Gå til innhold
Arkivverket

[#59372] Slektsnavn; Konstruksjoner.


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Jeg sitter med en slektsbok fra 1918, - dette fordi jeg skal hjelpe en bekjent med å utforme en ny og oppdatert anetavle. Dette går for det meste greit, men det som forundrer meg er at det i denne boken er flere slektsnavn, som for meg synes å være konstruerte.Boken er utarbeidet av L. Joh. Danielsen, men er i en oversikt på internett oppført som Lars Johan Danbolt: «En bergensk borgerslegt. Jan Ludvig Olsen, hans forfædre og efterkommere «. 1918. [db].Dette Danbolt-navnet er det første som slår meg da jeg leser boken. Danbolt finnes ikke i Norge i 1900, men i 1924-1925 har (ihvertfall) fire av garverieier Ole Dominicus Danielsen og hustru Gesines Gauslaas barn, begynt å bruke Danbolt som slektsnavn. Deres far, Ole Dominicus, bruker imidlertid Danielsen helt til sin død i 1941. Det samme gjør hans kone, Gesine, til hun dør i 1964.Nå drar vel flere kjensel på navnet allerede, men jeg skal ikke her gå inn på nålevende personer, men bare nevne at en datter av Ole og Gesine ble gift Mjøs, og en annen Hagesæther.Jeg tenker meg at denne tråden kan ta opp spørsmål som dette:Er det noen som har kunnskap om bakgrunnen til navnet Danbolt, som altså er brukt i Bergen fra en gang mellom 1900 og 1924?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hva mener du med konstruerte navn? Mange er da det. Er det underlig at det gjøres så sent som på 20-tallet? - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Kom det ikkje ei navnlov på den tida ang etternavn, Arnfrid ?Far til statsministaren Einar Gerhardsen, heitte Gerhard Olsen.I Vik i Sogn er det fleire eksemplar på 'nye' navn, rundt omkring 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, sikkert ikke underlig. Det er da heller ikke det som er hovepoenget mitt, selv om det kanskje kunne forstås slik i og med at jeg 'forundrer meg'. Kanskje et forslitt begrep å bruke.Det jeg er ute etter er om (noen) slike konstruksjoner kan ha en spesiell bakgrunn, eller kanskje et ønske....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Når det gjelder konstruerte/nylagede slektsnavn fra 1900-tallet, står det noe her: Lenke (under punktet 'Nylaga namn'). Her nevnes bl.a. to bøker som Astrid Moss gav ut i 1940-åra, 'Forslag til nye slektsnavn' og '2000 Nye slektsnavn'. I tillegg til inspirasjon fra disse, var det mange som konstruerte navn på egen hånd. Sitat fra det nevnte nettsted: 'Mange har vore kreative, har bytt om på bokstavane i patronymet, t.d. Olsen, og laga seg eit nytt namn med etterleddet -nes av -sen lese attanfrå, eller kombinert kjende namneledd som hol, brekke, mo, våg, bø, lyng på ein ny måte. ' (sitat slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, da er de gjerne etterkommere etter Henrik eller Baltazar Bolte i Bergen på 1700-tallet. Er det noen som vet om de to var av den adelige slekten Bolt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fortsettelse (9); det ser ut for at Boltene i Bergen på 1700-tallet kom fra Bremen, så da er vel ikke de av adelsslekten Bolt. Da må vi vel prøve å finne ut om der er noen forbindelsene bakover ad andre veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(7) Så langt har jeg funnet at Danielsen-navnet kommer fra Åsane. Jeg tør foreløpig ikke påstå at det ikke kan ha med den forklaringen som er referert fra Språkspalten i (7). Forøvrig er disse Daniel-ene i Åsane også min slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har sett noen ganger at presten har notert ved dåpsinnførsel - i ettertid, at vedkommende har fått deptets tillatelse til å ta så eller så som slektsnavn. Mener å huske flere tilfeller av dette på 20-tallet. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Man måtte sikkert ha tillatelse til å endre navnet etter navneloven av 1923 kom.Min svigerfars familie (svigerfar, hans søsken og deres barn, samt hans foreldre) fikk slik tillatelse av Fylkesmannen'Tillatelse til å anvende etternavnet XXXXX er gitt av Fylksemannen 3. mai 1966. Alle attester vedrørende brukerne av navnet endres fra XXXXX Hansen til XXXXX.'X-ene er i dette tilfellet svigerfars farmors slektsnavn, som de altså hadde hatt som dåpsnavn inntil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg glemte å skrive at denne tillatelsen er ført inn i kirkebøkene for de det gjelder, men om det bare er i dåpsprotokollene eller også i andre, kan jeg ikke si sikkert. Da er det gjerne festet et ark med tillatelsen på den aktuelle siden i KB, slik vi har sett ved flere anledninger, også ved adopsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.