Gå til innhold
Arkivverket

[#59321] Jens Pedersen Follese g. ca 1710 med Birte Tønnesdatter.


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Noen som kan hjelpe meg med foreldre til Jens Pedersen Follese. Han hadde antakelig to brødre som hette Anders og Mons. Han fikk flere barn i tidsrommet 1720-1728, sannsynligvis flere før den tid også. Jeg har opplysninger om Birtes foreldre fra tidligere temaer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Her er han 15 år gammel hos sin far Peder Monsen på Florvåg i 1701.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=1701sba&gardpostnr=1635&merk=1635#ovre>LenkePeder Monsen var født i Hetlevik ca, 1653 som sønn av Mons Mathiesen Myhren og Anne Knudsdtr.Peder ble gift 30.04.1680 med enken Brithe Olsdtr.LenkePeder var også gift med en Thomasdtr. og med henne fikk han døtrene Malene og Brithe.Se skiftedesignasjonar i Nordhordland hvor morbroren Anders Tomesen Foldesø er formynder for jentene i 1747.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Rune for opplysninger.Håpet at du så dette. Jeg har jobbet en stund med å prøve å få oversikt over etterkommerne til Peder Monsen og Peder Thomasen (nevøen til Peder M.)Disse bodde hhv på Florvåg og Øijorden(Erdal)på begynnelsen av l700 tallet. Dersom Peder M. er far til disse barna Malene og Brithe må de være under 25 år i 1747 og født en tid etter l722. Da er Peder godt over 70. At han da attpåtil gifter seg med søster (halvsøster) til sønnen Jens sin kone er vel også litt uvanlig.Men det er vel umulig at det er Jens sine barn som arver farfaren? Når Jens døper to av barna finnes det blandt fadrene Anna Thomisdatter og Ane Tønisdatter (samme person?). Kanskje dette er en søster(halvsøster) av Brithe Tønnesdatter. Blandt fadrene finnes også Jon Thomesøn/ Jan Thomassøn. Kan han være bror til Brithe og sønn til Thomes Andersen som en antar er far til disse Tønnisen barna på Follese? Og er han identisk med Jan Thomesen gift på Krokaas med Helge Olsdatter?? (Tema 41237). Det ser ut til at navnet Tønnes og Thomes blir brukt om en annen. Jeg har funnet navnet Tønnis Follesøe i en tingbok for 1713 og i f.tell 1701 nevnes en Tomes Andersen Follisøen. Antar at det er samme mann. Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Gunn.Ja, det er ikke enkelt å holde styr på Thomas og Tønnes når navnene blir benytter om hverandre. Tomes Andersen på Follesø i 1701 er nok identisk med Tønnes Andersen samme sted. Han var først gift med Magdeli Lassesdtr. 01.01.1678- Det er skifte etter henne 03.09.1704. Der nevnes enkemannen Tønnes Andersen og datteren Brithe Tønnesdtr.(som senere ble gift med Jens Pedersen).LenkeDet tolker jeg som om at Brithe var eneste barnet som levde på skiftetidspunktet. Tønnes giftet seg nok på nytt, trolig med en Anne Olsdtr. ca 1677-1745, og med henne fikk han barna Malene ca 1708-1768, Kari ca.1709 .1760 og Anders ca,1710-1778.Når det gjelder Jan Thomassen så er nok ikke han sønn av Tomas/Tønnes Andersen.Jan ca 1689- etter 1750 på Krokaas er nok heller sønn til Thomas Lassesen Gauflen i Sund.Hvem av Thomasdøtrene Peder Monsen var gift med vet jeg ikke. Men i skiftedesignasjonen i 1747 står det at Anders Thomassen Follesø var morbror til Malene og Brithe. Det kan jo ikke bety annet enn at Peder Monsen må ha vært gift med en søster/halvsøster av Anders.Og da er der jo bare tre muligheter jeg kan se. Det er enten Brithe, Malene eller Kari, eller der må ha vært ytterligere barn i ekteskap nr.2 med Anne Olsdtr. Alt. er det snakk om to forskjellige Peder Monsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk for ytterligere opplysninger. Ja vi kommer vel ikke lenger med Peder Monsen og det ukjente ekteskapet hans. Jeg har heller ikke funnet disse barna hans. Så dette får bli liggende..Og denne AnneThomisdtr./Tønisdatter som jeg finner 2 ganger som fadder hos Brite og Jens og en gang hos Malene og Anders Jacobsen er det heller ikke lett å finne noe sikkert ut av.Men i alle fall gir navnene på disse fadrene en pekepinn på hvem de hadde forbindelse med på den tiden. Og Jan Thomesen var flere ganger fadder på Follese. Nå var ikke avstanden så stor heller.Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.