Gå til innhold
Arkivverket

[#59325] Tyding av kirkebøker for Asker/Bærum


Gjest Håkon Havik
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Havik

Hans Nilsen var ved FT 1801 tjenestedreng på Kirkerud i Bærum: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f10220&gardpostnr=98&personpostnr=1857&merk=1857#ovre>LenkeDen 4.11.1810 ble han viet til Haagine Karlsdatter: LenkeJeg forsøker å finne ut om han er identisk med den Hans Nilsen som ble døpt den 15.11.1778 med foreldrene Nils Rasmussen og Gunild Hansdatter, bosatt på Ulverud under Kirkeby i Lommedalen.I den forbindelse lurer jeg på om noen kan hjelpe meg med å tyde faddere i dåpene til tre av hans barn:1. Nils Hansen, døpt 29.10.1815 (nederst på venstre side): Lenke2. Anne Maria Hansdatter, døpt 26.12.1819 (nederst på høyre side): Lenke3.Karl Hansen, døpt 20.07.1823 (nr. 55 venstre side):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Lenkene fungerer bra! Gjengivelsen av sidene er dårlige,men jeg TROR ikke at noen av fadderne er søsken av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Fint Jon Erik, det var det jeg også trodde. Da er det ikke så farlig med tyding av alle lenkene.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sjur Madsen

Jeg burde jo kunne hjelp mer da husbonden Peder Toresen Kirkerud er min ttof, men dessverre Kb var vanskelig å lese.Men kikk på følgende barn:Oline, f. 13/05/1817 dåp 18/5-1817 foreldre Hans Nilsen og Haagine Karsdtr., B Jern W. - samme som de 2 yngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ole Nilsen, broren til Hans Nilsen, ble født i 1783 og ble gift 31/12 1814 i Tanum krk. med Sørine Zachariasdt. Fossum. Finner ikke de andre søsknene: Peder 1781 og Gubiør 1785.Olines dåp 1817 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Takk for det, SjurMorsomt at din tt-of var forlover for mine ttt-of.Ja, Oline var søster til de tre nevnte barna. I tillegg var det også en søster Gunhild og en bror Gullik, samt et dødfødt barn.Etter å ha gransket alle fadderne ved dåpene, er det fortsatt vanskelig å 100 % bekrefte at min Hans Nilsen er identisk med sønnen til Niels Rasmussen og Gunhild Hansdatter.Men fadderen Børre Chrisophersen (som går igjen som fadder ved tre av dåpene) var sønn av en spiker-smed ved Bærums Jernverk - noe som muligens kan knyttes til Niels Rasmussen som også var smed, men bosatt på Ulverud.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Så ikke innlegget ditt før nå, Berit.Dette var spennende, tusen takk! I følge bygdeboka for Bærum ser det ut til at bare sønnene Hans og Peder er nevnt/var i live ved skiftet etter Niels Rasmussen i 1786. Så jeg tok meg aldri bryet med å sjekke ut noe om Ole (f. 1783). Men alt tyder jo på at dette er riktig mann.Da gjelder det å granske fadderne til barna til Ole og Sørine. Foreløpig kan jeg se at de fikk barna Nils, Johannes, Andreas, Hans og Martin.Mv Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.