Gå til innhold
Arkivverket

[#59354] Tyding av skifte fra 1724


Gjest Britt Iren Neergård
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

Kan noen hjelpe meg med dette skifte etter en mann med navn Peder som døde i 1724. Innledningsvis er det ikke nevnt noen hustru eller barn. Etter omramsing av boet og dets gjeld kommer tydelig barn, men ingen formyndere?? Det skulle tilsi at de var myndige og døtrene gift? se bilde Jeg har tydet det meste, men er usikker på noe og hva betyr/menes med de to første setningene? Arne in. Moderen ?Ar? …. 11-3-7Marit Pedersd 5-1-15Berrit _”_ 5-1-15Noch for en ? Before Marit tilføre? 1-2- (gjeld + arv til barna= 281—18)Derav afgar den Prioriterte gieldBørne penger Tilsammen 23—14 Osv.Arne Pedersen med samme ”stedsnavn” som den avdøde dør i 1750 – 33 år gammel. Det betyr at han skulle være født ca 1717, men altså ingen formynder ved farens død?? Noen der ute som har noen meninger/ kunnskaper om dette?? Takknemlig for hjelp

bilete4785.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Leser det slik: Arne ud(j) møderne arf (morsarv) 11-3-7, Marit Pedersd. 5-1-15 1/2, Birrit 5-1-15 1/2, Noch for en kalv som Marit tilhører 1-2Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Barnas mor er tydeligvis død før Peder, siden Arne, Marit og Birrits morsarv ramses opp blant gjeldspostene.Så er det i utsnittet snakk om prioritert gjeld. Det må bety at gjelda var større enn boets brutto verdi og at det dermed ikke ble noen farsarv til barna. Av den grunn var det vel heller ikke behov for å oppnevne verger - skjønt, det burde vært oppnevnt verger for morsarven dersom barna ikke var myndige.Det forhold at døtrenes morsarv fremdeles sto i boet, tyder, så langt jeg har erfart, på at døtrene var ugifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Arnes brorlodd må være 10-3-7 (det dobbelte av søsterloddene på 5-1-15 1/2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Til Else: Takk for hjelp til tydingenTil Kristian: Gjelda var nok mye større enn boet ja. Takk for forklaringa om mors-og farsarv, da ble jeg mye klokere. Jeg har ikke funnet ”igjen” døtrene enda og hvor gamle de evt var.Til Ketil: Det står nok 10 i stedet for 11 ja. Tusen takk til alle 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.