Gå til innhold
Arkivverket

[#59339] Johan Fredriksen? Strømsmnes Flakstad fra Bodø


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen
LenkeEr det den samme som dør som kårmand på Næss (se nr. 6) i 1875, Joh Fredriksen, 80 år? Han var nevnt 70 år i folketellingen 1865 på Strømsnæs, men 67 år ved ekteskap i 1865?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeEn fostersønn Jon Jonsen på Næsland i Flakstad i 1801 kunne være denne personene. Spørs om han finnes blant konfirmerte... om det kunne løse mysteriet. Det står ved ekteskapet i 1865 at han er født i Bodø, men oppholder seg på Næss. Er Næss og Strømsnæs det samme stedet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer, 10 linjer fra nederst på venstre side, som nr. 2 i 1815, konfirmeres Jon Fredrik Jonsen, 18 år gammel, jeg ser han har vært borti Luthers katekisme, Pontoppidans forklaring m.m...... men jeg klarer ikke tyde alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSom du ser på det du har funnet i 1801 og 1875 og når ghan blir gift i 1865 litt pussig når en setter det sammen. Han er ikke nevnt i Saltenskifter. Heller ikke den Jon Østensen som oppgis som far i 1865 Hvis jeg iokke har feiltolket farens navn.Det er en John Østensen gift i Gildeskål som er gammel nok til å være aktuell, men om det er han er jo en annen sak.den 1815 linken var jo ikke lett å lese teksten på, men det virker som om det står at han leser tydelig i bog eller noe sånt. Kan ikke se noe stedsnavn. Næs og Strømsnes skal være det samme etter det jeg finner ut. Men det er vel noen lokalkjente som kan klargjøre det.står jo litt om gårder i Flakstad her. Det er ingen Nes gård i listen bare Strømsnes. Et forsøk på å lage bydebok på nettLenkeSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHan som blir gift med Johanna Mathisdatter kalles i alle fall for John Fredriksen, kårmand, også i 1865-tellingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg mener å ha sett tilsvarende før, så jeg ville tro dette er samme personen. Og at det står ved giftermål f. Bodø på han og Marken på konen, men fødestad Flakstad på begge i 1865, viser vel bare at det forekommer diverse' slurv' eller feilføringer både i kirkebøker og tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg mener å ha sett tilsvarende før, så jeg ville tro dette er samme personen. Og at det står ved giftermål f. Bodø på han og Marken på konen, men fødestad Flakstad på begge i 1865, viser vel bare at det forekommer diverse' slurv' eller feilføringer både i kirkebøker og tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer dør hans kone, enke Johanna Tomine Mathisdatter f. 1822, som nr. 1 i 1895, bosted Krystad (?). Hun er altså fra Marken i Flakstad, ser det ut for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Da blir altså konklusjonen at han het John Fredriksen og trolig født i Flakstad. Det lager bare det problemet at det er da vanskelig å finne den Fredrik som er far til John. Han kan jo selvfølgelig ha død før 1801.SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiTakk Einar. Det forklarer vel hvorfor han kalles Fredriksen Johnsen i 1823 og Johnsen i 1865 (det er vel Vegø og ikke Bodø det står på fødested) og igjen i 1865 ft Fredriksen. Det er jo og kjent fra f. eks Ellingsenslekten der det forekommer flere Ellingsen Larsen.Så er det bare å sjekke linkene dine regner med at det skulle løse problemet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.