Gå til innhold
Arkivverket

[#59335] Anna Knutsdatter (eller Monsdatter?), f. 1827, Hosanger


Gjest Judith P. Abrahamsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Judith P. Abrahamsen

Ved folketellingen i 1865 finner jeg denne familien på Strømme: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=462&filnamn=f61253&gardpostnr=446&personpostnr=3135&merk=3135#ovre>LenkeHer heter husets frue Anna Monsdatter. Men ved barnas dåp, er hun oppført som Anna Knutsdatter. F.eks. Maria, min tippoldemor (nr 24): LenkeNoen som har flere opplysninger om denne familien? Var Anna en Knutsdatter eller en Monsdatter?Kan det være riktig Anna (Knutsdatter Farestveit) jeg har funnet dåpsoppføringen til her? (nr. 40)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Aha. Tusen takk.Så her er det snakk om to kvinner, ikke én. Det forklarer jo en hel del. Siden Iver var enkemann da han giftet seg med Anna Monsdatter, så var det Anna Knudsdatter som var mor til Maria, selv om Maria står oppført som «deres datter» (Iver + Anna Monsdatter) i folketellingen i 1865 (det var nok her jeg ramlet av).Kan da dette være riktig Iver Knudsen + Anna Knudsdatter? (nederst) Lenke(det stemmer i alle fall med at Iver kunne være 23 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Judith P. Abrahamsen

Hm. Det ser ut som Anna Knudsdatter døde i barsel, stakkar, den 29. sept. 1856 (nr. 39): LenkeTakk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

På s. 341 i Gards- og Ættesoga om Modalen, band 1, utg. 1984: Ivar Knutsson Straume f. 1810 d. 1897.Gift (nr 1) 1833 m/ Anna Knutsdtr Vetlejord 1817-56Gift (nr 2) 1857 m/ Anna Monsdtr Steinsland,1827-67.8 ongar i fyrste ekteskap, frå Knut f. 1836 til Ivar f. 1856. Ei dtr i 2. ekteskapet, Anna f. 1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.