Gå til innhold
Arkivverket

[#59336] Nitiklo, en husmannsplass? men hvor?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

I 1775 er det to som heter Marthe Timandsdtr. som gifter seg Hole, Buskerud. Hun som gifter seg 3. januar med enkemannen Svend Jørgensen, er nok hun som er født i 1747. Den andre 'mistenker' jeg å være Marit (Marit ble ofte til Marte, har jeg erfart), født i 1732, begge døtre av Tidemand Rasmussen, debattinnlegg 58853.Marte (Marit?) giftet seg 27. desember med Halvor Johannessen Nitiklo - det er da virkelig det som står, men det stedet/plassen aner jeg ikke hvor er, så jeg håper på hjelp, Lenkevennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror dere har helt rett - tusen takk! Det store spørsmålet blir da, hvor finner jeg gården i 1801-tellingen??? Har lett i Norderhov, men....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Det står i folketellingen for 1900 at det er en gård under gnr. 10, jeg sjekka det og fant ut at gnr. 10 i Nordrehov er selve Nordrehovgården, altså er Nibiklo/ Nebiklo/ Nebikloe en husmannsplass under denne gården. Jeg sjekka også i Ryggs bok oven norske gårdsnavn, for å se om det sto noen forklaring på navnet, men finner ikke denne gården der. Tidligere virket lenken i mitt innlegg nr. 4.... merkelig, nå får jeg opp en annen gård. Men den finnes i tellingen for 1900 ogsåLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan det være en plas under Skjørvold? I (2) ser man at personnumrene på de som bodde på plassen starter på 7. Ved å bla en side tilbake, finner man på Skjørvold personene 1-6.Husmannsplasser er ikke nevnt ved navn i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Det er mulig at jeg har fått solstikk - jobba med en gjenstridig berberishekk tidligere idag - finner ingen gård som heter Skjørvold/Skiørvold i 1801-tellingen, jeg.... Prestegården, derimot, er grei. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I matrikkelutkastet 1950 er Sjørvoll (som det skrives da) gnr. 10 - og da var kanskje det navnet på prestegården? Nibiklo var bnr. 5 under Sjørvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takker! Begynner å bli ganske kjent i Hole, men må nok skjerpe meg mht. Norderhov, skjønner jeg.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Nu som Svein Arnolf har funnet både gards- og bruksnr, kan du søke i det digitale kartet som ligger på hjemmesiden til Ringerike kommune: Lenke.Vær bare litt tolmodig, da det tar en tid før kartet åpner. Da kan du i feltet for Gnr skrive 10, og i feltet for Bnr skrive 5. Trykk på søk, og 10/5/0/0 kommer til syne.Når du så trykker *søk i Matrikkelen*, plantes en grønn nål på Nibiklo. For å få bedre oversikt over beliggenheten må du trykke et par ganger på zoom *5 knappen.Dette kartet har mange muligheter, så prøv deg fram. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Flott - nå blir jeg kjent, også! Du skulle ikke tilfeldigvis ha noen peiling på Halvor og Marte??vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Denne Halvor og Marte har jeg ikke peiling på. Kanskje de døde før 1801, for jeg finner dem ikke i denne tellinga.Later i alla fall til at de var i live 6.juni 1779. Da var Marte Timansd fadder ved dåpen til Ole Andersen Framdals barn Per. Trolig var første fadderen, Halvor Johans, Martes mann. Se øverst venstre side: Lenke.Framdal ligger like ved Nibiklo. Nytter du kartet på Ringerike kommunes hjemmeside, så søk på Gnr.1, Bnr.55 og du finner Framdal.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk igjen, Ellef. Jeg har heller ikke funnet dem i 1801-tellingen, så itte vet je...vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.