Gå til innhold
Arkivverket

[#59381] Bergen: Daniel Olsen Lille Solheim f ca 1779 gm Kari Danielsdatter f ca 1784


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Daniel Olsen Lille Solheim f ca 1778-1779 var gift med Kari Danielsdatter f ca 1784-1785. De fikk (trolig) barna Ole i 1808, døpt Aarstad/St Jørgen og Daniel i 1813, døpt i Korskirken, merknad: 'Sandvig 1-23, død paa landet'. (Sandviksveien 50) Her nevnes han Hetland som etternavn.I følge gravlagte var Daniel f ca 1778-1779, da han døde 90 år gml, i 1868, og Karen i 1784-1785, da hun døde 75 år gml i 1859. De bodde da i rode 15-35, Torvalm 33, hos sønnen Ole Danielsen og hans familie. Jeg finner ikke vielsen, jeg finner dem ikke i 1801 eller i 1804-1805, men her er familien i 1815 i Sandviksveien 50 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=berg1815&gardpostnr=16395&merk=16395#ovre>Lenke..og her er Daniel i 1865 hos sønnen, Karen er da død;LenkeHer er Karens dødsfall i 1859 Lenkeog Daniels dødsfall i 1868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, så det var Hitland, ikke Hetland. Da stemmer det nok med at jeg fant en Jørgen Danielsen Øvre Eide som fadder til Ole. Trolig Karens bror. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ole Monsen på Hitland får to sønner kalt Daniel, en i 1774, som dør 16 uker gml, og en i 1781. Antar at det må være Daniel f 1781 som er 'min' Daniel, selv om ikke årstallet stemmer helt med de andre dataene jeg har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

... men hvem kan være foreldrene til Gyri Tonnesdtr. Melchraaen (Karens mor)? Jeg tror hun Gyri har en bror Elling (forlover til Gyri og Daniel i 1785). Finner Elling der som Ulven?, senere som Remme. Hvor kan disse gårdene være? Tenkte på Ulvesether, men fant ikke noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg lurer på om Daniels mor, Gjertrud Danielsdtr Almaas, er søster til min forfar Erik Danielsen Almaas, og dermed datter av Daniel Rasmussen Hitland og Gjertrud Eriksdatter Almaas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så langt kom jeg. Lurer på om noen Hamre-eksperter kan sjekke for meg om dette later til å være korrekt?

bilete4793.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vil tro at de to ovenfor nevnte Niels Birkeland er disse ved vielsene:Niels Johannessen Børcheland Ungkar Sidsele Johannisdtr. Sandviig Enke Jul 10 Fer. 1 Pentec. 1746 Vigd: Dom. 5 a Trin.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=HAMREVIG&gardpostnr=2492&merk=2492#ovre>LenkeogNiels Amundsen Børkeland Enkemand Kari Danielsdtr. Olmaas Pige Jun 21 Fer. 2 Pentec. 1755 Vigd: 21.Junii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

Hei, jeg er ikke Hamre-ekspert, men har også slekt den veien. Der er flere bøker om Danielsen slekten: 'En Bergensk Borgerslekt' av Jan Ludvig Olsen, hans forfædre og efterkommere, Bergen 1918 og 'Danbolt-Familiens Slektsbok' Oslo 1970. 929.22 DA 1ex Norges Riksarkiv 1972-109.'Bergenske Borgerfamilier' ved Egill Danielsen, rektor og Lars Johan Danbolt prost, er vel den du har.Jeg lånte bøkene på UIB.Har ikke sett noen forklaring på Danielsen/Danbolt navnet, men har flere i min slekt som slo sammen/forandret sitt etternavn til noe mer originalt. Bl.a. en i Danielsen slekten.Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Eva,ja dette er spennende. Det var i forbindelse med at jeg skal gjennomgå slektstavlen til en venninne at dette dukket opp. Noen skriblerier i Lars Johans slektsbok far 1918, som hun har lånt meg i den forbindelse, gjorde at jeg undret meg litt over Danbolt-navnet, se den andre debatten min LenkeFlere av slektsgrene her er også mine, bl a Daniel-ene i Åsane. Jeg vet jo at det er mange Faniel i de sentrale delene av Nordhordland på 1700-tallet, så tenkte jeg, kanskje her også er en link. Samitidig kunne jeg se å finne forklaringen på Danbolt-navnet. Jeg tviler på at det kan dokumenteres aner tilbake til Bolt. Hva tror du?PS! Venninnen min er forresten av Hadeler-delen av slekten.her er noen av hennes aner tilbake fra og med oldefroeldrene, så langt som jeg har fått kontrollert: Oldeforeldre: 4. Johan Ludvig OLSEN ♂ 28. sep 1850, Bergen, g. 31. okt 1877 i SK, Bergen, m. 5. Grethe Christine TOLLAKSEN ♀ 17. sep 1852, Bergen Tippoldeforeldre: 8. Ole Andreas OLSEN, garvermester, ♂ 3. apr 1829 - † 6. jan 1897, g. 7. jul 1850 m. sitt 'Næstsøskendebørn' 9. Berthe Sophia HADLER ♀ 11. apr 1826 - † 22. jan 1918 10. Gregorius TOLLAKSEN, gesell, ♂ 8. jan 1817, Askvoll - † 24. jul 1865, Bergen, g 13. apr 1846 i NK, Bergen m. 11. Anna Magdalene Gustavsdatter HERWANDER ♀ ca 1817, Sverige † 14. febr 1888, Bergen 2-tipp: 16. Jan Ludvich OLSEN ♂ 3. okt 1804, Bergen, - † 28. aug 1862, Bergen, g. 21. apr 1823 m.17. Johanne Sophia OLSDATTER (Steffensdatter) ELVEBAKKE ♀ 21 apr 1803 - † 1886 18. Lars Christian LARSEN, (endret navn til Lars Andreas HADLER, etter morens ektemann Andreas Monsen Hadeler) ♂ 15. febr 1801 † 20. des 1883, g. 12. apr 1824 m. 19. Anne Christine OLSDATTER (Steffensdatter) ELVEBAKKE ♀ 1805, Spetalen. 20. Tollak OLSEN ♂ ca 1790, Øvre Strømmen, Askvoll 21. Ane GREGORIUSDATTER ♀ ca 1789, Hovland, Askvoll 22. Gustav Erik HERVANDER ♂, Sverige 23. ukjent 3-tipp:32. Ole Andersen EGE, slakter, ♂ 1783 (Breim) - † 183633. Catharina Helena STOCHMAN ♀ nov 1767 - † 183834. Ole STEFFENSEN (Elvebakke), høkker, ♂ Reed, Nordfjord 35. Berthe Sophie JONASDATTER ♀ 12. mar 1763, Bergen 36. Lars LARSEN, matros, ♂ 1777, Stavanger. Han får en uekte sønn 15. feb 1801, Lars Christian Larsen (18), med 37. Johanne Christine OLSDATTER ♀ 10. apr 1781 † 14. mai 1827 g. 6. aug 1809 m. Andreas Monsen Hadeler 1780 - 18. jun 1846 38. Ole STEFFENSEN (Elvebakke), høkker, ♂ Reed, Nordfjord 39. Berthe Sophie JONASDATTER ♀ 12. mar 1763, Bergen 40. Ole OLSEN ♂, Askvoll 41. Guri JOHNSDATTER ♀, Askvoll 42. Gregorius GREGORIUSSEN ♂, Askvoll 43. Martha JOSEPHSDATTER ♀, Askvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

Vi har nok veldig mye felles. Jeg er direkte etterkommer etter LARS ANDREAS HADELER 1801 (LARS CHRISTIAN LARSEN) OG HANS KONE ANNE JOHANNE OLSDTE. STEFFENSEN ELVEBAKKE : Deres 1. datter JOHANNE CHRISTINE JACOBSEN 1825 gift med JACOB OLAI JACOBSEN. Vi skal ha slektstreff for Jacobsen slekten nå i juni og har samlet inn mange foto og opplysninger. Jeg har foto av både Lars Andreas og hans datter Johanne. Hadde vært artig å få navnet på din venninne.Skal reise vekk i 3 uker, når jeg kommer hjem kan jeg sende dere flere data hvis ønskelig.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Hadeler Jacobsen

Vi har nok veldig mye felles. Jeg er direkte etterkommer etter LARS ANDREAS HADELER 1801 (LARS CHRISTIAN LARSEN) OG HANS KONE ANNE JOHANNE OLSDTE. STEFFENSEN ELVEBAKKE : Deres 1. datter JOHANNE CHRISTINE JACOBSEN 1825 gift med JACOB OLAI JACOBSEN. Vi skal ha slektstreff for Jacobsen slekten nå i juni og har samlet inn mange foto og opplysninger. Jeg har foto av både Lars Andreas og hans datter Johanne. Hadde vært artig å få navnet på din venninne.Skal reise vekk i 3 uker, når jeg kommer hjem kan jeg sende dere flere data hvis ønskelig.Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kenneth Bratland

Gyri Tørresdtr. f. 1754 i Undredal i Aurland d. 1822 g. 1785 m. Daniel Nilsen Birkeland f. 1755 d. 1811. Bosted: Øvre Eide i Åsane og Bergen.Gyri sine foreldre var: Tørres Tørressen Kvam f. 1716 i Aurland d. 1795 i Åsane g. 1747 i Aurland m. Gyri Nilsdtr. Indrelid f. 1722 i Aurland d. 1780 på Remme i Lindås. De bodde i Undredal i Aurland, på Hamre på Osterøy, på Remme i Lindås og i Mjølkeråen i Åsane.Slektene som vedrører Almås kommer med Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Kenneth,Betyr dette at de to Daniel Nilsen Birkeland f 1755 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=dp12541750&gardpostnr=532&personpostnr=1816&merk=1816#ovre>Lenke og 1757 Lenke ikke er sønn av samme Nils Birkeland, men den ene av Nils Johannesen Birkeland og Sidsel Johannesdtr Sandvik, viet her i 1746 Lenke og den andre av Nils Amundsen Birkeland og Kari Danielsdatter Almås, viet her i 1755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, der fant jeg i hvertfall dødsfallet til Gyri Tørresdatters far, Tørres Underdal, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=34&filnamn=HAMR1750&gardpostnr=2734&merk=2734#ovre>Lenke i 1795. Og konen Guris dødsfall i 1780 Lenke Flott!Så ser jeg at det kun er en Daniel Nilss Birkeland i aktuell alder blandt konfirmerte, og det er i 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Pussig, jeg klarer ikke å finne Daniel Nilss Birkeland igjen i Sjeleregisteret, men han må vel ha vært i et annet sogn i tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hei! Ser at det gikk litt fort. Slektene på Almås vil komme i det første slektsbindet for Åsane som kommer ut i oktober i år.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det skal jeg kjøpe.Jeg er, som du ser, fortsatt litt i villrede mht til hvilken Nils Birkeland som er far til 'min' Daniel. Har du anledning til å sjekke det i papirene dine?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det dør en Daniel Nilss Birkeland, Dom Invocavit, 9 uker i 1756. Lenke Det må vel være han som ble født i des 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Daniel f. 1757 på Birkeland i Åsane av foreldre: Nils Amundsen Flaktveit f. 1712 d. 1768 gift 2. gang 1755 med Kari Danielsdtr. Almås f. 1730 d. 1822 på Blindheim i Åsane.Den samme Daniel var tjener på Åstveit i Åsane i sjeleregisteret for Hamre 1775: LenkeMvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK, takk. Jeg hadde ikke registrert at sjeleregisteret også fantes som database.Kenneth, har du funnet den Daniel Nilsen som er f i 1755 og som var gm Gyri Tørresdtr f 1754, i sjeleregisteret eller blandt konfirmerte, se ditt innlegg (16)? Jeg klarer fortsatt bare å finne en aktuell Daniel i sjeleregisteret og blandt konfirmerte. Er det noe jeg overser, Kenneth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.