Gå til innhold
Arkivverket

[#59340] Ole Tergiesen(Flaten) f ca1724 gift 21.7.1752 Åmli - m Gundborg Andersdtr


Gjest Kjetil Sigvart Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** opphav til mannen er vi spent på (Holt?,Froland? el. Åmli?) - død 13.4.1799 *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Ole Tergersen Flatens kone Gundborg Andersdtr Kiland var ifølge IGI døpt 7. mars 1731 i Åmli. Kiland ligger helt sør i Åmli kommune.La oss se på de gamle ferdselsveiene. Fra Flaten og Kiland er det kun kort vei til Haugsjå i Froland. Egil Fiane skriver i Froland IV, s 468: 'Fram til rundt 1. verdenskrig var det bare de gamle rideveiene som var i bruk; [Fra Haugsjå] om Bøylestad til Froland, til Våland, Hegland og Holtsogn, til Imeland og Vimmebygda og til Nidelva. ' -Og ikke langt fra Imeland ligger Furland, begge gardene med endelse -land. Furland har betydnigingen furu (tre) i første del.FS IGI for Holt viser en Olle Tergiussen, døpt 5 april 1733. Far:Torgius Foreland. 'Foreland' må være en nokså lydrett skrivemåte for 'Furland'. Det kan tolkes som at Toirgius Foreland kom fra Åmli, men hadde flytta til Holt. Men sønnen hans Ole Tergersen dro tilbake til Åmli. Riktignok var kona Gundborg Andersdtr et par år eldre, men teoretisk er det mulig at Olle Tergiussen,f. 5 april 1733 er identisk med Ole Tergersen Flaten.Kan kirkebok og bygdebok for Holt gi noen avklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Ole Tergiesen Flaten (også kalt Ole Tergiesen Dalen)ble ikke gravlagt i Åmli. I Åmli kirkebok for år 1799 er det oppgitt at han er gravlagt i Holt 75 år gammel. -I Holt kirkekebok år 1799 står det at Ole Torgiusen Dalen fra Åmli sogn er gravlagt -Jeg leser:66 år gammel. Hvordan tyder dere andre alderen i Holt kirkebok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er enig med deg, Benn. Jeg tolker det som 66 år.'Arkivet' mitt er dessverre ikke så godt systematisert akkurat nå, men jeg skal lete blant Furland-stoffet og se om jeg finner noe som er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Takk Oddbjørn!Er det mulig å få bekreftet SF IGI i Holt kirkebok for følgende person: OLLE TORGIUSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 05 APR 1733 Holt, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: TORGIUS FORELAN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Se her - øverst til venstre: LenkeI de eldste kirkebøkene for Holt er ikke foreldrenes navn oppgitt ved dåpen - kun patronym og ev. gårds- eller plassnavn. Moras introduksjon i kirken noen uker etter dåpen vil imidlertid vanligvis være innført. Jeg har ikke sjekket her, men antakelig vil det et eller annet sted stå 'Indled: Torgius Forelans Kone'.Jeg leser faddernavnene slik: Anne Forlan, Berul Heyrefel (dvs. Heirefjell), Lars Heglan, Gonduaar (eller Gondubar?) Forlan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og dågsdatoen: 'Første Paaske dag', som jf. kalenderprogrammet DAGE var nettopp 5. april i 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var mye flytting mellom Furland og gårdene i Nes Verk-området i Holt - ikke minst Hegland og Kroken. Dessuten ser det ut til at det var relativt vanlig for Furlands-folk å bruke Holt kirke. Den lå jo atskillig nærmere enn kirka i Åmli.Her er de sentrale opplysningene ved et skifte fra 1760 etter en Torgius på Furland:Ø. Rob. prot. 12b, fol. 425 (Furland i Åmli, 19/3 1760). Sk.e. Torgius Syffersen og hustru Asborg Jonsdatter (begge døde). Barn:1. Jon Torgiusen, myndig (+sk. 29/4 1774)2. Syffver Torgiusen, myndig (senere på Imeland)3. Olborg (Udborg) Torgiusdtr. (+sk. 12/8 1773) g.m. Torchild Knudsen Furland (+sk 30/11 1768)4. Astri Torgiusdtr., dødKonens bror: Even JonsenKonens far: Jon Evensen Furland.---Som vi ser, er det ingen Ole blant barna her - men det er vel likevel ikke usannsynlig at det er snakk om samme slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Igjen mange takk,Oddbjørn! Det var svært betryggende med data fra Holt som bekrefta dåp, farsnavn og faddernavn samt alder ved død. Flott at du setter opplysningene inn i en større sammenheng med skifte fra Furland.En kort oppsummering. Ole Torgiusen Flaten, også kalt Ole Torgiusen Dalen, er sannsynligvis den Ole Torgiusen som ble født i Holt 5.april 1733. Han var sønn av Torgius Forlan i Holt, som trolig kom fra garden Furland i Åmli. Ole Torgiusen Flaten gifta seg i 1752 med Gundborg Andersdtr Kiland, og de bosatte seg i Åmli. Ole Torgiusen døde på Dalen i Åmli i 1799, og han ble begravd i Holt. I kirkeboka for Åmli blir det opplyst at Ole Torgiusen Dalen var 75 år da han døde. Kirkeboka for Holt oppgir alderen hans til å være 66 år i 1799. Jeg antar at kirkeboka for Holt er den som gir korrekt alder ved Ole Torgiusens Dalens død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og det er nok den samme Ole Torgiussen som er fadder ved en dåp i Holt 14. april 1767: Lenke Teksten lyder vel omtrent slik:Et uægte Barn kaldet Ödborg. Fad: Aslak Knudsen KrogsEje(s) K Gro Nielsdatter, Ingeborg Knudsd. Heglands Eje, Ole Knudsen KrogsEje, OLE TORGIUSEN FURRELAND, Lars Knudsen Hegland Eje. Moderen Anne KnudsDatter Hegland Eje lod udlægge til Barne Fader Soldat Knud Terkelsen Furreland, som ej har været til Confirmation, og blev (....) vidnet, at de længe haver været trolovet, og vilde sig (......).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** takk til Benn og Oddbjørn - vil forsøke sette det inn i sammenhengen - dere er kjempeflinke til å finne fram data fra foskjellige kilder. Håper på enda flere innspill *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dersom Ole Torgiussen Flaten er identisk med Ole Torgiussen Dalen/Furland, er det slett ikke sikkert at han har bodd i Holt, selv om han dukker opp noen ganger i kirkeboka der. Som jeg skrev i innlegg 10, var det ikke uvanlig at folk fra Furland (gjelder bl.a. også Imeland) brukte Holt kirke.På den tida vi her snakker om, fantes det ikke faste etternavn (bortsett fra i deler av 'overklassen'). Vi kan derfor tenke oss at Ole ble født på Furland, og at han også bodde der senere i livet - men at han ellers har flyttet litt rundt i området. Ved vielsen i 1752 kan han ha hatt opphold på Flaten - og så har han bodd i Dalen på slutten av livet. Det fantes, så vidt jeg vet, en plass med navnet Imelandsdalen, som gjerne bare ble kalt Dalen - men det vet nok dere Åmli-folk mer om enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Fiane

Eg fekk på plass ein fødsel eg ikkje hadde registrert i Holt, men eg er ikkje sikker på om den Ole som blei fødd i 1733 er den me leitar etter. Etter som eg har funne ut, budde Ole Terjesen Flaten og Gunborg Andersd. Kiland i Dalen u. Imeland frå 1763. Før det budde dei på Flaten i 1753, på Valle i Froland 1754-ca. 1760 og på Gauperå i Froland fyrst i 60-åra. Dei fekk born frå 1753 til 1771.Det som kompliserer dette, er at ein som heitte Ole Torges. Fuurland gifta seg i Holt 18.9.1768 med Anne Jeppesd. Vassenden. Eg trur det er han som er son til Torjus Syverts. V. Furland og Asborg Jonsd. V. Furland, og ikkje han som gifta seg i 1752. (På registerkortet over skifter på AA-arkivet,står Ole -myndig, blant ungane til Torjus og Asborg.) Ole og Anne budde på plassen Lyngkjærheia u. Furland til ca. 1780, etter det veit eg ikkje noko om dei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, da ser det altså ut til å være to navnebrødre her. På et registerkort over skifter på SAK finner vi følgende:Ø. Rob. sk.prot. nr. 16a, fol. 137 - Dalen i Åmli, 'Imelandsdalen':Ole Tergiesen og Gunborg Andersdtr. oppgir boet 26/7-30/9 1788.Barn:1. Tergie Olsen, myndig, leilending på Kroken i Holt (dødsskifte 1796), bor på pl. Krogseie ved Nes Jernverk.2. Knud Olsen, 32 år, bor på Furland i Åmli.3. Svenning Olsen, myndig.4. Christen Olsen, myndig.5. Gunder Olsen, 21 1/2 år.6. Ole Olsen, 17 1/4 år.7. Anna Olsdtr., 24 år, tjener på Haugsjå.8. Berte Olsdtr., 19 år.2 ksk. i Imelandsdalen, iflg. skjøte tgl. 26/7 1764, pb., fol. 250.Formue: 369-2-4/ Gjeld: 312-0-17.----------Christen Olsen 'Dalen u/Imeland og kona Marte Jørgensdtr Grimeland oppgav for øvrig boet 10/8-26/11 1831, viser et annet skiftekort. Marte var datter til Jørgen Gunstensen Grimeland og Aase Gjeruldsdtr.---------Men alt dette kjenner vel du til, Egil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ellers ser jeg at Ole Torgiusen mangler på skiftet etter Torgius og Asborg i 1760, slik jeg refererer det i innlegg 10. Enten er navnet uteglemt på skiftekortet i SAKs register, eller det er jeg som har glemt å føre det på. Men Ole kommer altså på plass igjen i innlegg 15!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Oddbjørn viser til skiftet etter Torgius Syffersen og hustru Asborg Jonsdr Furland i 1760. Spørsmålet melder seg: Når er Torgius Syffersen født og hvem er hans foreldre?SF IGI nevner en Torgius Sivertsen, døpt 22 april 1690 i Froland. Foreldre:Siur Evensta og Odbor. (C421085)Kan det være en sammenheng her? Eller har denne Torgius Sivertsen, døpt 22 april 1690 ingenting med Furland å gjøre? TORGIUS SIVERTSEN Pedigree Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 22 APR 1690 Froland, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: SIUR EVENSTA Family Mother: ODBOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Kvinnenavnet Odbor er i så måte interessant her. Vi vet at Torgius Syffersen og Asborg Jonsdtr. kalte ei av døtrene sine det samme (navnet skrives litt ulikt i forskjellige kilder: Udborg, Olborg, Ebbør). Odbor/Udborg Torgiusdtr. ble altså gift med Terkild Evensen Furland (opprinnelig fra Eppeland). Og en av deres sønner, Knut Terkelsen Furland, var det som ble far til den 'uægte' Ödborg (døpt i Holt i 1767 - se innlegg 12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er også personlig interessant for meg, i og med at Torgius Syffersen og Asborg Jonsdtr. er mine aner. Skiftet etter ekteparet i 1760 viser at det var Asborg som var fra Furland (datter til Jon Evensen Furland). Det er jo da ikke utenkelig at Torgius kan ha kommet fra Froland (avstanden mellom Furland og Evenstad er jo ikke avskrekkende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Nå kan jeg ikke se at denne Torgius Sivertsen, døpt 22.april 1690 , blir nevnt i Fianes Frolandsbok. Bind IV omtaler Eivindstad. Likevel, mormonerne må ha opplysningene fra ei kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, opplysningene har de herfra: Lenke Item (dvs. Fer 3 Pasch 1690) fra Efensta. N: Torgius. F: Siur. M: Odbor. Fadderne: Torgius Dyngedal, Jens Ewensta, Jens Songeli(?), Allou Langei (?).(Med forbehold om enkelte feillesninger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Åmli Kirkebok 1718 Dom:3p:Trinitatis: Cop Torgius Sivertzøn og Asbor Joensdatter.FS IGI har: 3.jul 1718. Cop Torgius Sivertzen og Asbor Joensdr.Kanskje er det folkene på Furland som som gifter seg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Froland Fest Visitativis 1694 Herseleie. Døpt: Kari F: Siver M. Odbor Faddere: Ole Walle, Kiddel Langei, .........Hurvedal ?, Barbro Froland, Torgius B...... ?LenkeHar problem med å tyde navna på alle fadderne. Hva leser dere andre? Kan Siver og Odbor også være foreldre til Torjus født på Eivindstad i 1690? Kiddel Langeid er mann til Allou (Knutsdtr)Langeid som var fadder til Torjus på Eivinstad i 1690. Kiddel Langeid er eldste sønn til Tarall Jensen Eivindstad og bror til Jens Eivindstad som også var fadder til Torjus på Eivinstad i 1690.Hersel Bnr. 2 eide 11/2 hud i Vimme, Åmli. Kilde:Froland, Heim og ætt , bind IV, side 547. Vi vet at det var slektskap mellom folkene på Vimme og Forland. Ellers nevner Egil Fiane i samme bind side 456 at det i 1645 var ei jente på Valle i Froland som het Odborg .Dette innlegget kunne like gjerne stått under Oddbjørns tråd om Forland i Åmli. Det passer ikke helt til Kjetils tema her. IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download-------------------------------------------------------------------------------- KARI SIVERTSEN Pedigree Female -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 02 JUL 1694 Froland, Aust-Agder, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: SIVER HERSELEIE Family Mother: ODBOR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.