Gå til innhold
Arkivverket

[#59345] Marit Pedersdatter Tevig f1733 Aure


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Er det noen som vet hvem denne Marit Pedersdatter Tevig nedstammer fra. Hun er min tipp *3 og gift med Isack Engdal Jeg har lest en bygdebok`/ historiebok skrevet av en prest Orten i Aure. Der stod det om en klokkar på Tevig klokkargård som litt for ofte var på en snurr. Noen som vet hva han het og kan det være en forbindelse til Marit Pedersdatter Tevik? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei Anita!I 1801 ble det lyst til ekteskap mellom enkemann Isak Johannesen Engdal og pige Marit Pedersdatter Tevig. - Møre og Romsdal fylke, Aure, Ministerialbok nr. 578A01 (1772-1819), Kronologisk liste 1801, side 372: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913630407.jpg>Lenke. 24. juni 1801 (samme side midten) ble så Isak og Marit gift i Aure. I 1801 var denne Marit 30 år og ugift, f.ca. 1771, bosatt på Tevig klokkergård. Hun var stedatteren til Nils Andersen, og antakelig da datter fra morens første ekteskap. Moren het Malena Knutsdatter, 62 år gammel i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Klokker Peder Nilsen Tevig ble gravlagt i Aure i 1786 (se til høyre, under midten). Dette kan ha vært Malene Knutsens første mann og faren til Marit Pedersdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913630298.jpg>LenkeEnken Malene Knutsdatter ble trolovet året etter med enkemann og klokker Nils Andersen (se til venstre, litt over midten) Lenke og ekteskapet finner du nederst til høyre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mulig vi bare må nøye oss med ca. fødselsår på denne Marit Pedersdatter, for kirkebøkene for Aure starter i 1772. Ved brann i Aure prestegård 1. juledag 1771 gikk arkivet tapt. Men er vi heldig, så kan hun jo være døpt tidlig i 1772. Skal sjekke...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk skal du ha. Den nils Andersen klokkar på Tevik klokkargård kan da være marit Pedersdatter sin stefar. hvem var hennes mor Malene Knutsdotter gift med første gang(hvis det er den Marit som er nevnt i 1801)? Er det denne nils Andersen som var den klokkeren som var litt for glad i det sterke? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei No svara dokk fortere enn jeg klarte å lese og svare. Det kan vel være mulig at den tidligere klokkaren Peder Nilsen Tevig var hennes far. (kanskje var det han som var tørst)? Takk skal dere ha begge to. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har ikke funnet Marit døpt i 1772. Her er imidlertid datteren til Isak og Marit, døpt i 1802. Hun het Malena og er nok oppkalt etter mormor: LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Malene Isaksdatter Engdal er mor til Isak Torgeirsson Hendset som igjen er far til Markus Isakson hendset som er far til min morfar Jon Markussen Hestnes. Takk det var litt morsomt at jeg skulle havne på denne klokkargården i Aure.Også min venninde i Aure har sine aner fra denne gården.Hun er av slekt Buskmann. Morsomt dette. Takk så mye for hjelpen, Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er rett at Marit Pedersdotter Tevik g.m. Isak Johannesson Engdal, var dotter til klokkar Peder Nilsson Tevik og kone Malena Knutsdotter Vollan frå Engdalen (no i Halsa kommune).Alderen på Marit er oppgjeve til 15 år ved skiftet etter faren i 1786. Peder døydde nemleg det året, berre 45 år gammal.Etter at Peder døydde vart enkja gift på nytt med ein Rindaling, nemleg Nils Andersson Halgunset.Som ein liten kurositet kan det nemnast at det gjekk ei slags privatiseringsbølgje over Noreg i siste halvdelen av 1700-talet også. Til og med kyrkjene vart seld til private. Ei tid var det madam Lind på Edøya som åtte Aure kyrkje. Denne madam Lind er nettopp nemnd i ein annan tråd her på forumet. Ho kom i strid med Peder klokkar, då ho meinte at Tevika høyrde kyrkja til, noko Peder ikkje ville godta. Etter eit par rundar i retten, der Peder tapte i første omgang, men vann i den siste, vart det stadfest at Tevika var klokkargard som fritt skulle kunne nyttast av klokkaren i bygda.Elles kan ein jo nemna at Peder var son til Nils Torsteinsson, som også var klokkar i Aure. Tvillingbror til Nils, Kristen var klokkar før han igjen. Eg hadde forresten lenge ein bibel i mitt eige som hadde høyrd desse klokkartvillingane til, men som eg no har gjeve til Aure kommune. Tvillingane var søner til Torstein Kristensson på Sundsby i Mjosundet og den siste var son til Kristen Pedersson også gardbrukar på Sundsby. Den siste Kristen var son til Peder Kristensson Sundsby og kona Gjøa. Og denne siste Peder var son til den vidgjetne Aurepresten Her Christen op Oure, ein prest som har fått namnet sitt skrive i mange hollandske kart frå den tida hollenderane dreiv på det hardaste med trelasthandel frå Nordmørsbygdene. (Sist på 1500-talet og først på 1600-talet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei Anita,Her har vi felles aner i Aure :)Peder Nilsen Tevik 1741-1786 var klokker i Aure i tidsrommet 1777-1786. Omkring 1765 blir han gift med Malena Knutsdatter Vollan (Øvre Engdal) 1739-1807. De fikk barna: Inger, Nils, Marit, Knut, Jon, Lars, Ane, Peder, Maria og Maria.Peder Nilsen Tevik var sønn av Nils Torsteinsen Tevik 1700-1777 og Marit Joensdatter (Botten?) -1770. Peder var klokker til Aure i tidsrommet 1748-1777. Nils Tevik ble gravlagt 20 april 1777 Aure kirke.Malena Knutsdatter Vollan er datter av Knut Torbergsen Bakke (fra Øre i Tingvoll) ca 1695-1765. Knud Torbergsen kom til Vollan i Øvre Engdal tidlig i 1720-åra. Gift i Hemne kirke 2 juli 1724 med Malena Torsteinsdatter Bjerknes. Hun var født ca 1693 Hemne og døde 1774. Det ble holdt likpreken over henne 10 april 1774 i Aure kirke.Klokkerslekta i Tevika går tilbake til Hr. Christen Lauritsen, prest i Aure til ca 1620. (Kilde: Erlandsen) Jeg kan sende deg det jeg har via mail hvis det er ønskelig.-Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Nå ble det litt dobbelt opp her, ettersom jeg brukte litt tid på å skrive innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kona til Nils Pedersson Tevik, Marit Jonsdotter meinar eg kom frå Nigarden på Sundsby og var dotter til Jon Pedersson der på garden. Men ho hadde ein bror som budde på Botten i Valsøyfjorden, nemleg Peder Jonsson. Desse folka nedestamma også frå herr Christen op Oure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er vist for langt på natt. Den broren til Marit som kom til Botten i Valsøyfjorden heitte Lars Jonsson, ikke Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen Takk for alle interessante opplysninger om denne slekta .Jeg må lånt Orten sin bok fra Aure igjen. Det er faktisk en bok jeg kan anbefale sterkt for de som har interesse for historie og slekter fra Aure. Han skriver på en ny bok som kanskje utkommer i år. Til Aud. Ja vi har vel mange felles aner vi både på Aure og fra Fosen. Men det er vel ikke så rart fordi disse slektene var nær knyttet sammen i tidligere tider. Jeg vil gjerne ha det som du har om denne klokkerslekta. Sundsby gård hvor ligger den? Hilsen Anita anita_bakken@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Akkurat når det gjeld denne slekta, så vil eg tilrå Anders Todal si bok; Gardtales i Aure B I. Der vil du finna dei fleste gardane det er snakk om her, også Sundsby.Sundsby ligg på austsida av Ertvågsøya i Mjosundet, om lag 1 km sør for Mjosundbrua. Eg er sjølv født og oppvaksen på eit småbruk utlagd frå denne garden. Forresten den første buplassen du kjem til etter Mjosundbrua når du svingar av mot Mjosundet.Når det gjeld Orten sine bøker (eller førebels bok), så står det mykje interessant i dei, men dette går meir på generell bygdesoge, ikkje slektshistorie. (Men eg vil likevel leggja inn eit godt ord for Orten som bygdebokforfattar. Han skriv engasjerande, og trass i at han er prest er menneska skildra slik dei var på godt og vondt, utan å gøyma bort noko).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk skal du ha Finn for tilrådinga. Jeg leste Orten si bok for ett par år sidan og vi prata om den klokkaren i Tevika som alt for ofte var påvirka ,presten Buskmann som preka om avhold og hans sønner som solgte brennevin laga på prestegarden.Sannelig var det ikke slekta vår. hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Anita, jeg vil sende deg det jeg har i løpet av morgendagen. Takk til Finn for oppklaringa ang. Marit Jonsdatter gift med Nils Torsteinsen Tevik.Hilsen Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anita bakken

Hei.Jeg lurer på om Hr Cristen Lauritsen,prest i Aure var av slekt Krabbe. Finner jeg noe om denne slekta event på nettet? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nei Krabbene kom nok til Aure først etter at Hr. Christen var død ca 1620. Etter et kort mellomspill med Hr. Støcher Olavsson, som druknet på Edøyfjorden i 1623, kom Peder Lauritsson Krabbe som prest til Aure. Både hans sønn og sønnesønn var også prester i Aure.Ellers tror jeg det er lite å finne om Hr. Christen på nettet. Så vidt jeg vet er det ikke noe kjent om hans forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.