Gå til innhold
Arkivverket

[#59382] Else schanche ?


Gjest Harald Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Skogli

Else Catarina Schanche f.ca.1713 d.1760 Rødøy, g.1738 med Svend Hermansen Norum f.1694 Esvigen,Rødøy, Nordland - sønn av Herman Hansen Norum f.1738 og Ragnhild Pedersdtr. i Esvigen. Hennes opphav ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Skanke-ætten av Roger de Robelin: Jørgen Jonasen Skancke, f. 17**, d. på Hitra 1750. Gift med NN. Døtre:1. Rebekka Jørgensdtr. Skancke, f.1711, d. i Verdal 1761 begr. 3.advent, bodde på husmannsplassen Sævebakken i Klinga (ved Namsos). Gift i Klinga 16-1-1757 med Ingebrigt Hansen Grøn på Østvold i Verdal.2. Else Catharina, d. i Rødøy senest 1760. Gift med Svend Hermansen Norum, f. i Eviken i Rødøy 1694, d. på Kila i Rødøy 1760 begr. 9-11, skipper og bonde, sønn av lensmann i Rødøy Herman Hansen Norum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Else Catharina S.var datter av Jørgen Jonassen Skanke og NN.Jørgen Jonasssen S, død på Hitra i 1750, var sønn av Jonas Jørgensen Schanche født i Hackås ca 1640 begravet 21/2-1697 i Domkirken i T. heim. Sistnevnt var 'arklimästare' ved Trondheim og Munkholmen garnison. Gift 1 med Birgitte Einersdatter (Darre), datter av borgeren Einer christophersen (Darre) og Ingeborg Bjørnsdatter.Jonas Jørgensen sønn av Gøran Pederson Skunck i Hackås, eide halvdelen av gården Hov.Du finner mer i Roger de Robelin: Skankeätten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

De finns de som använder släktböcker som bibeltroende använder bibeln. D.v.s. allt som står där anses utan undantag som sant. de Robelins bok innehåller förvisso många nya viktiga rön men samtidigt flera uppenbara fel och svagheter. I berört fall anför författaren inget som helst argument/bevis till att Jonas Jörgensen Schanke skulle vara son till Göran Persson i Hov, Hackås. Därmed saknas grund att framföra och sprida detta som ett faktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til Karl Göran Eriksson:Siden ditt innlegg synes å være myntet på meg, vil jeg gi følgende kommentar:1) Jeg gir deg rett i at Roger de Robelin ikke anfører noe bevis for forbindelsen til Gøran Persson i Hov, og at jeg burde ha nevnt det i mitt innlegg.2) Men jeg undres over at du føler det nødvendig å anvende en så hoverende og nedlatende tone for å få sagt hva du mener (Det finns de som använder...etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Till Astrid RyenMitt inlägg var inte personligen menat. Hade det varit så att Ditt inlägg varit unikt beträffande de Robelin, skulle jag naturligtvis aldrig haft grund att svara. Men, min erfarenhet från de släktforskarnätsidor som använder hans bok som källa är det bara ett fåtal som ifrågasätter uppgifterna. Jag har tidigare gjort kritiska inlägg om den, men möts inte av diskussion utan enbart tystnad. Ungefär som om jag hade svurit i kyrkan. Därav min liknelse med bibeln.'Skanke ätten' är en alltför viktig bok för att inte diskuteras. Därigenom kan agnarna i den skiljas från vetet. På svensk sida har jag tillgång till hans källor och kan där bedöma tillförlitligheten, men inte de motsvarande norska. Av den anledningen såge jag gärna att nordmän på grundval av källstudier granskar boken och offentliggör sina rön.När jag nu omläser min inledande mening kan jag inte se att mitt ordval är vare sig hoverande eller nedlåtande. Jag gör ett konstaterande som man kan ta ställning till. D.v.s. sant eller falskt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Karl Gøran Eriksson: Kjenner du noe til ei svensk(?) slekt Bock eller Buch som skal ha kommet fra Sverige (Jemtland?) til Røros på 1600-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Diskussioner om släkten Bock/Buck i Röros finns ju redan under egna rubriker, så det är med tvekan jag svarar här. Kort kan dock sägas att i 1600-talets Jämtland fanns generellt inga släktnamn. Om berörd släkt kom från J. torde ursprunget där bära ett patronym som efternamn och då blir det förstås vanskligt med efterforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.