elene ble født på Rogneby i Østre Toten.Jeg lurer forresten på om jeg har funnet riktig familie i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Du har funnet riktig familie i 1865.Et par kommentarer til denne 1865-tellinga: Petter Olsen var Karen Sofies andre ektemann. Hennes første var Ole Olsen Røsseng. Sønnen Martin Olsen var fra hennes første gifte.Martin Olsens alder, 40 år, er noe feil. Han var født 1.mar.1817. Se nr.93: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-72>Lenke, og døde 22.des.1891. Se nr.1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei alle sammen og tusen takk!boka om ringerikske slekter fikk jeg tips om her om dagen så den er bestilt på biblioteket,gleder meg! Noe av dette har jeg fra før, men nyttig og nytt er martins dødsdato/sted og helene på vallesæter må være min helene? Men får det ikke helt til å stemme at faren heter pedersen når det så tydelig står evensen i vielsesprotok.(martin og helene 1860) Lenken til fam. 1865 er riktig sv.8.Den hadde jeg,men leter fortsatt etter jens sin konf,må kanskje lete mer på norderhov, ser ut som at de flyttet tilbake dit?Alt tyder på at dere har funnet helenes mor, dere er så flinke, tusen hjertelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Kirkeboka fra Norderhov viser at Jens Røssing ble konfirmert 8.okt.1876 i Hfs (Hfs = Hønefoss). Se nr.26: LenkeKan forreste være kronglete å finne frem til de forskjellige kirkelige handlinger her på Ringerike. Vi sto fritt, og står fortsatt fritt, til å nytte den kirka som lå lageligst til. Blir enklere når du skal lete fra begynnelsen av 1800-tallet og bakover. Da er alle annexene er samlet i samme bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Der hadde ikke jeg sett! Tusen hjertelig!Er vanskelig å lete synes jeg og er så glad for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dersom du vil undersøke slekta på 'Røsseng' videre bakover, bør du også låne *Ringerikske Slekter, bind II, Slekter fra Haug anneks til Norderhov. Forfatter: A. Lagesen. Utgitt 1930*.Dette fordi Loe er med i bind II. Lenker et register til de 3 bindene av Ringerikske Slekter. Registeret viser hovedbølene, samt i hvilket bind de er omtalt. (Vær obs på at disse bindene ble utgitt rundt 1930, og at vi derfor ikke må forvente å få altfor mye hjelp derfra. Men nyttige er de, okke som). Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Da skal jeg bestille den også! spennende å gå i sine forfedres fotspor, blir nok en tur til norderhov også.Finnes det noen oversikt på om det er noe igjen av disse gårdene idag eller hvor de lå, vet du noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mange av brukene som opprinnelig lå under Gnr.75 Røsseng (Røiseng)finnes den dag i dag.Dersom du bruker den digitale karttjeneste til Ringerike kommune finner du disse. Dette kartet trenger en tid på å åpne seg. Du kan jo forsøke. Skriv først 75 i feltet for Gnr. Trykk deretter på søk. Etter en tid vises en liste. Trykk da på *Søk i matrikkel* og en ny liste dukker opp. Nå velger du hvilken av disse du vil og trykker på vedkommendes nummer. En grønn nål plantes på det valgte bruk. For å få overblikket må du nok bruke zoom knappene *2 eller *5 noen ganger. Lenke til kartet: [url="http://kart.ringerike.kommune.no:80/Content/Main.asp?layout=ringerike&vwr=asv>Lenke.Virker følgende kartlenke, er en grønn nål plassert på hovedbølet Røiseng: Lenke.Ellers har vi jo Norgesglasset:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.