Gå til innhold
Arkivverket

[#59379] Elise Augusta Knudsen, Christiania, hennes foreldre


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Elise var g.m. tollbetjent Hans Eilert Torkildsen (f. 11.07.1816 Christiania, dp. Domkirken). Hans (ex. juris) startet sin karriere som siftsfullmektig i Christiania, ble undertollbetjent i Namsos i 1853, det samme i Christiania i 1858 og overtollbetjent i Chr.i 1869. Ved ft. i 1865 bor de i Nygaden (Vår Frelsers menighet) og ved ft. 1875 i Øvre Voldgt. 2. Ved begge ft oppgis at Elise er f. Christiania i 1828, men jeg har ikke funnet henne i de scannede kb for Christiania. Har noen et tips om hvordan finne hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Her døpes et barn 20. juli 1851, Domkirken i Kristiania, og det oppgis 'i Piperviken', foreldrenes bopel da? Og at barnet er ekte født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Ragna Maria Christina Torkildsen, f. paa Namsos 18-9-1853. Gift i Christiania 5-6-1879 med Georg Olaf Samuelsen. Hun var datter av overtoldbetjent i Christiania Hans Eilert Torkildsen (f. sammesteds 11-7-1816) og Elise Augusta Knudsen (f. paa Grønland, dengang i Aker, 2-12-1828. (Norges Læger). Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er hun, datter av bakermester Amund Knudsen og kone Larine Christiane Knudsen født Larsen fra Grønland. Minibok for Gkønland/ Aker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Mange takk Erling! Det var kjapt! Jeg regner med at Elisa og Hans også ble viet i Aker og går løs på det nå. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Kan dette være din person, 'sakset' fra familysearch.com:LARINE CHRISTIANE LARSEN Pedigree Female Event(s): Birth: Christening: 22 JUN 1801 Domkirken, Oslo, Akershus, Norway Death: Burial: Parents: Father: LARS HUBERTZ Family Mother: KAREN ERICHSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeHer er Larine Christiane døpt, se første 'sak' øverst til venstre, opptegnet i protokollen for 'uekte'døpte i Domkirken. (jfr. den pågående debatten annetsteds i dette forumet.... Jeg jobber som førskolelærer og kan heldigvis konstatere at alle barn jeg har vært borti er meget ekte!) Det er nok den foregående person Lars Hubertz som er hennes far.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Takk igjen Erling! Det er vel ganske sannsynlig at Larine Christiane 'Uægte' datter av Lars Hubertz senere ble g.m bakermester Amund Knudsen, uten at dette direkte fremgår av kb. for Aker (viede). Greier du å tyde alt som står om Larine i den lenken du oppgir i innlegg 10?mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg klarer ikke alt, bare bruddstykker.... 'Besvangter i hendes....'. Her må nok dyktigere krefter til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Prøver igjen, så kanskje noen dyktigere kan supplere/ rette:'Karen Ericksdatter, Besvangret i hendes sidst hafte Tieneste hos den nu herfra flyttede kiøbmand Lars Hübertz, .... i .......... hos .....tsmand Hans Johannessen, ..... i kiøbmand Ener Holme .......... i ..... og angav som Barnefader kiøbmand Lars Hübertz, hendes forrige Husbonde, som nu boer i Bragenæs, hendes datter Larsine Christiane (fød den 6.te Juni). Fadd: Lars Pedersen, Hans Johannessen, Hans Arnesen, Thorine Engebreths og Ellen Cathrine Ivarsdatter. Tilmendt ............... Pr. ...umholdt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

....laae i Barselseng hos arbeidsmand Hans Johannessen, levede (?) i Kiøbmand Ener Holms Leyegaard i ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Flott Erling. Dette ser rimelig riktig ut. Jeg forsøker nå å finne herkomsten til Amund Knudsen. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Har du funnet ekteskapet til Amund Knudsen og Larine Christiane Larsdatter i Aker? Når? Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen
LenkeSjekk nederst på siden fra klokkerboken, samme ekteskap: Copuleret etter Kongebrevet, hvuilket kan indikere at de er i slekt på et vis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.