Gå til innhold
Arkivverket

[#59350] Tyding og betydning av kirkebok.


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Remi Pedersen

Hei.Forstår ikke helt hva du mener med hvordan man leser disse sidene. Det står da klart å tydelig hva som er dåp, vigsel, introdusert o.l. Ved dåper står der døpt eller till daaben, ved vielser står der copulerede, ved introduksjoner står der introducerede, og ved begravelser står begraven. Alt står i setningen for hver hendelse.Guldbrand Strøms barn: Onsdagen d. 28 Febr. var faste Præd[ich]en ved Næs og samme tid blef døbt Guldbrand Strøms Barn: Søfren. Fadderne var: Helje Strøm, Hans Uddenæs, Daniel Strøm, Mari Uddenæs, Ose Mørdre.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror du har byttet om på lenkene dine, men det er vel ikke så farlig? Dåpen du spør etter, leser jeg slik: 'Onsdagen d. 28 Febr. var Faste Prædiken ved Næs og sammetid blef døbt Guldbrand Strøms Barn: Søfren. Faderne vare: Helje Strøm, Hans Uddenæs, Daniel Strøm, Mari Uddenæs, Ose Mørdre'Hva som er hva i den andre lenken, må nok studeres nærmere...Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Den andre lenken din var ikke til kirkebok med dåp, vielser osv., men til et 'sjeleregister' for Nes. Her står oppført hvilke personer som bodde på de forskjellige gårder (barn inkludert), med angivelse av når alle var født (Nat.), viet (Nupt.) eller død (Mort.) Jeg synes ikke det var rart du stusset over denne boken, hvis du trodde det var en 'vanlig' kirkebok!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk for tyding av dåpen,begge to. Ja, jeg har visst fått rota m. lenkene.Til Remi. Ang. hvordan lese disse sidene så er det lenke nr.1, mener det står slik i overskriften.:Fædrene/Børn/Nat./Nupt./Mortur.under fædrene står jo både manns og kvinne navn.Er takkmemlig om noen kan forklare; hvem ,hva ,hvor,når. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Da var det jeg som rota med lenkene og derfor ikke forstod hva du mente, siden jeg fant bare den ene lenken. Min feil.Else B. har gitt deg svaret i innlegg. 4.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk til deg Else for så raskt svar og forståelse for min uvitenhet.Svaret ditt kom samtidig som mitt svar til Remi,så her ble det litt dobbelt. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det gjør ingenting om vi alle 'tråkker i hæla' på hverandre. Det viktigste er at vi kan spørre om - og få! - hjelp! God natt!Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.