Gå til innhold
Arkivverket

[#59375] Nils Andreas Halvorsen, Grøtte


Gjest Vibeke Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Hansen

Noen som har noe som helst om han?Han er far til min oldefar, var ikke gift med hans mor. Som jeg vet.Min oldefars navn var Henry Sophus Nilsson (Telstad etter stefar) født 2.3.1879 i Kristiansund. Døpt 6.7.1878 i Kristiansund, konfirmert 1.4.1894 på Oppdal hvor hans mor (Marit Sivertsdtr. Mjøen 8.8.1852 ) kom fra.Har fra riksarkivet i Tr. heim hva farens navn og yrke Var Nils Andreas Halvorsen Grøttem, ungkar og matros. vet ikke noe mer og kirkebøkene i Kristiansund er stort sett brent. Eneste sikre fakta er navn, sivilstand og yrke. Så jeg lurer på om noen har noen kilder hvor Grøtte blir omtalt. Kanskje det kan stå noe der om Nils, om han fikk barn, hvor han dro. Han var jo matros, så han var jo mange steder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Ja det er han jeg tror det kan være, men jeg vet det ikke. Derfor jeg lurer på om det kan stå noe i en eller annen bygdebok, noen har han i sitt tre o.l. Hvis det er han, så tror jeg det er samme mannen jeg finner igjen i Bergen, hvor han gifter seg med ei fra Island. Vet jo ikke det heller sikkert. Hadde jeg bare hatt noe som kunne bekreftet noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Legger for ordens skyld ved data fra det ekteskapet i bergendu refererer til.14586 Nils Andreas Halvorsen matros Selbo 1853 Velgerud Olafsdatter Reykjavik 1859 Jan 25 1889 DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk nr. 18 utflyttet fra Selbu til Kristiansund i 1871, ungkar Nils Andreas Halvorsen, 18 år. Det bør vel kunne tas som et sterkt indisium på at det er rett barnefar...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Det ser jo lovende ut ( innlegg 5) Nå er det bare å prøve å få litt mer 'kjøtt på benet'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vibeke Hansen

Har nå Nils Andreas Halvorsen Født: 11.3.1853 Malvik, Sør Trøndelag, Konfirmert 21.6.1868 Selbu, Sør Trøndelag. Gift i Bergen 25.1.1889. Hans foreldre var ungkar Halvor Eriksen og pike Ane Knudsdtr. Lovli-Ranem Flytter til Kristiansund 6.5.1871 Noen som vet mer.......... Lenke Men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer finner du nr. 21: Nils Andreas f. 11.03.1853, døpt i Strinden/ Lade 03.04.1853, 'uekte' sønn til ungkarl Halvorsen f. Fanes (?) i Troms prestegjeld og pige Anne Knudsdatter Løvli (?) osv, klarer ikke tyde alt, men det står visst om hvilket leiermaal det er.... Kanskje noen andre klarer å tyde alt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Vibeke Hansen

Er det da noen som kjenner til/vet noe/vet hvor man kan finne noe om Nils Andreas og Valgerdur sine barn? Nils Halvorsen F.7.4.1886 Gudrun Halvorsen F.23.5.1888 Anna Halvorsen F.28.9.1890 Dagmar Halvorsen F.2.11.1893. Familien bodde i 1891 I Baneveien 27, Bergen og i 1904 Sydnesgaden 7a, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.