Gå til innhold
Arkivverket

[#59346] Rode nr. 21 i Bergen.


Gjest Solfrid Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

HeiRode 21 er området øst for der hvor Fløybanen går fra idag. Sånn ca.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Takk for hjelpen så langt. Som svar på hvem som bodde i rode 21 i 1686, - det var Conrad Bering fra Danmark, han hadde da familie, tilhørte Korskirken hvor han giftet seg i 1682. Jeg vet der var en stor brann der 1701 eller 1702. så hva kan ha blitt stående igjen etter den brannen ??? mvh Solfrid Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, Solfrid;her er det som står i Grunneboken, men det har du vel da fra før, antar jeg;'Marie Wirginis præbendes grund Conrot Berings grund, lang 22 1/2 al:, bred 15 3/4 al: norsch:, gifuer effter grundßeddel 28 ß, men effter gr:brefuit 2 :m: 4 ß'Så er det da slik at gunneboken ikke lar identifisere hvilken eiendom i rode 21 det her er tale om, men det kan du kasnkje få greie på ved å ta kontakt med disse gutta her; http://bergis.uib.no/Har lastet ned siden fra Grunneboken. Den kan du få ved å sende en mail til affi krøllalfa online dot no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Etter så mye hjelp, skulle jeg likt å ta meg en tur i dette strøket, hvem vil være guide ? Jeg bor jo ikke så langt unna. Nå forstår jeg hvorfor Conrad Bering med familie har flyttet til Aurland komm. i Sogn og Fj. Det er nok bybrannen 1702 som har vært årsaken. Han ble gjestgiver sammen med konen Margrete Schierenbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok andre grunner til at Conrad Bering havnet i Sogn enn bybrannen i 1702. Jeg mener å ha registrert ham i sogn fra ca 1695. Han er i alle fall på plass der i 1701 tellingen.LenkeOg jeg sakser fra en tidligere debatt om samme mann som slår fast at han skatter i Aurland i 1699. Bjørn Jonson Dale, Ålesund, 28.2.2004 23:50 (8) 'Conrad Bering Strandsider og hans Hustru' skatta 1699 av 1 eldstad - i 'Urland' (kopp- og eldstadskatten 1699. Det står ikkje kor i Aurland dei budde, men det var rimeligvis ved sjøen... ('strandsittar' i dette manntallet tyder som fast hovedregel ein person - ofte ein som før hadde vore borgar - som dreiv kjøpmannskap på landet). Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Haugland

Hei igjen Rune, og takk for svar! Jeg blir visst ikke ferdig med Bering... Har lest tidligere om at han har først bodd på Winjum i Aurland i forb. med at han der skal ha blitt tiltalt og fikk en liten bot for et eller annet, da han jobbet innenfor handel i Winjum. Så det er nok forståelig at han forlot Bergen før 1701. mvh. Solfrid Haugland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.